۱۴۰۳ خرداد ۳۰, چهارشنبه

آیا پیروان رژیم ایران حج را به آشوب می‌کشانند؟

 آیا پیروان رژیم ایران حج را به آشوب می‌کشانند؟

عبدالرحمان الراشد
عبدالرحمان الراشد

یک سال پیش، سید مقتدی صدر به زائران عتبات عالیات در عراق هشدار داد که به‌بهانه شعارهای دروغین میهن‌پرستی، که هدف آن ایجاد تفرقه و اختلاف است، هیچ‌گونه شعار سیاسی خصمانه سر ندهند. او از زائران خواست شهروندان سعودی و ایرانی را هدف شعارهایشان قرار ندهند.

اکنون که زائران خانه خدا در حال ادای فریضه حج هستند، گروه‌های طرفدار رژیم ایران، ازجمله حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان عراق، تهدید می‌کنند که مراسم حج را به آشوب خواهند کشید و این آیین مذهبی را به یک مناسبت سیاسی بدل خواهند کرد.

این‌گونه فعالیت‌ها هرگز خودجوش اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید از نظر سیاسی و امنیتی از پیش سازماندهی شده باشند. هرچند جمهوری اسلامی به مشکل ایجاد نکردن در مراسم حج و در جریان اقامت اتباعش در سعودی متعهد شده و از گروه‌های وابسته‌اش خواسته است تا مراسم حج را به آشوب نکشند، اما بعید نیست که برخی از طرف‌ها در ایران به دنبال ایجاد آشفتگی و هرج‌ومرج در حج باشند، به‌ویژه اینکه در گذشته نیز هواداران جمهوری اسلامی ازجمله کمونیست‌های عرب در کارزارهای تحریک‌آمیزی شرکت کردند که هدف آن ایجاد آشوب در حج و به چالش کشیدن سعودی بود.

امروز (عرفه) و چند روز آینده که اوج مراسم حج است، نشان خواهد داد که کشورها تا چه حد به تعهداتشان در تبدیل نکردن مراسم حج به یک مناسبت سیاسی احترام می‌گذارند.

تردیدی نیست که اگر حج صحنه‌ای برای مطرح کردن مسائل سیاسی بود، سعودی، در مقام سرپرست این مراسم بزرگ دینی، باید از آن علیه مخالفانش مانند جمهوری اسلامی، حوثی‌های یمن و طرف‌های متخاصم دیگر، که در طول چند دهه گذشته با سعودی مخالفت داشتند، استفاده می‌کرد.

سعودی در طول نزدیک به صد سال گذشته، همواره در مراسم حج و به‌طور کلی در اماکن مقدس، اصل بی‌طرفی را حفظ کرد و به‌رغم داشتن اختلافات سیاسی با برخی کشورها، هرگز از مراسم حج به‌منزله فرصتی برای دعوت به جنگ یا تظاهرات و اعلام مواضع سیاسی‌اش استفاده نکرد. به همین دلیل مکه و سایر اماکن مقدس همواره بی‌طرفیشان را در جهان اسلام حفظ کردند.

از آن زمان جهان اسلام به این واقعیت اذعان کرد که باید بی‌طرفی در اماکن مقدس رعایت شود و به هیچ گروه و نیروی سیاسی اجازه داده نشود که از مراسم حج برای اهداف سیاسی بهره‌جویی کند. البته زمان ایجاد هرج‌ومرج درحج به پایان رسیده است و دیگر هیچ طرف مغرضی نمی‌تواند مانند قرمطیان، که در گذشته مراسم حج را به صحنه وحشتناکی بدل کردند، در حج آشوب به پا کند. قرمطیان به قصد حج و با لباس احرام وارد مکه شدند، سپس شمشیرهایشان را بیرون کشیدند و با دیگر زائرانی که با افکار آن‌ها مخالف بودند جنگیدند. آن‌ها ۱۸ روز در شهر مقدس مکه باقی ماندند و جنایت‌های بی‌شمار مرتکب شدند. آنان مراسم حج را به چنان درگیری و خشونتی بدل کردند که آثارش حدود بیست سال باقی ماند.

اگر هرکس بخواهد عقیده و تفکرش را بر دیگران تحمیل کند و آن را در مراسم حج به نمایش بگذارد، اماکن مقدس به میدان درگیری‌های بی‌پایان میان مسلمانان سنی، شیعه و گروه‌های افراطی مانند القاعده و داعش بدل می‌شود. درست همان‌طور که در سال ۱۳۵۸، جهیمان‌ العتیبی درصدد تصرف مسجدالحرام برآمد و با حمله به زائران و نمازگزاران و سنگر گرفتن در مسجدالحرام، به مدت دو هفته مانع ادای نماز شد تا اینکه سرانجام مسجدالحرام از تصرف این گروه جنایتکار درآمد و تهاجم پایان یافت.

اگر قرار باشد گروه‌های مختلف اسلامی سیاست‌ها و برنامه‌هایشان را بر مراسم حج و حجاج تحمیل کنند، آنگاه حجاج آسیای مرکزی علیه روسیه، و شماری از حجاج علیه چین دست به تظاهرات خواهند زد. برخی به آتش زدن پرچم آمریکا در کوه عرفات مشغول خواهند شد و ده‌ها تظاهرات دیگر علیه نظام‌های کشورهای اسلامی برپا خواهد شد، سنی‌ها و شیعیان علیه یکدیگر قیام خواهند کرد و گروه‌های مختلف فلسطینی به جان هم خواهند افتاد.

اکنون آیا آقای مقتدی صدر می‌پذیرد که زائران نجف و کربلا شعارهای سیاسی متفاوت از شعارهای جریان صدر سر دهند و اربعین حسینی را به صحنه‌ درگیری‌های منطقه‌ای بدل کنند؟ این در حالی است که سال گذشته زائران عراقی به دلایل عقیدتی و سیاسی به برخی از زائران ایرانی حمله کردند.

در آن زمان، مقتدی صدر از تلاش‌هایی که برای ایجاد آشوب و هرج‌ومرج در مراسم اربعین حسینی صورت گرفت به‌شدت خشمگین بود و مرتکبان آن را به وابستگی به طرفداران حزب بعث و «مثلث شوم»، یعنی چارچوب هماهنگی شیعیان، متهم کرد.

علاوه برآن، شکی نیست که گشودن باب فعالیت‌های سیاسی در حج به دامن زدن به خصومت‌ها، شعله‌ور کردن آتش جنگ‌ و برانگیختن اختلافات تاریخی مسلمانان منجر می‌شود و مسلمانان را با خطری بزرگ‌تر از جنگ غزه روبه‌رو می‌کند.

منبع: روزنامه الشرق‌الاوسط

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر