۱۴۰۳ خرداد ۱۶, چهارشنبه

ناکامی در احیای برجام - مفاد مهم پیش‌نویس قطعنامه چه می‌گوید؟

 ناکامی در احیای برجام - مفاد مهم پیش‌نویس قطعنامه چه می‌گوید؟


ناکامی در احیای برجام 

برخی از موارد مهم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، به این شرح است:

  • درخواست از ایران برای همکاری فوری با بازرسان درباره منشا اوارنیوم یافت شده در مراکز اعلام نشده
  • درخواست از ایران برای اجرای توافق مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اسفند ۱۴۰۱
  • اشاره به ممانعت ایران از حضور بازرسان خبره آژانس در آن کشور
  • دعوت از مدیرکل آژانس برای انجام نمونه‌برداری محیطی در ایران در صورت نیاز
  • مطرح کردن پیشنهاد نگارش «گزارش جامع» به جای گزارش سه ماهه که فشار بر ایران را بیشتر می‌کند
گروسی و اسلامی

منبع تصویر،

REUTERS

توضیح تصویر،
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، (راست) و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در سفر اردیبهشت ماه (مه ۲۰۲۴) او به ایران. آقای اسلامی گفت که ایران به صدور قطعنامه توسط آژانس واکنش نشان خواهد داد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، امروز به صورت تلویحی گفت که کشورش در صورت صدور قطعنامه به آن واکنش نشان خواهد داد.

ایران، پیشتر و در واکنش به صدور قطعنامه از سوی آژانس، اجرای برخی از مفاد توافق اتمی برجام را کاهش داد که عمدتا تمهیدات نظارتی بر برنامه اتمی‌اش بود.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در انتظار رای‌گیری است، به ایران دستور می‌دهد که «فورا» به تحقیقات و سئوال‌های چندساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اوارنیوم کشف شده در محل‌های از پیش اعلام نشده به آژانس «پاسخ‌های معتبر» بدهد و از مدیرکل آژانس نیز می‌خواهد که «در صورت نیاز آژانس در ایران نمونه‌برداری کند»، چون در نمونه‌برداری آثار اورانیوم قابل ردگیری خواهد بود.

در صورتی که قطعنامه تازه‌ای علیه ایران در نشست این هفته شورای حکام تصویب شود، این اولین قطعنامه پس از ۱۸ ماه درباره ایران است؛ در آن زمان روسیه و چین به قطعنامه رای منفی داده بودند.

هفته گذشته اعلام شده بود که آمریکا با پیشنهاد سه کشور اروپایی با صدور قطعنامه موافق نیست اما دیپلمات‌های اروپایی گفتند که چنین قطعنامه‌ای در حال حاضر و با سطح همکاری‌های ایران با آژانس مورد نیاز است.

رافائل گروسی روز گذشته در سخنان خود در شروع جلسه شورای حکام گفت که هیچ پیشرفتی در توافق او با مقام‌های ایران در سفر اخیرش به تهران و اصفهان به دست نیامد و مسائل پادمانی با ایران همچنان حل نشده باقی مانده است.

منظور پادمان، قرارداد دوجانبه ایران و آژانس برای نظارت بر برنامه اتمی کشورها است.

در سفر اردیبهشت ماه، (ششم ماه مه ۲۰۲۴) ایران و آژانس اعلام کرده بودند که برای حل‌وفصل اختلافات در چارچوب قرارداد پادمان توافق کردند.

نقطه

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است که نزدیک به ۹۰ درصد خلوص مورد نیاز برای تسلیحات اتمی است.

قدرت‌های غربی می‌گویند که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این سطح وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هیچ کشور دیگری بدون تولید سلاح هسته‌ای به این میزان غنی‌سازی ادامه نداده است. 

بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر