۱۴۰۳ مهر ۲۵, چهارشنبه

سعودی و مصر بر اهمیت ایفای نقش ارتش لبنان در حفظ امنیت و ثبات این کشور تاکید کردند

 سعودی و مصر بر اهمیت ایفای نقش ارتش لبنان در حفظ امنیت و ثبات این کشور تاکید کردند

مصر وسعودی

سعودی و مصر بر لزوم برقراری آتش‌بس و اجرای فوری قطعنامه‌های بین‌المللی درباره لبنان تاکید کردند.

سعودی و مصر ضمن تاکید بر لزوم تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس پایدار و توقف دائمی جنگ در لبنان و غزه؛ نگرانی شدید خود را نسبت به فاجعه انسانی ابراز کردند.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر پس از پایان سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به قاهره، بر اهمیت ایفای نقش ارتش لبنان در حفظ امنیت و ثبات این کشور تأکید و نگرانی دو کشور از تشدید تنش‌های اسرائیلی در لبنان را بیان کرد.

ریاض و قاهره بر ضرورت توانمندسازی دولت لبنان و همه نهادهای آن برای انجام وظایف آن و گسترش کامل حاکمیت لبنان بر تمام سرزمین‌های آن تأکید کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت اجرای مسئولیت‌های جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در لبنان، جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه و اجرای فوری قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه تاکید کردند.

راه‌حل دو کشوری

در مورد مسئله فلسطین، دو کشور مصر و سعودی بر لزوم افزایش تلاش‌ها جهت تحقق راه‌حل دو کشوری و رسیدن به یک توافق صلح عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین بر اساس ابتکار صلح عربی، به طوری که حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل خود در مرزهای سال 1967 با پایتختی قدس شرقی تضمین شود، تأکید کردند.

سعودی و مصر در ادامه، نگرانی شدید خود را نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه ابراز کردند.

دو طرف همچنین با اشاره به جنگ فاجعه‌باری که باعث کشته و زخمی شدن بیش از 150 هزار نفر از مردم بی‌گناه فلسطین شده، بر لزوم پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری یک آتش‌بس پایدار، توقف دائمی جنگ و برداشتن محاصره نوار غزه تاکید کردند.

در این بیانیه مشترک نیز تاکید شد که مصر از میزبانی پادشاهی عربی سعودی برای نشست عربی-اسلامی در ریاض و تصمیماتی که از آن نشست به دست آمد و به ارائه موضع جمعی و واحد از سوی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به تحولات جاری در فلسطین کمک کرد، قدردانی کرد.

قاهره همچنین از پیشنهاد سعودی برای برگزاری دور جدیدی از اجلاس سران عربی-اسلامی در ریاض، با امید به در پی داشتن تصمیماتی در جهت توقف تهاجم اسرائیل به غزه و حمایت از حقوق فلسطینیان ابراز حمایت کرده است.

حمایت از شورای رهبری یمن

مصر و سعودی همچنین حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن اعلام کردند.

دو کشور بر اهمیت حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و منطقه‌ای در جهت دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن تاکید کردند.

در این بیانیه از حوثی‌ها خواسته شده است که با این تلاش‌ها به‌طور مثبت تعامل کنند و در مسیر پایان دادن به بحران یمن همکاری کنند.

افزون بر این، قاهره و ریاض بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید و به لزوم تضمین آزادی کشتیرانی در این منطقه اشاره کردند، چرا که این مسئله به منافع جهانی مرتبط است و باید از هرگونه تهدیدی که امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی و تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، جلوگیری شود.

وضعیت سودان

در رابطه با وضعیت سودان، هر دو طرف بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها از طریق نشست جده تأکید کردند تا با هدف کاستن از رنج مردم سودان و حفظ وحدت، حاکمیت و تمام نهادهای ملی سودان به توافقی کامل برای توقف درگیری‌ها دست یابند.

در خصوص لیبی، دو کشور حمایت خود را از یک راه‌حل لیبیایی-لیبیایی و نقشه راهی که توسط سازمان ملل برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی ارائه شود، ابراز کردند. این نقشه راه به منظور برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، یکپارچه‌سازی نهادهای دولتی، وحدت ارتش لیبی و خروج نیروهای بیگانه و مزدوران خارجی طراحی شده است.

رفع تحریم تسلیحاتی از سومالی

در بیانیه مشترک ریاض و قاهره بر اهمیت حمایت جامعه بین‌المللی از تلاش‌های سومالی در ریشه‌کن کردن تروریسم تاکید و از قطعنامه شورای امنیت برای رفع تحریم تسلیحاتی از سومالی استقبال شد.

دو طرف همچنین بر تصمیم اتحادیه عرب در خصوص حمایت از امنیت، ثبات و حاکمیت سومالی تأکید کردند.

طرف سعودی نیز از تلاش‌های مصر برای حمایت از ثبات سومالی و حفظ وحدت و تمامیت ارضی آن استقبال کرده و از پیشنهاد قاهره برای مشارکت در ماموریت جدید حفظ صلح در این کشور به‌عنوان گامی برای حفظ امنیت و صلح [منطقه‌ای]، ابراز قدردانی کرد.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر