ارتش آزاد سوریه که از کشورهای غربی و عربی حمایت می شود،  روز دوشنبه 26 اکتبر سال 2015 اعلام کرد، با دریافت کمک های نظامی روسیه مخالف نیست اما مسکو اول باید حملات هوایی به پایگاه های اش را متوقف کند.
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه ای از آمادگی نیروی هوایی این کشور برای حمایت از ارتش آزاد سوریه خبر داد. سخنانی که بسیاری از کارشناسان سیاسی در خاورمیانه آن را نوعی تغییر در رویکرد روسیه در قبال مخالفان میانه رو سوریه دانسته اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، عصام الریس، یکی از سخنگویان ارتش آزاد سوریه در مصاحبه ای با بخش عربی رادیو "بی بی سی" گفت:« ارتش آزاد سوریه پیشنهاد کمک نظامی روسیه را رد نمی کند اما اگر روس ها در این زمینه جدی هستند ابتدا باید حملات هوایی خودشان را علیه پایگاههای ارتش آزاد در سوریه را متوقف کنند.
الریس افزود:«ارتش آزاد سوریه در حال حاضر به کمک نظامی نیاز ندارد اما پیش شرط مذاکره ما با روسیه در این زمینه متوقف کردن حملات هوایی مسکو به ارتش آزاد است.

مخالفت بريتانيا با نزديكى ارتش آزاد به روسيه

از سوی دیگر سفیر روسیه در لندن ها طی مصاحبه از مخالفت بریتانیا با همکاری میان مخالفان سوری و روسیه پرده برداشت.
الکساندر یاکووینکو، گفت:«بریتانیا برای ایجاد روابط میان روسیه وارتش آزاد سوریه حاضر به هیچگونه همکاری نیست به همین دلیل روسیه ترجیح داده که گفت و گو با لندن را در زمینه مبارزه با داعش را به تعلیق درآورد».
یاکووینکو به روزنامه تایمز گفته است که بریتانیا در اعتراض به عملکرد روسیه در سوریه همه ارتباطات خود را با مسکو قطع کرده است.
سفیر روسیه افزود:«لندن تمام همکاری های اطلاعاتی خود با مسکو در زمینه مبارزه با داعش را قطع کرده است».

وی افزود:«بریتانیا در دادن ویزا به دیپلمات های سفارت روسیه در لندن نیز محدودیت زیادی بوجود آورد».