برخی احزاب سیاسی در عراق از اینکه احتمال دارد جناح‌های مسلح وابسته به ایران به دستور آیت الله علی سیستانی متعهد نباشند و اینکه قبول نکنند اسلحه خود را به دولت مرکزی تحویل دهند، ابراز نگرانی کردند.
این احزاب معتقدند که وجود اسلحه در خارج از چارچوب کنترل دولت می تواند چالش بزرگی در پروژه اصلاحات حیدر العبادی در عراق باشد به خصوص که آمارها از وجود حدود 140 هزار شبه نظامی مجهز به سلاح‌های پیشرفته در این کشور خبر می‌دهد.
برخی جریان‌های سیاسی در عراق در مورد امکان بهره برداری از شبه نظامیان «حشد الشعبی» از سوی کشورهای خارجی به ویژه ایران و اجرای سناریویی شبیه سناریوی شبه نظامیان حزب لبنان و ایجاد دولت موازی در داخل دولت عراق ابراز نگرانی می‌کنند.
ظهور قیس خزعلی فرمانده «عصائب اهل حق» و یکی از دست نشاندگان ایران با لباس نظامی در نزدیکی مرز لبنان در کنار شبه نظامیان حزب الله و تهدید اسرائیل این شک و تردیدها را تقویت کرده است.
جریان‌های سیاسی مخالف بقای شبه نظامیان معتقدند که دستور انحلال شبه نظامیان در نهادهای نظامی دولت مرکزی عراق امکان دارد به چالشی بزرگ برای العبادی تبدیل شود. چون برخی از این شبه نظامیان به ایران وابسته هستند و همواره تلاش کردند که قدرت خود را در خارج از چارچوب دولت عراق و در راستای اجرای دستورات ایران به نمایش بگذارند.
روز جمعه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، از درخواست آیت الله سیستانی مرجع شیعیان عراق که از «حشد الشعبی» خواسته بود سلاح خود را به دولت تحویل دهند، استقبال کرد.
دفتر حیدر العبادی با صدور بیانیه‎ای اعلام کرد که در نظر دارد که تمام اسلحه حشد الشعبی از اسلحه سنگین و سبک را در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی کشور قرار دهد. برای این منظور هیئتی تشکیل شده که افراد حشد الشعبی را با توجه به تخصص و شرایط رزمی آنها را در ارگانهای نظامی ادغام کند تا بتواند جلوی فساد گسترده در کشور را بگیرد.