۱۴۰۲ تیر ۹, جمعه

"ایران گیت"؛ وزیر خارجه بلژیک در سمت خود ابقا شد

"ایران گیت"؛ وزیر خارجه بلژیک در سمت خود ابقا شد


8 ساعت پیش


صدور روادید بلژیک برای زاکانی، شهردار تهران به‌منظور شرکت در همایش شهرداران در بروکسل انتقادهای جدی را متوجه حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک کرده بود. اپوزیسیون خواهان استعفای شد اما او از "رای عدم اعتماد" نجات یافت.

 حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک در سمت خود باقی ماند. احزاب حاکم با اکثریت آرای خود در پارلمان، طرح رای عدم اعتماد او را رد کردند.


با این حال، انتقادها از سوسیالیست‌ها و سبزها بابت دعوت از هیات ایرانی به بلژیک همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: "ایران گیت"؛ ویزای زاکانی و خواست استعفای وزیر خارجه بلژیک

خبرگزاری رویترز گزارش داده بود نمایندگان جمهوری اسلامی هنگامی‌که در بروکسل به‌سر می‌بردند، از دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک و همچنین اعضای اپوزیسیون ایرانی فیلمبرداری کردند.

سفر هیات ایرانی به بروکسل انتقادهای زیادی را برانگیخت و دولت بلژیک را دچار بحران کرد. پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سفر زاکانی و نمایندگان جمهوری اسلامی با واکنش ایرانیان خارج کشور نیز روبرو شده بود.

اپوزیسیون بلژیک خواستار استعفای لحبیب شده بود، اما این درخواست اکثریت آرا را کسب نکرد. مجموعا ۷۹ نماینده به حمایت از وزیر امور خارجه رای موافق دادند؛ ۵۰ نماینده رای مخالف و ۴ نماینده دیگر نیز رای ممتنع دادند.

سبزها و سوسیالیست‌ها حمایت خود را از لحبیب ادامه دادند چرا که حزب اصلاح‌گرای لحبیب تهدید کرده بود که اگر او مجبور به استعفا شود، دولت را ترک خواهد کرد که این مسئله باعث فروپاشی دولت ائتلافی بلژیک می‌شد.

بیشتر بخوانید: استعفای مقام شهرداری بروکسل به دلیل دعوت از علیرضا زاکانی

دعوت از هیئت ایرانی و زاکانی، شهردار تهران به فاصله کوتاهی پس از آزادی اسدالله اسدی از زندان و بازگرداندن او به ایران رخ داده بود.

دولت بلژیک این دیپلمات سابق ایران را که به خاطر دست داشتن در نقشه یک اقدام تروریستی به زندان افتاده بود، در یک مبادلە با جمهوری اسلامی به ایران تحویل داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر