۱۳۹۳ آبان ۲۷, سه‌شنبه

طارق الهاشمي: فرصت طلائي براي عبادي در خارج كردن عراق از محور تهران - دمشق





دكتر طارق الهاشمي معاون سابق رئيس‌جمهور عراق در رابطه با سفر فوائد معصوم به عربستان به تلويزيون العربيه الحدث در 22 آبان 93 گفت:
امروز در برابر دولت حيدر العبادي يك فرصت طلايي وجود دارد كه نبايستي از دست برود. از خلال تجربه‌هايم در روابط من با پادشاهي عربستان سعودي در زمان حضورم در اين منصب از سال 2006، ما چيزي بجز خير از اين دولت نشنيديم و اين واقعيت در رابطه موضع كشورهاي شوراي خليج هم صدق مي‌كند. المالكي در سال 2006 اين فرصت طلايي را از دست داد زمانيكه به نصايح و راهنمايي‌ها خادم حرمين شريفين گوش فرا نداد.
هنگاميه المالكي را در سال 2010 در قصر الجنادريه ملاقات كردم، من واقعاً غافلگير شدم. هنگاميكه با خادمين شريفين ملاقات كردم و درخواست كردم كه يك بازنگري در رابطه با روابط با عراق كند و روابط خود را با عراق گسترش دهد او گفت كه المالكي اين فرصت را از دست داد در سال2006 به خادمين شريفين تعهد داد كه نخست‌وزير همه عراقيان خواهد بود و دولت عراق نماينده عادل و مناسب براي تمامي عراقيان خواهد بود اما در واقع المالكي تمامي التزاماتش وتعهداتش را زير پا گذاشت و در نتيجه اين فرصت را نه پادشاهي عربستان سعودي بلكه المالكي هدر داد.
امروز من فكر مي‌كنم در برابر حيدر العبادي يك فرصت طلايي براي خروج از اين انزوا كه المالكي طي 8سال سخت در دوران نخست‌وزيري آن را ايجاد كرد وجود داردامروز من فكر مي‌كنم كه منافع عراق در خروج از محوري است كه عراق را در خودش بسته است يعني محور تهران، بغداد، دمشق است.اين محور به منافع استراتژيكي عراق زيان مي‌رساند، در نتيجه بايد كه به آغوش عربي كه سزاوار آن است باز گردد و به‌ويژه كه امروز راه نفس عراق از خليج (فارس) است و در نتيجه عراق بايد كه از اين راه عربي تنفس كند. در واقعيت امر بايد روابطش را به دوران گذشته‌اش به‌ويژه با پادشاهي عربستان سعودي و كشورهاي شوراي همكاري خليج از سر بگيرد. آنها نه شروطي دارند و نه چشم طمعي دارند و چيزي جز خير براي عراق و مردم عراق ندارند. در نتيجه منافع عراق امروز اين است كه روابطش را به‌ويژه با پادشاهي عربستان سعودي از سر بگيرد و به اجرا بگذارد بشرط اين كه نصايح پادشاهي عربستان سعودي را بشنودنصايحي كه از سال2003 هيچ صحبتي مگر در چارچوب وحدت مردم عراق نكرده است. از اين كه دولت عراق براي همه بر اساس حق و عدالت باشد، يك دولت شهروندي تاسيس كند كه همه را در بربگيرد و بيانگر آينده نگري مردمش و آرزوهاي آنها باشد و با حق و عدالت رفتار كند. يعني عربستان آرزوي ديدن دولتي تيره بخت، سنگين بار، غيرمنصف، كه عليه همه عراق ستمگر باشد كه تا اين لحظه همينطور مي‌باشد را نداشت. اين فرصت در برابر حيدر العبادي فرصتي طلايي است من آروز دارم كه اين فرصت را از دست ندهد.
مجري: دكتر طارق الهاشمي، از آن چه كه مي‌گذرد فكر مي‌كنيد كه حكومت فعلي در بغداد به چه ميزان اين فرصت‌ها را مغتنم مي‌شمرد به‌ويژه اين كه رئيس‌جمهور قبل از اين كه با سيستاني ديدار كند به پادشاهي عربستان سعودي نرفت، و اساساً السيستاني به انزواي خودش در عدم ديدار با سياستمداران عراقي پايان داد.
دكتر طارق الهاشمي: من به‌عنوان يك سياستمدار اوضاع را با آرزوها بررسي نمي‌كنم من واقعيت موجود را از ميان اظهارات بررسي نمي‌كنم من مي‌خواهم اقدامات در صحنه را ببينم كه تمامي اين كلمات زيبا را كه در اين چند روز گذشته شنيديم، بازتاب داشته باشد. بايد تأكيد كنم اين ديدار ديداري عالي بود و من و مردم عراق از آن استقبال مي‌كنيم. هم‌چنان كه شاهد بوديم كه پادشاهي سعودي بي‌نهايت مشتاق داشتن يك روابط طبيعي است. يك منافع مشترك عميق بين عراق و پادشاهي عربستان سعودي وجود دارد. هم‌چنان كه يادآور شدم بايد از اين ديدار موفقيت آميز موفقيتهاي ديگري را بسازيم. اما امروز پذيرفته شدن عراق در ميان عربها به پذيرفته شدن دولت عراق چه از منظر ملي و چه مردمي بستگي داردحيدر العبادي به‌عنوان نخست‌وزير عراق است اعلام كرد كه چيزي را ارائه خواهد كرد كه در ميان عربهاي خليج پذيرفتني باشد. درصدد القاء كردن موعظه و يا اعمال شروط نيستيم اما الزام بازگشت عراق به آغوش خليج و به آغوش عربي بازسازي ساختار وضع سياسي در عراق مي‌باشد. بايد امروز در حق عرب سني كه زيان ديده است عدالت صورت بگيرد. بايد هم‌چنين عدالت در حق عرب شيعه صورت بگيرد، چرا كه عرب شيعه با مرود شمردن سلطه و نفوذ ايران در صحنه عراق، زيان ديده است. بايد پادشاهي عربستان سعودي و كشورهاي خليج (فارس) با نگراني به تنش بي‌سابقه بين دولت مركزي و ايالت كردستان توجه كنند. پادشاهي عربستان سعودي و كشورهاي همكاري خليج، خواهان عراقي با ثبات، آرام، معتدل و شكوفا هستند. اما به واقع تمامي اين خواسته‌ها كه مردم عراق منتظر آن هستند، در گرو اقدامات دولت حيدر العبادي مي‌باشد. واقعيت امر اين است كه راه براي اصلاح و تغيير طولاني است. 
ايران اسرار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر