۱۳۹۴ فروردین ۸, شنبه

ایران در "مظان اتهام" - السيسي: شیعیان حوثی "بازیچه دست ایران" هستند که با بی‌تجربگی سیاسی یمن را به نابودی کشانده‌اند

شیعیان حوثی "بازیچه دست ایران" هستند که با بی‌تجربگی سیاسی یمن را به نابودی کشانده‌اند

ایران در "مظان اتهام"

به گفته سیسی، حمله به مواضع و پایگاه‌های شورشیان حوثی به خاطر "مداخله نیروهای بیگانه" در یمن اجتناب‌ناپذیر شد. سیسی بدون آنکه نامی از ایران ببرد، مداخله کشور شیعه غیرعرب در "مسائل اعراب" را یک تهدید خواند.
سیسی گفت که مصر از ائتلاف کنونی به رهبری عربستان سعودی علیه شیعیان حوثی حمایت می‌کند، زیرا اقدامات شورشیان حوثی را "عملی علیه اتحاد یمن و صلح در منطقه" می‌داند.
عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن نیز در نشست سران اتحادیه عرب خواست که حملات علیه شیعیان حوثی تا تسلیم کامل آنان ادامه یابد. وی تصریح کرد که شیعیان حوثی "بازیچه دست ایران" هستند که با بی‌تجربگی سیاسی یمن را به نابودی کشانده‌اند. هادی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران "مسئول مستقیم ناآرامی‌ها در یمن" است.
در روز شنبه (۲۸ مارس) پیش از آغاز اجلاس دو روزه اتحادیه عرب، دیداری میان ملک سلمان، پادشاه عربستان و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت. نیروی دریایی مصر در عملیات کنونی علیه شورشیان حوثی مسئولیت حفاظت از باب‌المندب را برعهده گرفته است. این تنگه دریایی راه ارتباطی مهمی است که اقیانوس هند را به دریای سرخ متصل می‌کند.
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به استثنای عمان در ائتلاف کنونی علیه شیعیان حوثی شرکت دارند. شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت نیز "گسترش نفوذ شورشیان حوثی" را تهدیدی برای امنیت کشورهای عربی دانست.

۱ نظر: