منابع ایرانی از کشته شدن دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ‌های داخلی سوریه در روز دوشنبه ۱۲ اکتبر خبر دادند. 

سایت «بسیج پرس» به نقل از خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه گزارش داد که «فرشاد حسونی زاده» فرمانده پیشین «یگان تکاور صابرین» در جنگ با مخالفان حکومت اسد کشته شده است.  

«یگان تکاور صابرین» وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، اوایل دهه دو هزار میلادی، از نیروهای نخبه با هدف جنگ با شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شمال غربی ایران تاسیس شد. نیروهای این یگان ماموریت‌هایی هم در مناطق جنوب شرقی ایران برای مقابله با شبه‌نظامیان بلوچ، به انجام رساندند. 

پس از آن‌که شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، مناطق گسترده‌ای از شمال عراق را تصرف کردند، یگان صابرین تحت فرماندهی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، به عراق منتقل و در استان سامرا مستقر شد. 

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که واحدهایی از این یگان نخبه ایرانی که نیروهایش برای جنگ در مرتفعات کوهستانی و بیابان‌های خشک آموزش می‌بینند، به منظور حضور در نبرد علیه مخالفان حکومت اسد، به سوریه منتقل شدند. 

همچنین سایت شبکه خبر ایران، از کشته شدن« حمید مختاربند» معروف به «ابوزهرا» مسئول سابق ستاد تیپ یکم حضرت حجت اهواز در نبردهای سوریه خبر داد.

هیچکدام از این دو گزارش، جزئیاتی درباره محل و چگونگی کشته شدن این دو فرمانده سپاه پاسداران ارائه نداده‌اند.

خبر از کشته شدن این دو فرمانده ایرانی چند روز پس از کشته شدن حسین همدانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه منتشر می‌شود.

از زمان آغاز بحران سوریه تا کنون، ده‌ها تن از نیروهای سپاه پاسداران در این کشور کشته شده‌اند. ایران اعزام نیروهای زمینی به سوریه را رد می‌کند و می‌گوید که حمایتش از نیروهای اسد تسلیحاتی و مشروتی است. اما شمار کشته شدگان ایرانی و تصاویری که تا کنون منتشر شده، عکس این موضوع را نشان می‌دهد. 

پیش از این دو منبع لبنانی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که اخیرا صدها تن از نیروهای نظامی ایرانی برای مشارکت در عملیات زمینی قریب الوقوع، به سوریه منتقل شده اند.