دولت ایالات متحده آمریکا پس از آشکار شدن تعاملات دوحه با گروه‌های «تروریستی» در منطقه خاورمیانه، از قطر خواست تا از حمایت مالی گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران دست بکشد.
العربیه گزارش داد مسئولان آمریکایی از روابط قطر با تعدادی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران که واشنگتن آنها را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار داده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.
این اقدام ایالات متحده آمریکا پس از رسوایی اخیر مربوط به نامه‌هایی است که از طریق پست‌های الکترونیکی بین مسئولین عالی رتبه دولت قطر و رهبران حزب الله لبنان که گروهی شبه نظامی مورد حمایت ایران است، مبادله شده و نیز تبادل پیام آنها با فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران ایران، صورت می‌گیرد.
بنا بر پیام‌ها و نامه‌هایی که روزنامه «ساندی تلگراف» در مورد آنها گزارش منتشر کرده است، مسئولین عالی رتبه قطر «روابط گرم و دوستانه‌ای با فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران ایران از جمله قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دارند».
بنابر جزئیات وارده در این ایمیل‌ها قطر صدها میلیون دلار (یک گزارش مبلغ میلیارد دلار را ذکر کرده است) را به عنوان فدیه در ازای آزادسازی اتباع قطری که گروه‌های شبه نظامی شیعه در جنوب عراق به گروگان گرفته بودند، پرداخت کرده است.
پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران، دولت ایالات متحده آمریکا از قطر خواست تا در روابط خود با ایران وهمچنین گروه‌های «تروریستی» مورد حمایت تهران بازنگری کند.
از طرفی یک مقام ارشد امنیتی آمریکا گفت: «این پیام‌ها نشان از روابط دوستانه‌ای دارد که تعدادی از مقامات بلند پایه قطری با شخصیت‌های عالی رتبه در سپاه پاسداران ایران و نیز با تعدادی از سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران برقرار کرده اند».
وی در ادامه افزود: «در حالی که ایالات متحده آمریکا سعی دارد تا ایران را به پایان دادن به حمایت هایش از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه متقاعد کند، بر این باورهستیم که ادامه روابط قطر با این قبیل سازمان‌ها مفید نخواهد بود».
در یکی از ایمیل‌های مقامات قطری که توسط یکی از دولت‌های خارجی از آن پرده برداشته شده، یک مقام بلند پایۀ قطری از مبلغی به میزان 50 میلیون پوند استرلینگ که در سال 2017 به قاسم سلیمانی و همچنین مبلغ دیگری به میزان 25 میلیون پوند که به یک سازمان تروریستی شیعی عراقی، پرداخت شده، سخن به میان آمده است.