ولید المعلم وزیر امور خارجه نظام سوریه می‌گوید که این نظام با جمهوری اسلامی ایران «شریک در خون دادن» است و هیچ چیز نمی‌تواند آن‌ها را از یکدیگر جدا کند.
"مطالب مرتبط

خامنه ای وپاسداران واسد در قتل عام شیمائی کودکان دست داشتند - اما نعل وارونه زدنهای سخنگوی روحانی را ببینید

خامنه ای وپاسداران واسد در قتل عام شیمائی کودکان دست داشتند - اما نعل وارونه زدنهای سخنگوی روحانی را ببینید

 

 مطالب مرتبط

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، المعلم پنجشنبه 6 آوریل در کنفرانسی خبری در دمشق سخن می‌گفت. عمده این کنفرانس خبری به حمله شیمیایی اخیر به شهرک خان شیخون در استان ادلب اختصاص یافت.
روز سه‌شنبه 4 آوریل به شهرک خان شیخون در استان ادلب است که طی آن بیش از 100 تن در اثر اصابت گاز سمی، کشته و حدود 400 تن دیگر، مصدوم شدند. کشورهای غربی از جمله آمریکا، نظام سوریه به ریاست بشار اسد را مسئول این حمله دانستند.
وزیر امور خارجه نظام سوریه، روایت‌های پیشین این را درباره حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون تکرار کرد. ولید المعلم وزیر امور خارجه نظام سوریه گفت جنگنده‌های ارتش سوریه، مخازن اسلحه شیمیایی گروه النصره را در خان شیخون، بمباران کردند.
در حالی که روسیه خواستار تحقیق فراگیر درباره واقعه شده است، المعلم گفت: «با تیم تحقیقاتی که از دمشق فعالیت خود را آغاز نکند، موافق نیستیم».
المعلم که پنجشنبه در کنفرانس خبری سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که نظام سوریه عامل این «کشتار» نبوده است، گغت: «نظام در معرض حمله‌ای ستمکارانه قرار گرفته است». او افزود: «ما هیچ گاه از اسلحه شیمیایی علیه مردم، کودکان و حتی تروریست‌ها استفاده نکردیم».
او ادامه داد: «ما برای تحقیق فراگیر درباره آن‌چه در خان شیخون روی داده، در هماهنگی مستمر با طرف روسی به سر می‌بریم».
درباره هم‌پیمانی نظام سوریه با ایران، المعلم گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند میان ما و ایران جدایی ایجاد کند، ما شریک در خون دادن هستیم».
اشاره المعلم به اعزام صدها نظامی و شبه‌نظامی ایرانی به سوریه برای دفاع از نظام این کشور است. بسیاری از این شبه‌نظامیان نیز در این جنگ کشته شدند.
المعلم سخنان اخیر مقام‌های آمریکایی را «خطرناک» توصیف کرد و گفت: «میزان خطرناک بودن این اظهارات را درک می‌کنیم».
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت دولت آمریکا این حمله وحشتناک در سوریه را محکوم می‌کند و نمی‌تواند این عمل شرم‌آور را از رژیم سوریه را نادیده بگیرد.
ترامپ گفت که کشته شدن کودکان در اثر حمله شیمیایی فراتر از هر خط قرمزی است و تاکید کرد که تهدید‌های باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا در مورد استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی پوچ بود.
مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه 5 آوریل به موضع جدید آمریکا در قبال سوریه اشاره کرد و گفت پس از حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب سوریه، تمام گزینه‌ها برای ایالات متحده مطرح است.