۱۴۰۳ فروردین ۲۹, چهارشنبه

فیگارو : چگونه راهبرد اطلاعاتی آمریکا حملۀ سپاه پاسداران را به اسرائیل خنثی کرد؟

 

فیگارو : چگونه راهبرد اطلاعاتی آمریکا حملۀ سپاه پاسداران را به اسرائیل خنثی کرد؟



فیگارو : دولت ایالات متحد آمریکا چند روز پیش از انجام حملۀ سپاه پاسداران به اسرائیل، خبر آن را وسیعاً در رسانه‌ها نشر داد و با این اقدام نه فقط حکومت ایران را از ثمرۀ غافلگیر کردن اسرائیل و متحدانش محروم ساخت، بلکه به آمریکا نیز فرصت داد تا پیام‌هایی برای متحدان و رقبا و دشمنانش ارسال کند.

فیگارو روزنامۀ صبح پاریس در مطلبی دربارۀ حملۀ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل در سیزدهم آوریل گذشته به نقش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این زمینه پرداخته است. فیگارو یادآوری کرده است که دولت ایالات متحد آمریکا چند روز پیش از انجام این حمله، خبر آن را وسیعاً در رسانه‌ها نشر داد و با این اقدام نه فقط حکومت ایران را از ثمرۀ غافلگیر کردن اسرائیل و متحدانش محروم ساخت، بلکه به آمریکا نیز فرصت داد تا پیام‌هایی برای متحدان و رقبا و دشمنانش ارسال کند.

فیگارو سپس افزوده است که شخص رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، با ورود به این نبرد اطلاعاتی به حکومت ایران هشدار داد و از پیش اعلام کرد که از امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدهای تهران و نیروهای نیابتی‌اش دفاع می‌کند.

فیگارو تصریح کرده است که دولت آمریکا در نبرد اطلاعاتی خود چند روز جلوتر زمان حملۀ سپاه پاسداران را اعلام کرد و حتا شمار و نوع پرتابه‌هایی که سپاه پاسداران قصد داشت در این حمله به کار بگیرد فاش ساخت.

فیگارو از این اقدام رایج آمریکا به عنوان "دیپلماسی اطلاعاتی" یا به قول رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، به عنوان افشای راهبردی اطلاعات محرمانه یاد کرده و افزوده است که هدف از نشر عامدانۀ برخی اسرار تضعیف حریف و  منسجم کردن متحدان است و در عین حال دادن ابزاری قوی‌تر به رهبران و تصمیم‌گیرندگان دولت آمریکا.

با به کارگیری این روش دولت آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران نیز پیام فرستاد به طوری که وقتی سپاه پاسداران حمله موشکی و پهپادی خود را علیه اسرائیل آغاز کرد به خوبی می‌دانست که نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در آماده‌باش کامل هستند.

همین راهبرد را به نوشتۀ فیگارو دولت آمریکا به گونه‌ای دیگر به کار می‌گیرد هنگامی که از قبل می گوید که مثلاً با پاسخ اسرائیل به حملۀ سپاه پاسداران به ایران موافق نیست.

تنها قصد این اظهار به نوشته فیگارو این است، هنگامی که اسرائیل به حملۀ حکومت ایران پاسخ می‌دهد، از قبل روشن است که آمریکا در آن نقش نداشته است. به نوشتۀ فیگارو تاثیر راهبرد اطلاعاتی آمریکا این است که پس از حملۀ سپاه پاسداران و علنی شدن نتایج آن، جمهوری اسلامی ایران ناچار شد بگوید که سه روز پیش از انجام این حمله کشورهای عرب منطقه و همسایه و حتا آمریکا را از وقوع آن بااطلاع ساخته بود که این البته با تکذیب دولت آمریکا مواجه شد.   ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر