۱۳۹۴ آبان ۱۵, جمعه

گفت و گو با روس ها بر روی زمین همزمان با افزايش بهلاكت رسيدن پاسداران

گفت و گو با روس ها بر روی زمین

تصویری از یک نوار ویدیویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد و خلبان یک جنگنده سو-25 را در فرودگاه نظامی  حمیمیم در نزدیکی لاذقیه در سواحل سوریه را نشان می دهد – عکس از رویترز
تصویری از یک نوار ویدیویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد و خلبان یک جنگنده سو-۲۵ را در فرودگاه نظامی حمیمیم در نزدیکی لاذقیه در سواحل سوریه را نشان می دهد – عکس از رویترز
در پی مداخله نظامی روسیه در سوریه، یک لحظه سردرگمی برای تمامی طرف ها، از جمله خود روس ها وجود داشت. همه می خواستند ابعاد مداخله روسیه را بدانند، در حالی که خود روسیه سعی داشت یک فرمول قانع کننده، و توجیهی منطقی برای مداخله بیابد که باعث شود حمایت بین المللی را به دست آورد. امروز به نظر می رسد که چشم انداز این مداخله کمی واضح تر شده است.
امروز عربستان سعودی اصرار دارد که اسد جایی ندارد و ایران که بخشی از مشکل به شمار می آید نه راه حل، نیز نقشی نباید داشته باشد. روز جمعه گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که هیچ همگرایی در دیدگاه ها با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره باقی ماندن اسد وجود ندارد، و بحران سوریه تنها با یک راه حل سیاسی می تواند پایان یابد که شامل تشکیل یک دولت فراگیر جدید است. فرانسه و انگلیس نیز همین نظر را دارند. تا این لحظه به نظر نمی رسد که یک گفتگوی جدی دیپلماتیک میان متحدان با روس ها وجود داشته باشد، اما گفت و گوی متفاوتی بر روی زمین دیده می شود.
آنچه در حال حاضر قابل توجه است، حمایت از معارضه میانه رو، و به ویژه ارتش آزاد سوریه با اسلحه است، آن هم نه برای تغییر معادلات روی زمین به معنای سرنگونی اسد، بلکه برای کاهش گسترش مجدد نیروهای او، و نیروهای شبه نظامیان شیعه ای است که ایران برای دفاع از او ارسال می کند.
امروز موشک های ضد تانک و مهمات به مخالفان داده می شود، و خسارت هایی که به ایران و حزب الله، در سطح کشته شدن فرماندهان بارز نظامی در میدان می رسد قابل ملاحظه است، و کشته شدن آن ها همچنان سؤال های جدی مطرح می کند، به خصوص که آن ها فرماندهان تأثیر گذار و برجسته ای هستند و علی رغم سرخوشی ایران و حزب الله از مداخله روسیه، عملیات کشته شدن آن ها طی یک هفته بسیار قابل توجه است.
از گفت و گوی جدید با روسیه روشن است که هدف آن عدم اعطای فرصت به روس ها و اسد برای تغییر سریع معادله کنونی است. در عین حال متحدان در سوریه را از تکرار تجربه افغانستان نگران می کند. و به نظر می رسد که گفت و گوی نظامی کنونی، باعث شد که دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، با تمامی طرح های روسیه از زمان مداخله در سوریه در تضاد باشد، به طوری که در ابتدا گفت که هدف از مداخله از بین بردن «داعش» است، سپس گفت برای نجات اسد است، در حالی که مدودف در حال حاضر در گفت و گو با یک شبکه تلوزیونی روسیه می گوید: «در حقیقت مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور باشد، اما ما نمی خواهیم که سازمان داعش سوریه را مدیریت کند… اینطور نیست؟ باید دولتی متمدن و مشروع باشد.این چیزی است که ما به بحث در مورد آن نیاز داریم». نخست وزیر روسیه در پاسخ به سؤالی درباره این که آیا باید سوریه توسط اسد اداره شود گفت: «البته که نه، این امر به مردم سوریه بستگی دارد که تصمیم بگیرند چه کسی رئیس جمهور سوریه باشد، ما در حال حاضر بر اساس این که اسد رئیس جمهور مشروع است کار می کنیم».
در این جا ممکن است کسی بگوید که سخنان مدودف واضح و روشن نیست، و این درست است، اما تناقض روس ها را نشان می دهد و ثابت می کند که گفت و گو کردن با روسیه در حال حاضر باید بر روی زمین باشد نه در راهروهای سالن ها.

طارق الحُمیّد

طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر