علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه 14آوریل، حمله هوایی موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه را به برخی از پایگاه‌های نظامی سوریه، جنایت نامید و سران این سه کشور را جنایتکار توصیف کرد.
این در حالی است که سپاه پاسداران ایران هم ایالات متحده را تهدید به واکنش کرد و به این کشور هشدار داد که باید منتظر عواقب حمله خود باشد.
به گزارش رسانه‌های ایران، خامنه‌ای صبح شنبه در دیدار مسئولان نظام ایران و سفرای کشورهای اسلامی گفت: «حمله سحرگاه امروز به سوریه یک جنایت است. بنده صریحا اعلام می‌کنم رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند و جنایت کردند؛ طَرفی هم نخواهند بست، سودی هم نخواهند برد؛ همچنان‌که در سال‌های گذشته در عراق، سوریه،‌ افغانستان حضور پیدا کردند و از این قبیل جنایات انجام دادند و سودی هم نبردند».
جیمس متیس وزیر دفاع ایالات متحده بامداد شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور پایگاه‌های نظامی سوریه که در حمله شیمیایی دست داشته اند را بمباران کردند.او گفت که تلاش می کنیم در این حملات شهروندان آسیبی نبینند.
شایان ذکر است که بریتانیا و فرانسه هم در این حمله مشارکت کردند. این حمله در واکنش به حمله‌ای است که شنبه 7آوریل، شهر دوما در غوطه شرقی دمشق را هدف قرار داد. گزارش‌ها از به کارگیری اسلحه شیمیایی در این حمله حکایت دارد که طی آن حدود 100تن کشته شدند.

آمریکا درباره مشارکت در شکست داعش دروغ می‌گوید

علی خامنه‌ای در ادامه صحبت‌های خود، به سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نقش این کشور در شکست داعش اشاره کرد و آن را «دروغ» توصیف کرد.
علی خامنه‌ای با متهم کردن آمریکا به حمایت از داعش، گفت: «آن کسانی که دیروز آشکار و غیر آشکار از داعش حمایت می‌کردند، امروز ادعا می‌کنند که در مقابله با آن‌ها حضور داشتند و آن‌ها را شکست دادند. آن‌هم به دروغ، چنین چیزی نیست. آن‌ها هیچ دخالتی نداشتند».
سخنان خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که آمریکا، رهبری ائتلاف بین‌الملل علیه داعش را بر عهده داشت و در عراق و سوریه با بمباران هوایی موضع این گروه و کمک تسلیحاتی به برخی از طرف‌هایی که علیه داعش در نبرد بودند، از جمله ارتش عراق، در این نبرد حضور داشت.
رهبر ایران ادامه داد: «در این نطقی که رئیس جمهور آمریکا همین چند ساعت قبل از این کرد می‌گوید که ما توانستیم داعش را در سوریه شکست بدهیم؛ دروغ واضح و فاضح! آن‌ها آنجایی که لازم دانستند وارد شدند و کمک کردند، آن‌جایی که عناصر اصلی داعش در محاصره بودند وارد شدند و آن‌ها را نجات دادند ...قبل هم در ایجاد داعش آن‌ها موثر بودند».
خامنه‌ای با بی تاثیر توصیف کردن حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: «همین چند روز قبل از این، رئیس‌جمهور آمریکا گفت ما 7تریلیون [دلار] در منطقه غرب آسیا یا به قول او خاورمیانه، خرج کردیم و هیچ‌چیزی گیرمان نیامد؛ راست می‌گوید، چیزی گیرشان نیامده است و بعد از این هم آمریکا هرچه خرج کند، در این منطقه هیچ‌چیزی گیرش نخواهد آمد».
ایران متحد نظام حاکم در سوریه است و از همان آغاز اعتراض‌ها در این کشور، نیروها و شبه‌نظامیان خود را برای دفاع از این نظام اعزام کرد. با وجود حمایت‌های ایران، مخالفان تا دروازه‌های دمشق پایتخت سوریه پیشروی کردند، اما مداخله نظامی روسیه باعث عقب رفتن مخالفان و تقویت دوباره نظام سوریه شد. بارها مقام‌های روس تاکید کردند که اگر مداخله‌ آنها نبود، نظام اسد سرنگون شده بود.

سپاه پاسداران:آمریکا منتظر عواقب حمله به سوریه باشد

سپاه پاسداران ایران هم به حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه، واکنش نشان داد و به ایالات متحده هشدار داد که باید منتظر«عواقب» باشد.
یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران صبح شنبه گفت: «با این حمله روندها تغییر نمی‌کند اما اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد و این وضعیت پیچیده قطعاً به ضرر آمریکا خواهد بود».
او افزود: «آمریکایی‌ها مسئول عواقب بعدی اتفاقات آتی منطقه هستند و آن اتفاقات قطعاً به نفع آنها نخواهد بود».
جوانی ادامه داد: «قطعاً با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمی‌شود بلکه این جبهه تقویت خواهد شد و امکان مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه برای او بیشتر می‌شود».
معاون سیاسی سپاه در هشداری به آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها باید منتظر عواقب اقداماتشان باشند».
ایران، علاوه بر خود، گروه‌های عراقی وابسته به خود، نظام بشار اسد حاکم در سوریه، حزب ‌الله و جنبش امل لبنان و برخی گروه‌های فلسطینی را «جبهه مقاومت»‌می‌نامد.