۱۴۰۲ اسفند ۱۱, جمعه

جان بولتون: ایران «بزرگترین دولت حامی تروریسم» است

 جان بولتون: ایران «بزرگترین دولت حامی تروریسم» است


این مقام پیشین آمریکایی معتقد است که ایران پشت تمامی اتفاقات خاورمیانه است.

جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی به «العربیه انگلیسی» گفت که «ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است» چرا که گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، لبنانی و یمنی تحت حمایت تهران به درگیری نظامی چند ماهه خود با اسرائیل ادامه می‌دهند؛ درگیری‌ که پس حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد.

بولتون که مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ بود و همچنین در زمان روسای جمهوری آمریکا رونالد ریگان و جورج دبلیو بوش خدمت کرده است، گفت که دخالت تهران با این گروه‌های نیابتی در خاورمیانه بخشی بخشی از «راهبرد حلقه آتش» قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران است، راهبردی که هدف آن انزوا و محاصره اسرائیل است.

این سیاستمدار آمریکایی به عنوان کسی که برای مدتی طولانی بر روی رفتار حکومت ایران متمرکز شده است، در رابطه با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی گفت: «در ارزیابی من، از نظر اشاعه سلاحهای کشتار جمعی، ایران به همراه کره شمالی در بالاترین رتبه قرار دارد».

جنگ گروه‌های مسلح فلسطینی حماس و اسرائیل پس از آن آغاز شد که جناح مورد حمایت ایران در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد و 1200 اسرائیلی را کشت و بیش از 200 شهروند را به گروگان گرفت.

در واکنش نظامی مداوم اسرائیل، تا کنون بیش از 30000 فلسطینی کشته شدند. بنا به گفته مقامات بهداشتی غزه اکثر این کشته‌شدگان غیرنظامی هستند. انتظار می‌رود یورش بی‌رویه اسرائیل با حمله به رفح به اوج خود برسد، آنچه که به اعتقاد کارشناسان و سازمان های غیردولتی هر گونه شانس برای زنده‌ماندن میلیون‌ها آواره داخلی را از بین می‌برد.

این امر همچنین نشان‌دهنده تشدید جنگ خواهد بود، جنگی که قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی امیدوارند از طریق پیشنهادهای آتش‌بس باعث فروکش کردن آن شوند، آنچه که هنوز مورد قبول دو طرف جنگ قرار نگرفته است.

بولتون با اشاره اینکه جنگ بین اسرائیل و گروه حماس «از قبل گسترده‌تر است»، ایران را به تجهیز گروههای نیابتی با هدف استفاده از آنها متهم کرد.

این مقام پیشین آمریکایی معتقد است که ایران پشت تمامی اتفاقات خاورمیانه است و در ادامه می‌افزاید: «فکر نمی‌کنم حماس یک صبح از خواب بیدار شود و بگوید بیایید به اسرائیل حمله کنیم».

بولتون با حمایت از ایده وادار کردن مقامات ایران به ایجاد بازدارندگی، گفت: «... در مناقشه خاورمیانه، ممکن است نیاز باشد که آیت‌الله‌های ایران تاوان تجاوزات خود را بپردازند، ما باید برای انجام آن آماده باشیم. اگر آماده استفاده از زور نباشید، هرگز نمی‌توانید بازدارندگی ایجاد کنید، بازدارندگی کلید واقعی صلح و امنیت است».

عادی‌سازی با اسرائیل

بولتون با اشاره به عادی‌سازی برخی کشورهای شورای همکاری خلیج با اسرائیل گفت: «به نظر من این گزاره کلی که جهان عرب، به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج، از تضاد خود با اسرائیل دور شده‌اند، یک تغییر تکتونیکی (زمین ساختی) در ژئوپلیتیک خلیج است که رویاهای ایران برای هژمونی منطقه‌ای و هژمونی در اسلام را تهدید می‌کند.»

اسرائیل برقراری روابط بیشتر با همسایگان خاورمیانه‌ای خود را با قدرت پیگیری می‌کند و امیدهای خود برای عادی‌سازی روابط با سعودی را مخفی نکرده‌ است؛ با این حال، سعودی بارها تاکید کرده‌ است تا زمانی که بر اساس مرزهای 1967 یک کشور فلسطینی با پایتخت بیت‌ المقدس شرقی ایجاد نشود، به این عادی‌سازی تن نخواهد داد.

قبل از درگیری هفتم اکتبر، سعودی اعلام کرده بود که به شرط دادن امتیازات به فلسطینی ها، خواهان ایجاد روابط رسمی با اسرائیل است، آنچه که باعث پیوستن سعودی نیز به دو همسایه دیگرش خواهد شد؛ این دو کشور یعنی امارات متحده عربی و بحرین در شورای همکاری خلیج، پیشتر بر اساس توافق ابراهیم مورد حمایت آمریکا، قراردادهای صلح تاریخی با اسرائیل امضا کرده‌اند.

امکان آتش‌بس

قطر که میزبان دفتر سیاسی حماس است، اعلام کرده که امیدوار است جنگ متوقف شود و در تلاش است تا در آستانه فرارسیدن ماه رمضان به توافقی در این زمینه دست یابد.

آتش‌بس در جنگ اخیر بحث جدیدی نیست، توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها در نوامبر 2023 منجر به آزادی بیش از 100 گروگان از جمله 80 اسرائیلی شد که در قبال آن حدود 240 زندانی فلسطینی در اسرائیل نیز آزاد شدند.

غیر از قطر، ایالات متحده، مصر و سایر شرکای منطقه‌ای نیز فعالانه در مذاکرات به عنوان میانجی حضور داشته‌اند، اما به دلیل سیگنال‌های متفاوت از همه طرف‌ها، مشخص نیست که آیا آتش‌بس تا ماه رمضان اجرایی خواهد شد یا خیر. آنچه که این وضعیت نامشخص را بیشتر تشدید می‌کند نقش آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تا کنون به طور مداوم پیشنهادهای آتش‌بس‌ از سوی کشورهای عربی را وتو کرده است.

آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود، این عملکرد آمریکا باعث انتقاد شدید متحدان و دیگر ابرقدرت‌ها مانند روسیه و چین شد؛ این در حالیست که جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده، برای تجدید نظر در رابطه با حمایت از اسرائیل با فشار فزاینده‌ای روبرو است.

گفته می‌شود نسخه جایگزین قطعنامه قابل قبول توسط ایالات متحده در دست اجرا است اما این نسخه به اندازه کافی به بندهای آتش‌بس توجه نمی‌کند.

به نظر می‌رسد تا زمان رسیدن به یک آتش‌بس، به دلیل تهاجم اسرائیل به رفح صدها شهروند فلسطینی به دلیل حملات بی‌رویه هوایی و زمینی اسرائیل کشته شوند.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر