۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

پیام ظهور بی‌رمق و تدافعی خامنه‌ای


پیام ظهور بی‌رمق و تدافعی خامنه‌ای


روز چهارشنبه (20آبان) علی خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع برای گروهی که رؤسای دانشگاهها و استادان دانشگاهها معرفی شدند، سخنرانی کرد. سؤال این است که علت این ظهور بی‌مناسبت و بی‌قافیه چه بود؟ و به‌منظور رساندن چه پیامی بود؟

اظهارات بی‌رمق و پراکنده خامنه‌ای که در عین‌حال ذلیلانه و تدافعی بود و از شاخ و شانه کشیدنهای معمول در آنخت خبری نبود؛ دو محور اصلی داشت، مسأله هسته‌یی و مسأله دانشگاهها، اما به نظر می‌رسد پیام اصلی که او در خلال حرفهای پراکنده‌اش می‌خواست برساند، در ارتباط با اجرای برجام بود؛ چرا که این موضوع اکنون مسأله عاجل روی میز رژیم است. اجرای برجام یا جمع‌آوری سانتریفیوژها و تأسیسات هسته‌یی از روز 26مهر رسماً شروع شده است، اما رادیو تلویزیون رژیم روز سه‌شنبه 19آبان از قول پاسدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم خبر داد که جمع‌آوری سانتریفوژهای فردو و نطنز با 'یک تذکر' متوقف شده است.

. این توقف واکنش فوری مقامهای دولت آمریکا را به‌دنبال داشت و روز 20آبان، هم سخنگوی کاخ سفید و هم سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا موضعگیری کردند و تصریح نمودند که با توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها و تأسیسات هسته‌یی، روند تخفیف تحریمها هم متوقف می‌شود و به این ترتیب توپ را به زمین رژیم انداختند و این موضوع خامنه‌ای را بسیار نگران کرد؛ چرا که او مصرانه در پی امضای برجام بود و به‌رغم همه جنجال و هیاهوی دلواپسان، برجام را امضا کرد تا طناب تحریمها هر چه سریعتر قدری شل شود و اقتصاد از نفس افتاده بتواند نفسی تازه کند.

خامنه‌ای در سخنرانی مورد بحث و هنگامی که درباره موضوع هسته‌یی صحبت می‌کرد، عمداً به مسائل روز و اجرای برجام اشاره‌یی نکرد، بلکه در مورد گذشته و این‌که رژیم چگونه به‌غنی‌سازی 20درصد دست پیدا کرده حرف زد و از جمله گفت: «غربی‌ها شروط خفت‌باری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانه‌روزی، اورانیوم 20درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند». خامنه‌ای سپس خاطرنشان کرد: «سخت‌ترین مرحله غنی‌سازی اورانیوم، تا میزان 20درصد است و دستیابی به غنی‌سازی بالاتر از آن تا 99درصد به‌راحتی امکان‌پذیر است» (تلویزیون رژیم ۲۰/۸/۹۴).

به این ترتیب او می‌خواست به دلواپسان که اکنون از جمع‌آوری تأسیسات هسته‌یی و سوختن رؤیای بمب هسته‌یی به خود می‌پیچند دلداری بدهد که از «شروط خفت‌باری» که اکنون به رژیم تحمیل شده، ناراحت نباشند و بگذارند کار جمع‌آوری پیش برود، زیرا دوباره «جوانان با استعداد و مؤمن» آنچه را که از دست رفته خواهند ساخت. اما برای آن که مخاطبان خارجی این حرفها را به‌معنی قصد رژیم برای دستیابی به بمب اتمی نگیرند، از «استعمار و بمب اتم» به‌عنوان «دو نمونه تاریخی… غلط» نام برد. تا به آنها اطمینان بدهد که قصد ندارد در جمع‌آوری بساط هسته‌یی دست از پا خطا کند؛ اما ناچار است به‌خاطر دلواپسان و نیروهای در حال ریزش این چنین با ایما و اشاره حرف بزند.

شایان توجه است که بلافاصله پس از اظهارات خامنه‌ای، در همان روز چهارشنبه 20آبان سازمان انرژی اتمی رژیم طی بیانیه‌یی با دستپاچگی خبر توقف جمع‌آوری سانتریفوژها را، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا ـ ۲۱/۸/۹۴) پاسدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم نیز تأکید کرد که رژیم به تعهدات خود در مورد جمع‌آوری سانتریفیوژها پایبند است و “دستگاههای اجرایی و نظارتی در چارچوب وظایف خود به رعایت چارچوبهای فوق اهتمام جدی دارند».

خامنه‌ای قسمتی از اظهاراتش را هم به موضوع دانشگاهها اختصاص داد، به‌خصوص که مخاطبانش کارگزاران رژیم در دانشگاهها بودند. حرف اصلی خلیفة ارتجاع در این زمینه تأکید و تصریح بر خط انقباض و سرکوب در دانشگاهها بود که آن را طبق معمول به‌طور دجالگرانه با علم کردن مسائل فرعی و حاشیه‌یی مانند کنسرت و اردوی مختلط بیان کرد و گفت: «برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند!». خنده‌دار است که همان شب یکی از کارگزاران رژیم در دانشگاهها به نام فراهانی که از وی به‌عنوان «معاون فرهنگی ـ دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت» نام برده می‌شد، هنگامی که توسط گزارشگر تلویزیون رژیم در رابطه با این حرف خامنه‌ای مورد سؤال قرار گرفت، گفت: «من به‌جرأت به شما می‌گویم که در دانشگاههای علوم پزشکی، کنسرت یا اردوهای مختلط در دو سال گذشته برگزار نشده است». به نظر می‌رسید که بیچاره به‌اندازه کافی با شیوه و ترفند دجالگرانه خلیفة ارتجاع آشنا نیست و نمی‌داند که خامنه‌ای به بهانه کنسرت و اردوی مختلط می‌خواست، ضرورت اعمال سرکوب و اختناق بیش از پیش در دانشگاهها را گوشزد کند. کما این‌که در ادامه سخنان خود به جنبه سیاسی و نگرانی اصلی‌اش در دانشگاهها اشاره کرد و ضمن اعتراف به طرد و منفوریت بسیجیها و نیروهای رژیم در دانشگاهها گفت: «تشکلهای مؤمن و انقلابی و خوش‌فکر را تحت فشار قرار می‌دهند». خامنه‌ای سپس با لحنی ضعیف و در دفاع از این عناصر منفور گفت وقتی طرف مقابل می‌گوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟».

خامنه‌ای آنگاه با وقاحت خاص خود خطاب به رؤسا و عوامل رژیم در دانشگاهها به آنها دستور داد که باید به این عناصر میدان بدهید تا «فضا دست آنها باشد». معنی این سخن این است که به‌رغم همه‌گونه حمایتی که رژیم و ارگانهای سرکوبگر رژیم در دانشگاهها از بسیجیها و مزدوران «حزب‌اللهی» به‌عمل می‌آورند، فضا دست آنها نیست و به‌عکس این دانشجویان آزادیخواه هستند که فضای دانشگاهها را به دست دارند.

آنچه که ولی‌فقیه زهرخورده ارتجاع را ناگزیر از چنین اعترافهای کرده، وحشتش از فضای انفجاری جامعه و از جمله دانشگاههاست که به‌رغم اعمال حداکثر اختناق و کنترل و سرکوب، اما هم‌چنان که اکنون در خیزش هموطنان آذری به عیان می‌بینیم، «فضا» چنان است که یک جرقه کافی است این انبار باروت را به انفجار بکشاند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر