۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

تحریم‌شدگان مرتبط با حزب‌الله چه کسانی هستند؟

تحریم‌شدگان مرتبط با حزب‌الله چه کسانی هستند؟

آمریکا به همراه چند کشور عربی تحریم‌های خود علیه حزب‌الله لبنان را تشدید کرده است. وزارت دارایی آمریکا تحریم‌شدگان را معرفی و دلایل تحریم آنان را عنوان کرده است. یک ایرانی هم در لیست تحریم‌های کشورهای عربی دیده می‌شود.
وزارت دارایی آمریکا دلایل تحریم مرتبطان با حزب‌الله را عنوان کرده. یک ایرانی در لیست تحریم‌های کشورهای عربی دیده می‌شود عکس از آرشیو
دویچه وله
آمریکا و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس تحریم‌های جدیدی را علیه رهبران ارشد حزب‌الله لبنان وضع کرده‌اند. از جمله حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و نعیم قاسم، معاون او در این سازمان تندروی مورد حمایت ایران، مشمول این تحریم‌ها هستند.
این تحریم‌ها به مجمع تصمیم‌گیری حزب‌الله لبنان موسوم به "شورای حزب‌الله" برمی‌گردد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به تحریم‌های اخیر گفته است که نمی‌توان میان بازوی سیاسی حزب‌الله و "برنامه‌های تروریستی فرامرزی" این گروه تفاوتی قائل شد.
حسن نصرالله پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۹۹۵ میلادی به خاطر "اخلال" در روند صلح خاورمیانه و ۲۰۱۲ در راستای تدابیر تنبیهی آمریکا علیه سوریه، مورد تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته بود.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
کشورهای عضو "مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم"، شامل عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی نیز آمریکا را در تحریم رهبران ارشد حزب‌الله لبنان همراهی کرده‌اند.
پنج رهبر ارشد حزب‌الله
طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، علاوه بر حسن نصرالله و نعیم قاسم، محمد یزبک، حسین الخلیل و ابراهیم الامین السید نیز که از رهبران ارشد حزب‌الله هستند، تحریم شده‌اند.
این بیانیه دلایل تحریم محمد یزبک را "پشتیبانی تدارکاتی و آموزشی ستاد فرماندهی نظامی" این گروه، نظارت بر "اردوگاه‌های آموزشی و قاچاق اسلحه"، میزبانی از کارشناسان سپاه پاسداران "برای آموزش سیستم‌های تسلیحاتی به جنگجویان حزب‌الله" و نیز "مدیریت حساب‌های بانکی" این سازمان عنوان کرده است.
Naim Ghasem (Tasnim) نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد
بیانیه حسین الخلیل را یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله معرفی کرده که در گذشته از مسئولان "عملیات ویژه" این سازمان در اروپا بوده است. از ابراهیم الامین السید نیز به عنوان رئیس شورای سیاسی حزب‌الله نام برده شده است.
طبق تحریم‌های اخیر آمریکا، این پنج رهبر ارشد حزب‌الله تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته، تمامی دارایی‌های شخصی و مشاع آنان در ایالات متحده مسدود شده و مبادلات مالی و بانکی بین‌المللی با آنها مشمول مجازات‌های آمریکا خواهد شد.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به نقش مهم کشورهای عربی عضو "مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم" در به گفته او "مختل کردن نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران و حزب‌الله در منطقه"، گفته است که حسن نصرالله، دبیر کل و رئیس شورای حزب‌الله، با هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «رنج مردم سوریه را طولانی‌تر می‌کند، به خشونت‌ها در عراق و یمن دامن می‌زند، دولت و مردم لبنان را در معرض تهدید قرار می‌دهد و سراسر منطقه را بی‌ثبات می‌کند».
به گفته وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، این تحریم‌ها در پی تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، به خروج از توافق هسته‌ای با ایران و در راستای مقابله با "رفتار بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران، از جمله اقدامات حزب‌الله" وضع شده‌اند.
بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تحریم رهبران ارشد حزب‌الله را "مکمل" اقدامات اخیر این وزارتخانه در مقابله با "شبکه گسترده مبادلات ارزی" در ایران و امارات متحده عربی برای انتقال پول به نیروی قدس سپاه عنوان کرده است. همچنین گفته شده است که این تدابیر در پی تحریم رئیس بانک مرکزی ایران و بانک "البلاد الاسلامی" عراق اتخاذ شده‌اند.
نام گروه موسوم به "دولت اسلامی در صحرای بزرگ آفریقا" نیز، زیر عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، در میان تحریم‌شدگان اخیر دیده می‌شود.
این سومین دور تحریم‌های اعلا‌م‌شده توسط آمریکا، پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است.
یک "ایرانی" در فهرست جداگانه تحریم‌ها
افزون بر این، کشورهای عربی عضو "مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم" به شکل جداگانه افراد و نهادهای کلیدی "مرتبط با حزب‌الله"، از جمله طلال حمیه، هاشم صفی‌الدین، علی یوسف شراره، ادهم طباخه، حسن ابراهیمی و نیز  گروه اسپکتروم، شرکت تجاری ماهر و شرکت مهندسی الانماء را نیز تحریم کرده‌اند. این افراد و نهادها پیش‌تر در فهرست تحریمی آمریکا قرار داشتند.
بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا طلال حمیه را رئیس سازمان امنیت خارجی حزب‌الله معرفی کرده که به گفته این وزارتخانه مسئول "برنامه‌ریزی، هماهنگی و اجرای حملات تروریستی در خارج از لبنان" است. هاشم صفی‌الدین از اعضای "کلیدی" شورای اجرایی حزب‌الله معرفی شده است. علی یوسف شراره و شرکت مخابراتی "اسپکتروم" او، متهم است که انجام سرمایه‌گذاری‌های تجاری حزب‌الله را امکان‌پذیر ساخته است.
بیانیه وزارت دارایی آمریکا همچنین ادهم طباخه را مالک اصلی یک شرکت ساخت و ساز در لبنان به نام "الانماء"معرفی کرده است. طبق این بیانیه، حزب‌الله از یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام شرکت مهندسی الانماء برای سرمایه‌گذاری استفاده کرده و طباخه با استفاده از شعبات عراقی شرکت خود، در راستای تأمین مالی حزب‌الله اقدام کرده است.
حسن ابراهیمی نیز به عنوان تنها ایرانی ساکن لبنان این مجموعه، یکی از مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی شده که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، در انتقال پول‌های هنگفت برای حزب‌الله دست داشته است. طبق همین بیانیه، ابراهیمی در مقام مدیر شرکت "ماهر"، از این شرکت تجاری برای "پولشویی و قاچاق کالا برای حزب‌الله" استفاده می‌کرده است.
حسن ابراهیمی و شرکت تجاری "ماهر" در فوریه سال ۲۰۱۷ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته بود.
آمریکا حزب‌الله لبنان را ساخته جمهوری اسلامی معرفی کرده و ایران را از جمله به خاطر حمایت‌های همه‌جانبه از این سازمان تندرو، به بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کند. از نظر رئیس جمهوری آمریکا‌، گسترش نفوذ ایران در منطقه و لحاظ نشدن آن در توافق اتمی با جمهوری اسلامی یکی از "نقائص" برجام محسوب می‌شود. دونالد ترامپ از جمله به همین دلیل از برجام خارج شد و زمینه‌های بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فراهم ساخت.

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر