۱۳۹۴ فروردین ۱۴, جمعه

نقطه عطف در تحولات منطقه کیوان کابلی- 30 مارس 2015 از فرم ايرانيان

نقطه


  کیوان کابلی- 30 مارس 2015 
در روز پنجشنبه 26 مارس 2015، جنگنده های نیروهای ائتلاف کشورهای عربی مواضع گروه حوثی، در یمن را بمباران کردند. این عملیات نظامی که تنها ساعاتی قبل از انجام به اطلاع اوباما و کاخ سفید رسیده بود، نقطه عطفی در تحولات خاور میانه محسوب می شود که  از چند جهت حائز اهمیت است.
1.    این اولین باری است که در طی سه دهه گذشته حرکتی عملی در مقابله با تجاوزات افسارگسیخته جمهوری اسلامی در خاور میانه صورت می گیرد. تمامی کشورهای عربی بجز عمان نه تنها از این ائتلاف حمایت کرده اند، بلکه در آن فعالانه شرکت دارند. توسعه طلبی های جمهوری اسلامی تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است و این اقدام نظامی، بیانگر این تهدید و جدی بودن آن است.
2.    حرکت نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان توانست اختلافات جاری و جدی میان بازیگران منطقه ای مخالف رژیم را حل کرده و محورهای گوناگون را در کنار هم بر علیه رژیم سازماندهی کند. پیش از این محور عربستان و مصر و اسرائیل دچار اختلافات جدی با محور قطر- ترکیه بودند تا جایی که این دو محور در لیبی از طریق گروههای وابسته به خود با یکدیگر درگیر شدند. در مواردی قطر و ترکیه رسما از گروه اخوان المسلمین در مصر حمایت کرده و سرکوب آنان توسط دولت السیسی که مورد حمایت عربستان است را محکوم می کردند. به عبارت دیگر، تهدید رژیم ایران، عاملی برای اتحاد و نزدیکی کشورهای منطقه با یکدیگر است.
3.    بمباران نیروهای حوثی در یمن هشدار مهم و بیدار کننده ای به اوباما و دولت آمریکا بود. ائتلاف کشورهای عربی به اوباما یادآوری کردند که باید در تحولات خاورمیانه موضع صریح بگیرد و تمایلات کاخ سفید برای دستیابی به معامله هسته ای با رژیم ایران نمی تواند بازی بینابینی آمریکا در منطقه و امتیاز دادن های بی پایان به ملایان ایران را توجیه کند.
4.    ائتلاف کشورهای عربی در شرم الشیخ تاکید کردند که نه تنها در برابر نیروهای شیعه تروریستی طرفدار جمهوری اسلامی در یمن به لحاظ نظامی می ایستند، بلکه با تشکیل یک نیروی واکنش سریع، در برابر هر تعرض به کشورهای عضو قاطعانه عمل می کنند و حوزه نفوذ عملیات خود را به مقابله با گروههای جهادی مانند داعش گسترش می دهند. آمادگی برای مقابله با گروههای جهادی توسط ائتلاف عربی، پرچم دروغین مبارزه با داعش را از چنگ جمهوری اسلامی خارج کرده و ابزار مزورانه سیاست مماشات در غرب برای حمایت از رژیم حاکم بر ایران، سپاه قدس در عراق و سوریه را بی خاصیت می کند. سفیر عربستان در آمریکا در مصاحبه با سی ان ان تأکید کرد که از روز نخست که داعش موصل را اشغال کرد، کشورهای عربی به دولت عراق پیشنهاد همکاری نظامی و ورود عملی به جنگ علیه داعش را مطرح کردند اما دولت عراق، تحت فشار ایران از قبول این ابتکار سرباز زده است.
5.    ماهیت واقعی عملیات ائتلاف کشورهای عربی در یمن، درگیری آشکار و بدون پرده پوشی با جمهوری اسلامی است. عملیات یمن شروع این درگیری است و بدون تردید ادامه و گسترش خواهد یافت و در نتیجه اوضاع سیاسی منطقه را پولاریزه میکند. همه کشورهای منطقه و گروههای سیاسی نیز دیر یا زود باید اردوی خودشان را انتخاب کنند. حماس در روز شنبه حمایت خود را از ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد.
6.    مهمترین نکته ای که در تحولات کنونی میتوان یافت، وضعیت اسفبار رژیم در منطقه است. علیرغم قدرت نمائی ها و تبلیغات گسترده برای قهرمان سازی از قاسم سلیمانی و توجیه دخالت های منطقه ای رژیم، باید گفت که ولی فقیه برای حفظ موقعیت خود در سوریه و عراق مجبور به دخالت نظامی گسترده شده است و اکنون نیز کشورهای عربی دست وی در یمن را قطع کرده اند. هزینه های کلان سیاسی و اقتصادی این تحرکات نظامی از لبنان تا یمن که یک قلم به قتل عام صدها هزار تن در سوریه منجر شده است، بی شک بلای جان رژیم ورشکسته و تحت تحریم ملایان خواهد شد.  رویای ایجاد خلافت اسلامی به کمک حسن نصر الله و هادی عامری و گروههای واپسگرای تروریست، تهدیدی برای صلح منطقه و همه کشورهای خاورمیانه است که به مقابله با آن برخاسته اند. اکنون رویای خلافت به طناب دار رژیم تبدیل میشود. بدون تردید شکست ماشین جنگی جمهوری اسلامی در منطقه عامل مهمی در فروپاشی نهایی جمهوری اسلامی خواهد بود.
از فرم ايرانيان

۲ نظر: