۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

پرونده رشوه توتال به ایران در دادگستری فرانسه



پرونده رشوه توتال به ایران در دادگستری فرانسه 


دادستانی پاریس روز سه‌شنبه ۲۵ نوامبر، رسیدگی به پرونده کنسرن نفتی توتال به اتهام پرداخت رشوه به مقامات ایرانی را به جریان انداخت. توتال پیش‌تر و در همین رابطه از سوی آمریکا جریمه‌ای ۳۲۰ میلیون یورویی پرداخته است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع قضایی از بررسی پرونده کنسرن نفت و گاز توتال در دادگاه خبر داد. دادستانی پاریس به موضوعی رسیدگی می‌کند که سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد. 
مدیران توتال متهم هستند که در دهه ۱۹۹۰ و دهه نخست قرن جاری به مقامات ایرانی برای واگذاری حق فعالیت در میادین گاز و نفت این کشور رشوه داده‌اند. 
کنسرن توتال در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز به خاطر اتهامات مشابه، مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو به دولت آمریکا جریمه پرداخت. وزارت دادگستری و نهاد نظارت بر بورس ایالات متحده آمریکا، این شرکت را متهم کردند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ از طریق واسطه‌های خود ۶۰ میلیون دلار به مقام‌های ایرانی رشوه پرداخته تا امتیاز فعالیت در میدان‌های نفت و گاز ایران را به دست آورد. 
رسیدگی به این پرونده در آمریکا، در دسامبر ۲۰۰۶ آغاز شده بود. علت پرداخت جریمه ۳۲۰ میلیون یورویی نیز این بود که توتال در بورس آمریکا ثبت شده و شرکت‌های ثبت شده در این بورس متعهد به رعایت قوانین آمریکا هستند؛ قوانینی که پرداخت رشوه به مقام‌های کشورهای خارجی را منع می‌کنند. 

کریستف دو مارژری، رئیس هیات مدیره توتال که در زمان دریافت رشوه‌ها، مدیر تولید بخش خاورمیانه این کنسرن بود، در اوایل اکتبر و به دستور دادستانی پاریس، برای پاسخگویی در باره رشوه‌دهی به مقامات ایرانی به دادگاه فراخوانده شده بود. 
اما دو مارژری تنها چند روز پس از صدور این دستور، در ماه اکتبر بر اثر انفجار جت اختصاصی‌اش درفرودگاه مسکو جان خود را از دست داد. 
دو مارژری در اکتبر سال ۲۰۱۳ در همایش "نفت و پول" در لندن گفته بود که کنسرن توتال در صورت لغو تحریم‌ها، به بازار انرژی ایران بازمی‌گردد. محدودیت‌های بین‌المللی موجب خروج شرکت‌های بزرگ و توقف سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران شده است. 

کنسرن نفت و گاز توتال فرانسه در ژوئیه ۲۰۰۸ اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران را به دلیل مصالح اقتصادی و با توجه به ریسک بالا متوقف می‌کند. پیش از آن هم مدیر عامل شرکت شل به همین دلایل اعلام کرده بود که این شرکت از بازار ایران خارج می‌شود. 
توتال با حدود ۱۰۲ میلیارد یورو سرمایه چهارمین کمپانی نفتی برتر جهان است.
افتابكاران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر