۱۴۰۲ اسفند ۱۱, جمعه

سرنگونی سه هواپیمای نظامی روسیه؛ ۱۳ هواپیمای روسی در دو هفته گذشته توسط اوکراین ساقط شده‌اند

 سرنگونی سه هواپیمای نظامی روسیه؛ ۱۳ هواپیمای روسی در دو هفته گذشته توسط اوکراین ساقط شده‌اند


تصویر آرشیوی از یک سرباز اوکراینی در کنار لاشه یک هواپیمای سوخو-۳۴ روسی، ۸ مارس ۲۰۲۲. © AP - Andrew Marienko

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که سه فروند جنگنده بمب افکن روسی را در روز پنجشنبه سرنگون کرده است. تعداد هواپیماهای نظامی روسیه که کی‌یف ادعا می‌کند ظرف دو هفته گذشته منهدم کرده است، به ۱۳ فروند رسیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اوکراین پنجشنبه گفت اولین هواپیمای سوخو-۳۴ اندکی بعد از نیمه شب، سپس دو هواپیمای دیگر در بامداد پنجشنبه در نزدیکی آودیوکا (شرق) و در نزدیکی ماریوپول، در جنوب اوکراین سرنگون شدند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که به طور مستقل نتوانسته است این اخبار را تأیید کند.

کی‌یف در روزهای گذشته در چندین نوبت از انهدام هواپیماهای نظامی روسیه خبر داده است. برخی کارشناسان بر این باورند که اوکراین ممکن است یکی از سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا را که قبلاً برای حفاظت از پایتخت این کشور استفاده می‌شد، به خط مقدم جبهه که تحت بمباران شدید هواپیماهای روسی است، منتقل کرده باشد.

بر اساس آمار ارائه شده در کانال تلگرام نیروی هوایی اوکراین، ارتش این کشور از ۱۷ فوریه ۱۰ فروند بمب افکن سوخو-۳۴، دو جنگنده سوخو-۳۵ و یک هواپیمای شناسایی و مراقبت آ-۵۰ را که در هماهنگی حملات هوایی روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شد، سرنگون کرده است.

مقامات نظامی روسیه در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند. اما کانال‌های تلگرامی نزدیک به ارتش روسیه انهدام هواپیمای آ-۵۰ در تاریخ ۲۳ فوریه در جنوب روسیه و همچنین انهدام یک هواپیمای روسی دیگر از این نوع در اواسط ژانویه را تایید کردند. این منابع افزودند که احتمال دارد که انهدام آن به شکل تصادفی توسط پدافند هوایی روسیه روی داده باشد.

وزارت دفاع انگلیس نیز انهدام این دو هواپیما را تایید کرد. این وزارتخانه روز سه‌شنبه در پیامی در ایکس نوشت: «از دست دادن دو گروه خدمه (هواپیما) متخصص و با تجربه در مدت دو ماه احتمالاً منجر به افزایش خستگی رزمی در بین نیروهای باقی مانده خواهد شد.»

هواپیماهای سوخو-۳۴ به ویژه قابلیت حمل و پرتاب بمب‌های چند صد کیلویی قدرتمند و با قدرت تخریب زیاد از ارتفاع بالا را دارند.

در جریان نبرد آودیوکا، شهری در شرق اوکراین که در اواسط فوریه توسط مسکو تصرف شد، روس‌ها مرتباً این شهر را با این نوع بمب مورد اصابت قرار می‌دادند. بمباران‌هایی که منجر به ویرانی قابل توجهی شد.

با گذشت دو سال از آغاز تهاجم روسیه و درحالی که نیروهای ارتش اوکراین در نبرد با نیروهای پرتعداد و مجهرتر مسکو  به سر می‌برند، کی‌یف پایان دادن به برتری هوایی روسیه را «اولویت» خود در سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است. اوکراین در ماه‌های آینده به‌ویژه منتظر تحویل گرفتن اولین هواپیماهای جنگی اف‌-۱۶ است که متحدان غربی‌اش به این کشور وعده داده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر