وب سایت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا تصاویری آرشیوی مربوط به سفر سال ۲۰۰۹ سردار نقدی فرمانده بسیج ایران به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز رییس جمهور وقت ونزوئلا را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش جمهوریخواهان کنگره آمریکا با انتشار این تصاویر جدید می‌گویند ایران در تشکیل یک گروه شبه نظامی به نام «کولکتیووس» (colectivos) که بیش از ۵ سال از تشکیل آن می‌گذرد، به دولت ونزئلا مشاوره داده است. بر اساس این ادعا گروه کولکتیووس با مشاوره ایران و با الگو برداری از سازمان بسیج تشکیل و راه اندازی شده است.

«جف دنهام» نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از این موضوع مدعی شده است دولت اوباما با ایران در حال رسیدن به توافق هسته‌ای است در حالی که ایران هیچ تغییری در رویکرد خود در نفوذ به منطقه آمریکای لاتین و ایجاد ارتباط با دولت‌های مخالف با آمریکا در این منطقه نشان نداده است.

او پیش‌تر از وزارت خارجه آمریکا در این باره توضیح خواسته است و وزارت خارجه با ارسال گزارشی ۵ صفحه‌ای گفته است نفوذ و فعالیت‌های ایران در منطقه آمریکای لاتین در سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما این نماینده جمهوری خواه از این گزارش قانع نشده و در جلسه هفته جاری در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که نفوذ و فعالیت‌های ایران در نیمکره غربی (آمریکای لاتین) کاهش یافته است، اما وقتی من با اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا در این باره صحبت کردم متوجه شدم نظر آن‌ها مغایر این گزارش وزارت امور خارجه است. وقتی قطعات پازل و شواهد را در کنار هم می‌گذارم به چنین گزاره‌ای نمی‌رسم که ایران نفوذ و فعالیت‌هایش در آمریکای لاتین کاهش یافته است.»

«جوزف هومایر» مدیر اجرایی مرکز جامعه آزاد و امن که پیش از سخنان جف دنهام در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره سخن می‌گفت با انتشار تصاویر دیدار سردار نقدی با هوگو چاوز در سال ۲۰۰۹ در کاراکاس نیز اظهار داشت همکاری‌های ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته همواره رو به توسعه و گسترش بوده است.

او افزود: «شباهت‌های زیادی بین دو گروه کولکتیووس ونزوئلا و سازمان بسیج ایران چه از لحاظ شکلی و محتوایی و چه از منظر تجهیزات وجود دارد. او مدعی شد ایران سازمان کولکتیووس ونزوئلا را با وسایل و ابزارهای پیشرفته تجهیز کرده است.»