۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

پشت پرده انفجار هواپیمای مصری؛ مواد منفجره چگونه وارد یکی از امن‌ترین فرودگاه‌های جهان شد؟



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نوشت دفاتر امنیتی باید گزارش دهند که بمب منفجر شده در هواپیمای خطوط هوایی مصر در بار مسافران بوده یا اینکه یکی از مسافران آن را با خود حمل کرده و به داخل هواپیما برده و سپس منفجر کرده است.
این روزنامه نوشت: «به‌دنبال سقوط هواپیمای خطوط هوایی مصر در جنوب جزیره کرت یونان، احتمال اقدام تروریستی به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه مطرح شد؛ موضوعی که سوالات زیادی را درباره چگونگی سقوط و طرف مسئول در پشت‌پرده این فاجعه به‌وجود آورده است. چرا حادثه باید در شرکت هواپیمایی مصر رخ می‌داد؟»
رای‌الیوم می‌نویسد:
-      از آنجایی که هواپیما از صفحه رادار ناوبری یونانی محو شد و آن‌ها تاکید کردند که این هواپیما بعد از ورود به حریم هوایی مصر سقوط کرده است؛ تقریبا به‌طور قطع می‌شود اقدام تروریستی را در پشت‌پرده ناپدید شدن هواپیما دانست. الکساندر پورتینکوف، رئیس دستگاه امنیت فدراسیون روسیه نخستین فردی بود که بر این احتمال تاکید کرد؛ این در حالی بود که همتایانش در پاریس و قاهره ترجیح دادند به‌طور گام به گام و تدریجی اطلاعات واقعی را منتشر کنند. مشابه این عملکرد را پیشتر آن‌ها 31 اکتبر 2015 (9 آبان 1394) در حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی روسیه که از شرم‌الشیخ عازم مسکو بود و در جزیره سینا سقوط کرد از خود نشان داده بودند
-      دفتر تحقیقات امنیتی به‌زودی ناچار خواهد شد درباره چگونگی رسیدن بمب احتمالی به قلب هواپیما و منفجر شدن آن در ارتفاع 37 هزار پایی گزارشی ارائه کند؛ گزارشی که باید نشان دهد آیا این بمب در بار مسافران بوده و یا اینکه یکی از مسافران آن را با خود حمل کرده و به داخل هواپیما برده و سپس منفجر کرده است، آن هم نیم ساعت پیش از فرود (در فرودگاه قاهره)؟ در هر صورت تا پیش از یافته شدن جعبه سیاه هواپیما و تجزیه و تحلیل داده‌های آن که مدت زمان زیادی طول خواهد کشید، زود است بتوان قضاوت قطعی کرد.
-      اگر بر فرضیه انفجار تاکید کنیم آن وقت باید گفت که دولت فرانسه و بازوی امنیتی آن در فرودگاه شارل دوگل باید پیش از پرواز هواپیما به خود سختی می‌دادند و به‌دنبال حوادث پاریس، انفجارهای فرودگاه بروکسل و تهدیدات زیاد گروه‌های تروریستی درباره عملیات انتقامی در خاک فرانسه، احتمالا تدابیر امنیتی لازم را در فرودگاه‌های این کشور اتخاذ می‌کردند.
-      مقام‌های امنیتی فرانسه پس از وقوع این انفجار دریافتند که حمله‌ای قوی و اثربخش برای ضربه زدن به اقدامات امنیتی در حال شکل‌گیری است. ازجمله این اقدامات، بازداشتن بسیاری از مسلمانان به‌ویژه کارگران بیگانه (خارجی) از نزدیک شدن به مکان‌های حساس و مخصوصا فرودگاه‌ها است.
-      جنگ علیه تروریسم، جنگی طولانی سخت و پیچیده است و دولت‌ها در اینکه تدابیر خود را منحصر به موضوع امنیتی کرده‌اند، مرتکب اشتباه شده‌اند؛ باید در عرصه‌های دیگر همچون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز تدابیری اتخاذ کرد که معتقدیم این زمینه‌ها بسیار مهم هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر