وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه 17 اوت اعلام کرد که همچنان به اخراج کامل ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به این کشور از سوریه پایبند است.
به گزارش العربیه، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ضمن اشاره به تلاش‌های‌اش برای رسیدن به روند سیاسی مورد تایید سازمان ملل متحد بر عزم و اراده خود برای از بین بردن گروه داعش در سوریه تاکید کرد.
وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن پس از رسیدن به روند صلح اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق سوریه خواهد کرد.
در همین راستا، بیانیه وزارت خارجه آمریکا افزود که واشنگتن سفیر سابق خود، جمیز جفری را به عنوان نماینده ویژه برای ارتباط درباره سوریه تعیین کرده تا کار خود را بر روی روند مذاکرات ژنو متمرکز سازد.
این بیانه همچنین از تعیین جو رایبورن مدیر سابق شورای امنیت ملی آمریکا به عنوان نایب معاون وزیر خارجه و مسؤل ویژه پرونده سوریه در این وزارت خبر داد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا شامگاه پنجشنبه 16 اوت گزارش داد که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه، درباره ضرورت خروج نیروهای ایرانی از سوریه، به توافق اولیه‌ای دست یافتند.
این مقام مسئول آمریکایی افزود که جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با نیکولای پاتروشوف همتای روس خود، هفته آینده درباره کاهش تسلیحات و نقش ایران در سوریه، گفت‌وگو خواهند کرد.
حضور نظامی ایران که متحد نظام بشار اسد است، در سوریه، به یکی از مسائل بحث برانگیز منطقه و جهان تبدیل شده است.
در همین حال، اسرائیل بر ضرورت خروج کامل نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران از سوریه تاکید دارد.
در این راستا نیروی هوایی اسرائیل چندین بار مواضع نیروهای ایرانی را در سوریه بمباران کرده و مقام‌های این کشور تاکید کردند که اجازه حضور مستحکم نظامی ایران را در سوریه نخواهند داد.