۱۴۰۳ خرداد ۳۰, چهارشنبه

ماهیت گروه «انصارالله الاوفیا» که توسط آمریکا در لیست ترویسم قرار گرفت چیست؟

 ماهیت گروه «انصارالله الاوفیا» که توسط آمریکا در لیست ترویسم قرار گرفت چیست؟


گروه انصار الله حوث های یمن در لیست تروریستی آمریکا

وزارت خارجه آمریکا این گروه و حیدر مزهر السعیدی دبیرکل آن را به عنوان تروریست جهانی طبقه‌بندی کرد

آمریکا، یک گروه شبه‌نظامی نیابتی ایران، مسئول هدف قرار دادن «برج 22» در مرز سوریه با اردن در ژانویه گذشته که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی انجامید را در لیست تروریسم قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام این که «جنبش انصارالله الاوفیا» را در فهرست «تروریسم» قرار داده، خاطرنشان کرد که این گروه متحد ایران، در عراق مستقر است و بخشی از گروه «مقاومت اسلامی عراق» محسوب می‌شود.

«مقاومت اسلامی عراق»، ائتلافی از گروه‌های نظامی است که از سوی آمریکا به عنوان گروه نیابتی ایران در نظر گرفته شده است. این گروه شبه‌نظامی، در عراق و سوریه گسترش یافته و مسئول اکثر حملاتی است که از اواسط اکتبر 2023 به بعد، پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق را هدف قرار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «جنبش انصارالله الاوفیا» و حیدر مزهر ملک السعیدی، دبیرکل آن، مشخصا بر مبنای فرمان اجرایی «شماره 13224» به عنوان تروریست‌ در مقیاس جهانی مشخص شده است.

به گفته وزارت خارجه، این گروه علناً تهدید به ادامه حملات به منافع آمریکا در منطقه کرده و همچنین مردم عراق را به وحشت انداخته است.

بر اساس این بیانیه، حیدر مزهر مالک السعیدی معروف به «حیدر الغراوی» رهبر و دبیر کل این گروه شبه نظامی نیابتی ایران است.

آمریکا اعلام کرد که «طبقه‌بندی‌های تروریستی» را شناسایی و نهادها و عوامل آن را افشا و منزوی کرده و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا و منابع مورد نیاز برای انجام حملات، محروم می‌کند.

در نتیجه این اقدامات، کلیه دارایی‌ها و منافع متعلق به افرادی که نامشان در لیست تحریم‌ها وارد شده و مقیم آمریکا هستند یا دارایی‌های تحت مالکیت یا کنترل افراد آمریکایی، مشمول ممنوعیت شد.

اتباع آمریکا عموما از ورود در معاملات با افراد تحریم شده، منع می‌شوند. تدوین این لیست می‌تواند به اجرای قانون توسط سازمان‌ها و دیگر دولت‌های ایالات متحده کمک کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در 28 ژانویه اعلام کرد که در جریان حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه سرباز آمریکایی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند و گروه‌های تحت حمایت ایران را به انجام این حمله متهم کرد.

واشینگتن 2 فوریه گذشته، با انجام حملات تلافی جویانه، 85 موضع در سوریه و عراق هدف قرار داد و اعلام کرد که مراکز فرماندهی و کنترل، تأسیسات اطلاعاتی، و مراکز انبار سلاح مورد استفاده شبه‌نظامیان نیابتی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف را هدف قرار داد.

ماهیت انصارالله الاوفیا

بر اساس گزارش «انستیتو مطالعات خاور نزدیک واشینگتن» که در نوامبر 2023 انتشار یافت، گروه « انصارالله الاوفیا» انشعاب کرده از «جریان صدر»، یکی از مهمترین گروه‌های نیابتی «سپاه قدس» وابسته به سپاه پاسداران است که مدت مدیدی است مسئولیت حفاظت از مرزهای سوریه- عراق را برعهده دارد.

طبق این گزارش، گروه «انصارالله الاوفیا» همان «تیپ 19» در نیروهای حشدالشعبی عراق است که از گروه‌های ارتش عراق محسوب می‌شود.

در این گزارش از این گروه به عنوان «گروه مسلح و منظم دولت عراق» یاد شده که مسئولیت عملیات نظامی علیه اهدافی آمریکایی و همچنین «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) در سوریه و عملیات شبه نظامی جنبشی درعرصه‌های سیاسی و اجتماعی را برعهده دارد.

اولین ظهور گروه «انصارالله الاوفیا» در سال 2013 به عنوان نهادی سیاسی به نام «کیان الصدق و العطا» بود که دبیرکل آن، حیدر ابراهیم الغراوی و مرتضی علی حمود الساعدی معاون او بودند.

این حزب در انتخابات شورای استان میسان در سال 2013، رتبه چهارم را کسب کرد. بدین ترتیب بود که الساعدی توانست به ریاست «کمیته نزاهت» مجلس عراق برسد.

از جمله رویدادهای فهرست شده توسط انستیتو واشینگتن که انصارالله الاوفیا مسئول آن معرفی شده، ربودن و کشتن سجاد العراقی (در ناصریه) و علی جاسب (در عماره) دو نماد «جنبش تشرین» (جنبش اعتراضی عراق) در سال 2019 است.

توقف حملات به پایگاه‌های آمریکا

از سوی دیگر پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به دو دلیل از فوریه گذشته هدف حملات شبه‌نظامیان نیابتی ایران قرار نگرفته است. نخست خطرناک بودن این حملات و دلیل دوم حضور نیروهای آمریکا و تمرکز آنها بر انجام ماموریت شکست گروه «داعش».

حملات به پایگاه‌های آمریکا از پایان سال 2023 تا آغاز سال 2024 از 150 مورد فراتر رفت که آخرین آنها در آوریل گذشته ثبت شد. در آن تاریخ، هسته رسانه امنیتی عراق از حمله به موضع پرتاب موشک‌ها از عراق به سمت پایگاه ائتلاف بین‌المللی در عمق خاک سوریه خبر داد. العربیه فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر