۱۳۹۷ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور

دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور

دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی _سنگاپور_۲۲خرداد ۱۳۹۷
دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی _سنگاپور_۲۲خرداد ۱۳۹۷
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ساعت ۹صبح امروز سه‌شنبه ۲۲خرداد به وقت محلی در سنگاپور دیدار کردند.
محور اصلی مذاکرات،‌ برنامه هسته‌یی پیونگ‌یانگ و تلاش برای خلع‌سلاح هسته‌یی شبه‌جزیره کره اعلام شده است.
پس از پایان دیدار خصوصی دو رهبر که ‌کمتر از یک ساعت به طول انجامید، دونالد ترامپ این دیدار را «خیلی خیلی خوب» توصیف کرد و گفت رابطه عالی خواهد شد. بعد از ملاقات خصوصی، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی به همراه هیأت‌های عالیرتبه دو کشور این گفتگوها را ادامه دادند. پس از این دیدار، ضیافت ناهار کاری برگزار شد. در تصاویر منتشر شده، دونالد ترامپ را «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا همراهی می‌کرد. هم‌چنین جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید نیز حضور داشت. جان کلی از مقامهای سابق نظامی آمریکا است. جان بولتون نیز در سفر به سنگاپور و برای این دیدار دونالد ترامپ را همراهی می‌کرد.آنها سپس سند جامع را امضا کردند. دونالد ترامپ گفت هر دو بسیار مفتخر هستند که بعد از مذاکرات موفقیت آمیز “سند جامع” را به طور مشترک امضا می کنند. کیم جونگ اون گفت بسیار خوشحال هستم که “سندی تاریخی” را امضا می کنم. جهان بزودی خواهد دید که تغییرات بسیار بزرگ و جدی خواهند بود. متن این سند هنوز منتشر نشده است.
آدام کینزینگر عضو کنگره آمریکا به فاکس‌ نیوز گفت:‌ «این دیداری کاملاًً تاریخی است و شرایط با ۶ماقبل فرق کرده است و همه منتظر این لحظات بوده‌اند. آمریکا گزینه‌های مشخص نظامی را مطرح کرد که می‌خواهد علیه کره شمالی استفاده کند… وقتی کیم جونگ اون دید فشار دارد بالا می‌رود و یک گزینه واقعی نظامی قریب‌الوقوع است و رئیس‌جمهور مایل به استفاده از آن است آنها را به پای میز مذاکره آورد».

کره شمالی باید خلع‌سلاح کامل اتمی‌شود

دونالد ترامپ پیش از این دیدار در گفتگو با خبرنگاران با تأکید بر این‌که کره شمالی باید به سمت خلع‌سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی هسته‌یی گام بردارد، گفته بود این دیدار باید به شکل‌گیری «چارچوب اقداماتی سخت که باید پیگیری شوند» بیانجامد.
وی پیش از این نیز تأکید کرده بود هدف از این دیدار توقف تهدیدهای موشکی و هسته‌یی کره شمالی است و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز دوشنبه گفت، خواسته ما خلع‌سلاح کامل کره شمالی است و حاضر هستیم در مقابل آن تضمین امنیتی بدهیم.
این دیدار تاریخی در حالی برگزار شد که حدود یک سال پیش و در پی افزایش آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی کره شمالی، تنشها بین واشینگتن و پیونگ یانگ چنان بالا گرفت که نگرانی‌های جهانی از وقوع یک درگیری نظامی در شبه‌نظامی کره به‌شدت افزایش یافت.
جنگ لفظی بین رهبران کره شمالی و ایالات متحده چنان بالا گرفت که طرفین علاوه بر حملات شخصی، تهدید به حمله نظامی هم کردند؛ تا جایی که پرزیدنت ترامپ در مرداد ۱۳۹۶ هشدار داد اگر کره شمالی به تهدید ادامه دهد، با «آتش و خشم» آمریکا روبه‌رو خواهد شد.
پس از این تهدید آمریکا، کره شمالی اعلام کرد در حال نهایی کردن طرح شلیک چهار موشک بالستیک به جزیره گوآم، قلمرو ایالات متحده در اقیانوس آرام، است. این با واکنش قاطع پرزیدنت ترامپ روبه‌رو شد که گفت اگر پیونگ یانگ بی‌عقلی کند، گزینه نظامی آماده است.

چرخش ناگهانی رهبر کره شمالی

رهبر کره شمالی در اسفند ماه و در یک چرخش ناگهانی از رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار مستقیم دعوت کرد و دونالد ترامپ از آن استقبال کرد. هر چند نخستین دیدار سران دو کشور در مقطعی لغو شد، اما در نهایت اعلام شد در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.
پس از پایان جنگ کره و امضای توافق ترک مخاصمه در ژوئیه ۱۹۵۳، شبه جزیره کره هم‌چنان در وضعیت «نه جنگ نه صلح» قرار دارد و توافق صلح دائمی هنوز حاصل نشده است. در حال حاضر، حدود ۲۸هزار‌و‌پانصد نیروی نظامی آمریکایی در کره شمالی مستقر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر