۱۴۰۳ خرداد ۲۷, یکشنبه

بیانیه پایانی نشست سوئیس بر یکپارچگی اوکراین تاکید کرد و خواستار مشارکت روسیه در روند صلح شد

 بیانیه پایانی نشست سوئیس بر یکپارچگی اوکراین تاکید کرد و خواستار مشارکت روسیه در روند صلح شد

اوکراین واجلاس سوئیس

اکثریت قریب به اتفاق کشورهایی که در اولین اجلاس صلح اوکراین به مزبانی سوئیس گرد هم آمدند، بر حمایت از استقلال و حاکمیت ارضی اوکراین تاکید کردند اما در عین حال اذعان داشتند که روسیه نیز بایستی بخشی از گفتگوها برای دستیابی به «یک صلح پایدار و عادلانه» باشد.

اولین اجلاس سران کشورها درباره صلح در اوکراین که بدون مشارکت روسیه در سوئیس برگزار شد، در بیانیه پایانی خود خواستار مشارکت همه طرف‌ها برای پایان دادن به جنگ شده است. متن این بیانیه که مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق صدها شرکت کننده در این نشست قرار گرفت، بر «اصل حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه دولت‌ها، از جمله اوکراین» تاکید می‌کند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهایی مانند عربستان سعودی و کنیا غیبت روسیه در این نشست را تاسف بار دانستند. به نوشته این خبرگزاری، نام برزیل، هند و عربستان تا اوایل عصر روز یکشنبه در میان کشورهایی که از بیانیه پایانی این نشست حمایت کردند، دیده نمی‌شد. اما حدود ۸۰ کشور از این بیانیه حمایت کردند. 

ویولا امهرد، رئیس کنفدراسیون سوئیس و میزبان اجلاس گفت که سوال درباره «چگونگی و زمان مشارکت روسیه» همچنان مطرح است. 

این اولین بار است که بعد از گذشت بیش از دو سال از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اکثریت حدود صدها شرکت‌کننده این نشست موفق شدند بر سر یک بیانیه نهایی که راه‌های پایان دادن به بزرگترین درگیری اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم را ترسیم می‌کند، به توافق برسند. 

متن این بیانیه «نظامی سازی امنیت غذایی» را محکوم می‌کند و خواستار بازگشت کودکان اوکراینی از روسیه است. درحالی که روسیه و متحد چینی او در این نشست حضور نداشتند، این بیانیه خواستار مشارکت همه طرف‌های درگیری برای پایان دادن به خصومت‌ها شد.

رئیس جمهور اوکراین روز شنبه ابراز امیدواری کرده بود که بتواند جامعه بین المللی را حول یک پیشنهاد صلح که احتمالاً به مسکو ارائه می‌کند، متحد کند. او روز شنبه گفت: «ما باید با هم تصمیم بگیریم که صلح عادلانه برای جهان چه معنایی دارد و چگونه می توان به روشی پایدار به آن دست یافت». او در پایان نشست سوئیس گفت که روسیه و رهبران آن آمادگی دستیابی به یک صلح «عادلانه» را ندارند. 

این نشست در حالی برگزار می شود که اوکراین با مشکلات نظامی روبرو است. با این حال، درخواست تسلیمی که یک روز قبل از اجلاس توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شده بود را نپذیرفت. درخواستی که به شدت توسط اکثریت شرکت کنندگان رد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یکشنبه گفت که اوکراین باید در مورد پیشنهاد رئیس جمهور روسیه «فکر کند» کند و اطمینان داد که این یک «اولتیماتوم» نیست بلکه «ابتکار صلحی است که واقعیت های موجود را در نظر می گیرد.»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان درخواست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در راستای مذاکره با اوکراین را محکوم کرد و گفت که این خواسته‌ها معادل «دیکته کردن» صلح است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه تسلیم واقعی اوکراین را به عنوان شرط گفتگو تعیین کرد. او از کی‌یف خواست تا از جاه‌طلبی خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد و نیروهای خود را از مناطق دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوریژیا که روسیه مدعی آن‌ها است، خارج کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، موفقیت دیپلماتیک اجلاس سوئیس درحالی اتفاق می‌افتد که علاوه بر تصویب کمک‌های نظامی آمریکا، بر سر یک وام ۵۰ میلیارد دلاری با ضمانت دارایی‌های مسدود شده روسیه، موافقت شده است. ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر