۱۳۹۳ آبان ۳۰, جمعه

ابوبكر البغدادي خليفه‌ي خودخوانده، دوران جديدي را براي «داعش» آغاز مي‌كند



ذوب كردن همه‌ي جريان‌هاي افراطي و بردن نبرد به جبهه‌هاي جديد
روزنامه الشرق الاوسط- فرامنطقه اي 27 آبان 93
جده: يوسف الديني 
خليفه ي داعشي خودخوانده، ابوبكر البغدادي در مهمترين سخنراني صوتي خود در اشاره به بازگشت خودش به صحنه با يك استراتژي جديد آيه ي « ولو كره الكافرون » [ هرچند كه كافران را خوش نيايد ـم ] را انتخاب كرد تا به تمامي ادعاها و شايعات پيرامون كشته شدن يا زخمي شدنش كه باعث تضعيف گسترش داعش بر روي زمين و در فضاي الكترونيك ـ كه اين گروه در آن به شكلي كه پيش از اين هيچ گروه خشونت طلبي نتوانسته، فعاليت مي كند ـ مي شود پاسخ دهد .
« ائتلاف صليبي شكست خواهد خورد ». شايد اين عبارت بيانگر چكيده ي موضع بغدادي در قبال جنگ بين المللي عليه داعش به رهبري ايالات متحده باشد كه تا كنون به‌رغم توانايي اش براي محدود كردن پيشروي داعش براي بلعيدن شهرهاي بيشتر و شكستن مرزهاي ميان مناطق در شام و عراق به اهدافش نرسيده است .
محققان غربي در برابر سخنان البغدادي دچار نگراني شديدي شده اند . فريد زكريا در يك مقاله ي تحليلي با بيان اين وحشت از استراتژي جديد البغدادي مي گويد : پيام ابوبكر البغدادي، رهبر تشكيلات داعش طعمه يي است كه مقصود از آن كشاندن ايالات متحده به دخالت بيشتر در كمپين بين المللي عليه اين تشكيلات براي استفاده از اين امر براي قطبي كردن ( گرد هم آوردن ) جهادي هاي بيشتري از سراسر جهان است .
وي در تشريح انديشه اش مي افزايد « اين يك تاكتيك قديمي است، تشكيلات القاعده در گذشته بارها از آن استفاده كرده است، مكرراً در آن از زبان تهديد و لافزني استفاده مي شود . بايد به ياد بياوريم كه داعش از هيچ، به جايگزيني براي تشكيلات القاعده ـ معروف ترين تشكيلات افراطي در جهان ـ تبديل شده است . چگونه؟ به سادگي، با به چالش كشيدن ايالات متحده ».
روزنامه « نشنال ريويو » به نو به ي خود در گزارشي به نوار آخري كه ابوبكر البغدادي، رهبر تشكيلات تروريستي داعش ـ كسي كه خودش را به‌عنوان خليفه ي مسلمين تعيين كرده ـ بيرون داده است پرداخته و بيان كرده كه البغدادي خواسته است شايعاتي كه مبني بر كشته شدنش در نتيجه بمباران هاي هوايي رواج يافته بود را تكذيب كند . در نتيجه اين نوار جديد سرشار از كين توزي را بيرون داده بطوري كه حوادثي را كه از زمان انتشار خبر احتمال مرگش رخ داده است بيان مي كند . ...
سخنراني آخر البغدادي سرفصل جديدي در تاريخ جنبش هاي خشونت گرا در منطقه ، به صورت انتقال از استراتژي مقابله با { دشمن صليبي } و غربي به مقابله با رژيم هاي عربي و هم اكنون هدف قرار دادن اقليت ‌ها با هدف كوبيدن چفت و بست هاي مسالمت داخلي است ...
...
نوار صوتي منسوب به البغدادي بسياري سؤالات جديد پيرامون استراتژي اين تشكيلات آغاز مي كند، در نتيجه او عصر جديدي براي داعش آغاز مي كند كه به خارج از مرزهاي درگيري در شام و عراق گسترده مي شود . البغدادي مي خواهد خشونت داعشي را با اهداف بسيار از جمله مختل كردن تلاش هاي ائتلاف در كوبيدنش به‌علاوه گردهم آوردن سلولها و كادرهاي خشونت طلب بيشتر كه قادر به جابه جايي به زمين نبرد نيستند، به مناطق ديگر بفرستد .
سخنراني ناشيانه البغدادي از حمله عليه خود كشورها و در رأس آنها عربستان سعودي به مثابه ي سنگ لغزنده يي در برابر پروژه ي داعش كه تمام منطقه را هدف قرار مي دهد غافل نشد .
...
البغدادي درستي خسارت ‌ها در صفوف نيروهاي مسلح و به‌طور ضمني مجروح شدن خودش را تكذيب كرده و گفت عمليات صليبي عليه تشكيلاتش دروغ است و اين‌كه مدعي است كه ده ‌ها تن از { مجاهدين } را كشته و تجهيزات را درهم كوبيده همه ي اين ‌ها عاري از صحت است و نسبت به باور كردن تبليغات كاذب چنين هشدار داد كه « « اي مسلمانان مطمئن باشيد كه دولت شما به خير و سلامت و در بهترين وضعيت است و هم‌چنان به اذن خدا گسترده مي شود » و اين عبارت در حد خودش دليلي بر اين است كه البغدادي خودش را خليفه ي تمام مسلمانان مي بيند و نه [ فقط ] پيروانانش كه به ايدئولوژي داعش و ولايت هايش مؤمن هستند .
چيزي كه در سخنان البغدادي در خصوص رقابت ميان گروه هاي افراطي توجه را جلب مي كند، فراخوان به تجديد بيعت به‌ويژه پس از تمرد بسياري از سلولهاي كوچك و بازگشت مجددشان به بيعت الظواهري و « القاعده » در نتيجه افشاي اين‌كه « داعش » يك بازي اطلاعاتي بزرگتر از خودش به‌عنوان يك پروژه جهاني به تعبير القاعده يي ‌ها در تريبون هاي تبليغاتي ‌شان است مي باشد . وي هم‌چنين فراموش نكرد كه به يارانش در جهان مباهات كند . بطوري كه پذيرش تمام « بيعت ‌ها » ي تشكيلات ‌ها و گروه ‌ها و افراد از همه ي مناطق را اظهار كرد و به پيوستن به جريان هايي كه بيعت ‌شان با « داعش » را اعلام كرده اند ـ و برجسته ترين آنها تشكيلات بيت المقدس در سيناء است كه بيعت و حمايت كامل خودش از داعش و بلكه تبديل كردن سيناء به يك ولايت داعش را اعلام نمود ـ فرا خواند .
اين خليفه ي داعشي هم‌چنين حمله به همه ي گروه ‌ها يا اشخاصي كه با داعش بيعت نكرده اند را از دست نداد و در ادامه همه ي جمعيت هاي افراطي را به ابتكار اعلام بيعت فرا خواند .... و اين منعكس ‌كننده دو هدف است [ اول ] ذوب كردن وضعيت جهاد در داعش كه بسيار خطرناك است و حتي « القاعده » در روزگار قدرتش جرأت آن را نداشت و دوم تلاش براي افزايش شمار و توان اين تشكيلات در پيام روشني به ائتلاف آمريكا كه هنوز اهدافش را محقق نكرده است . ...
سخنان البغدادي به‌طور وسيعي در اينترنت منتشر شد، عليرغم اين تشكيلات از تهيه ي كميت بالايي CD كه حاوي اين سخنراني بود خودداري نكرد و آن را در تمامي مناطق تحت كنترل اين تشكيلات توزيع كرد كه بر روي آن شعار تشكيلات «داعش» با تصاوير اعضايي از اين تشكيلات زير عبارت {كميته ي تبليغاتي ولايت الانبار، بخش توزيع و نشر} چاپ شده و بر روي جلد نوشته است: اين CD ‌ها حاوي بخش هايي از سخنراني هاي امير المؤمنين ابو عمر البغدادي و بخش هايي از سخنراني هاي وزير جنگ ابوحمزه المهاجر و بخش هايي از سخنراني هاي شيخ اسامه بن‌لادن و عمليات هاي متنوع كوتاه مي باشد. اين اقدام يك عمليات تبليغاتي كامل تفسير مي شود كه حتي كساني را كه از تريبون هاي اينترنتي و سايت هاي ارتباطات اجتماعي ـ مرتع حاصلخيز داعشي ‌ها ـ فاصله دارند هدف قرار مي دهد. ...
ايران اسرار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر