۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۵, شنبه

آلمان سفیر روسیه را به دلیل جاسوسی سایبری مسکو از بخش دفاعی و هوافضای خود احضار کرد


آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان AFP - PETRAS MALUKAS

آلمان روز جمعه ٣ ماه مِه (١۴ اردیبهشت)، کاردار سفارت روسیه در برلین را به دلیل جاسوسی سایبری مسکو از بخش‌های دفاعی، هوافضا و فناوری اطلاعات خود احضار کرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان روز جمعه ۳ ماه مِه (۱۴ اردیبهشت)، اعلام کرد که سرویس اطلاعات نظامی روسیه (GRU) را مسئول جاسوسی سایبری گسترده از حزب سوسیال دموکرات آلمان در سال ۲٠٢٢ می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آلمان تأکید کرد: «ما و شرکایمان این حملات سایبری را تحمل نخواهیم کرد و از تمام اقدامات لازم برای جلوگیری، بازدارندگی و پاسخگویی به رفتار تهاجمی روسیه در فضای سایبری استفاده خواهیم کرد».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، روسیه تا این لحظه به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است. با این‌حال دولت مسکو اتهامات مشابه پیشین از سوی دولت‌های غربی در مورد حملات سایبری روسیه را رد کرده است.

وزارت امور خارجۀ آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حملات سایبری روسیه در سال ۲٠٢٢، حزب سوسیال دموکرات و نیز بخش‌های لجستیک، دفاعی، هوافضا و فناوری اطلاعات آلمان را هدف قرار داده است».

وزارت امور خارجۀ آلمان در ادامۀ این بیانیه تصریح کرد که گروه «ای‌پی‌تی۲۸» (APT28) که تحت کنترل سرویس اطلاعات نظامی روسیه است، با سوءاستفاده از یک شکاف امنیتی در شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت (Microsoft Outlook) که هنوز در آن زمان ناشناخته بود، حساب‌های ایمیل مدیران حزب سوسیال دموکرات را هدف حملات سایبری قرار داده بود».سخنگوی وزارت امور خارجۀ آلمان تأکید کرد: «شکاف‌های امنیتی باید به طور فعال برطرف شوند و ما برای تحقق این امر فشار می‌آوریم».

در همین حال، نانسی فایزر وزیر کشور آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات سایبری روسیه تهدیدی برای دموکراسی ما به شمار می‌رود و قاطعانه با آن مقابله می‌کنیم».

نانسی فایزر با بیان اینکه آلمان در کنار اتحادیه اروپا و ناتو در این زمینه عمل می‌کند، تأکید کرد: «مقابله با چنین حملاتی از سوی روسیه در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن و سایر انتخابات در سال جاری بسیار حیاتی است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه «ای‌پی‌تی۲۸» (APT28) که به نام «فَنسی بِر» (Fancy bear) نیز شناخته می‌شود، حداقل از سال ۲۰۰۴ در زمینه جاسوسی سایبری در سراسر جهان فعال بوده است.

بنا به گفتۀ سازمان اطلاعات داخلی آلمان، این گروه یکی از فعال‌ترین و خطرناک‌ترین بازیگران سایبری در جهان محسوب می‌شود. ار اف ای 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر