۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

بعد از سقوط جت روسیه پوتین : ترکیه از پشت به ما خنجر زد

پوتین : ترکیه از پشت به ما خنجر زد

REUTERS/Yuri Kochetkov/Pool
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در ملاقات با عبدالله دوم پادشاه اردن، با اشاره به سقوط یک هواپیمای جنگندۀ این کشور توسط نیروی هوایی ترکیه دولت آنکارا را متهم کرد که از پشت به روسیه خنجر زده است. رییس جمهوری روسیه نسبت به پیامدهای و نتایج منفی این اقدام به دولت ترکیه هشدار داد و این کشور را همدست تروریست ها خواند. .

ولادیمیر پوتین سقوط هواپیمای سوخوی این کشور را توسط یک جنگندۀ نیروی هوایی ترکیه یک "جنایت" خواند و افزود که هرگز جنایاتی از این دست را تحمل نمی کند.
در واکنش به سقوط هواپیمای روسی توسط یک جنگندۀ نیروی هوایی ترکیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز سفر از قبل پیش بینی شده اش را به آنکارا لغو کرد و به هموطنانش توصیه نمود که به دلیل ناامنی های ترکیه از سفر به این کشور در حال حاضر پرهیز کنند.
در این حال، دولت سوریه نیز حمله نیروی هوایی ترکیه به جنگندۀ روسی را اقدامی علیه حاکمیت ملی خود دانست.
یک هواپیمای جنگندۀ روسیه امروز توسط نیروی هوایی ترکیه هدف قرار گرفت و سرنگون شد. به گفتۀ مخالفان بشار اسد یک خلبان این هواپیما کشته شده است و خلبان دیگر به اسارت مخالفان بشار اسد درآمده است. ترکیه مدعی است که هواپیمای روسی را پس از ده اخطار و در حریم هوایی اش هدف قرار داده، در حالی که رییس جمهوری روسیه امروز گفت که جنگندۀ این کشور در یک کیلومتری مرز ترکیه مورد هدف قرار گرفت و در چهار کیلومتری مرز ترکیه در خاک سوریه سقوط کرد.
ولادیمیر پوتین گفته است که جنگندۀ روسی به هیچ وجه ترکیه را تهدید نمی کرده و مأموریت آن بمباران مواضع رزمندگان روسی بوده که در صفوف داعش در منطقۀ لاذقیه می جنگند.
رییس جمهوری روسیه اقدام دولت ترکیه را تعجب آور خواند و گفت که مسکو و آنکارا همواره مناسبات خوبی با یکدیگر داشته اند و معلوم نیست چه کسی نیازمند چنین بحرانی در حال حاضر بوده است.
در این حال، یک مقام نظامی دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفته است که این کشور هیچ نقشی در حملۀ نیروی هوایی ترکیه به جنگندۀ روسی نداشته است.
در پی این حادثه دولت ترکیه خواستار نشست فوق العادۀ پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، شده است. رییس جمهوری روسیه در اینباره نیز ابراز تأسف کرده و گفته است که متأسفانه آنکارا به جای گفتگوی مستقیم با مسکو خواستار نشست فوق العادۀ ناتو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر