۱۳۹۴ آذر ۴, چهارشنبه

سفر پوتین به ایران به شکاف در رأس رژیم دامن زد

سفر پوتین به ایران به شکاف در رأس رژیم دامن زد


روزنامه‌های روز سه‌شنبه باند خامنه‌ای برخلاف روزنامه‌های باند رقیب، با ذوق‌زدگی سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران با عناوینی نظیر، «فصل جدید روابط راهبردی» (روزنامه خراسان) و «مستقیم بیت رهبری» (وطن امروز)، «پوتین در اقدامی بی‌سابقه بلافاصله پس از ورود به دیدار رهبر انقلاب رفت» (روزنامه کیهان)، منعکس کردند.
روزنامه سپاه پاسداران نوشت: آمریکا در این دوره به‌دنبال یافتن روزنه‌هایی برای ورود به ایران است و شاید همین روزنه‌ها را برای ایجاد آن شکاف در نظر گرفته اما همکاریهای هسته‌ای- اقتصادی چین و روسیه با ایران می‌تواند شرایط مقابله با این تلاش آمریکا را ایجاد کند.
کیهان، ارگان خامنه‌ای نیز باند رفسنجانی ـ روحانی را به خاطر سیاست نزدیکی با آمریکا به باد حمله گرفت و نوشت: این روزها، ناخرسندی توأم با عصبانیت و سراسیمگی جریان آلوده مورد اشاره را از روابط دوجانبه و حسابشده ایران و روسیه به وضوح می‌توان دید. «ترجیع‌بند» این جریان که به طور همزمان و هماهنگ از رسانه‌های داخلی تحت امر آنان و رسانه‌های تابلودار دشمنان بیرونی تکرار می‌شود، این است که روسیه قابل اعتماد نیست و احتمال آن که در روابط و معادلات فیما‌بین عهدشکنی کند وجود دارد!
آیا آمریکا و سایر کشورهای غربی که برای ورود آنها لحظه‌شماری کرده و فرش قرمز پهن می‌کنید قابل اعتمادند؟!... بدعهدی و مکر روسیه یک «احتمال» است که در صورت وقوع به آسانی قابل جبران و بازگشت خواهد بود ولی کینه‌توزی آمریکا «احتمال» نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و محسوس و ملموس است.
از سوی دیگر، روزنامه‌های باند رفسنجانی ـ روحانی به رغم دیدار دوستانه خامنه‌ای و پوتین، نسبت به نتایج سفر پوتین برای رژیم، با بی‌اعتمادی برخورد کرده و بوق و کرنای رسانه‌های باند رقیب را در مورد اهمیت سفر پوتین زیر سؤال بردند و بار دیگر نسخه نزدیکی با آمریکا و کشورهای غربی را برای خروج از بحرانهای مرگبار رژیم آخوندی پیچیدند.
روزنامه اعتماد، نوشت: افزایش سطح همکاری با شرکایی چون روسیه... به آن معنا نیست که دولت می‌تواند یا باید قسمت اول سیاست خارجی خود، یعنی همان تلطیف روابط با اروپا و غرب را کنار بگذارد.
روزنامه افزود: ایران هر چند هنوز در بلوک کشورهایی نظیر روسیه تعریف می‌شود اما تغییر نگاه دیپلماتیک تهران را به بلوک غربی، بازیگران بین‌المللی دریافته اند. به عبارتی ایران هنوز زمین بازی خود را تغییر نداده‌ اما برای تاکتیک‌های خود نشانه‌های واضحی از تغییر را به دنیا ارسال کرده‌. گرچه هنوز مساله است که این وضعیت چگونه در معادلات داخلی خود را نشان خواهد داد؟
روزنامه شهروند نیز گوشزد کرد: نباید فراموش کرد که گرایشی وجود داشت و دارد که بی‌اعتمادی نسبت به روس‌ها را ریشه‌ای و اساسی و آن را غیرقابل تغییر می‌داند.

لینک به منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر