۱۴۰۳ تیر ۱۰, یکشنبه

ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران

 ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران


سعید جلیلی و مسعود پزشکیان © برنا

نرخ مشارکت، آنهم در بی رمق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی، مهمترین اگر نه تنها داو چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت اسلامی اعلام شد. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به مشارکت حداقل بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در بین جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.

در ضعیف ترین و کم رونق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی طی ٤۵ سال گذشته، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات تصریح کرد که از مجموع بیش از ٦١ میلیون رأی دهنده در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شمارش شد و از این تعداد مسعود پزشکیان ١۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به دست آوردند. دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی، با اختلاف بسیار از ادامۀ رقابت ها در دور دوم حذف شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات نرخ رسمی مشارکت در انتخابات دیروز هشتم تیرماه را ٤۰ درصد اعلام کرد که کمتر از حتا نرخ رسمی مشارکت در بی رونق ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا سال ١٤۰۰ بود که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر شد.

اگر چه سخنگوی ستاد انتخابات توضیحی دربارۀ رقم قطعی آرای باطله ارائه نداد، اما، او سحرگاه امروز شنبه نهم تیر ماه رقم آرای باطله را حدود ۹ درصد کل آرای ماخوذه اعلام کرده بود. با این حساب می توان تخمین زد که بیش از دو میلیون آرای باطله در همین دور نخست انتخابات به ثبت رسیده است. با این حال، نرخ مشارکت مهمترین اگر نه تنها داو این انتخابات از نظر دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت جمهوری اسلامی بوده است. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به نرخ مشارکت بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در نگاه جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.  

در هر حال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با توجه بیشتری در منطقه و جهان دنبال خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در کانون شماری از بحران‌های حاد منطقه‌ای و جهانی، از جنگ غزه و لبنان تا جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌های تهران برای رسیدن به توان تولید سلاح هسته‌ای است و هر کدام از این بحران‌ها می‌تواند منشاء وضعیتی بی سابقه و برگشت‌ناپذیر باشد.ار اف ای

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر