در واکنش به تحریم‌هایی که دولت آمریکا برای اعمال بر ایران به خاطر برنامه موشکی‌اش در دست تهیه دارد، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به حسین دهقان وزیر دفاع این کشور، دستور توسعه برنامه موشکی را داد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) حسن روحانی در نامه خود، آمریکا را به «سیاست‌های خصمانه و دخالت نا‌مشروع و غیر قانونی در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران» از راه «افزودن افراد و موسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی» متهم کرده است.
روحانی افزوده است: «لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.»
رئیس جمهوری ایران ادامه داده است: «همچنین در صورت تکرار این گونه اقدامات غلط و مداخله جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به عمل آورد.»
پیش از این روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» گزارش داده بود که ایالات متحده قصد دارد در رابطه با پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیکی ایران تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کند.
این گزارش افزوده که ممکن است برخی از شرکت‌ها و اشخاص شرکت کننده یا دارای ارتباط با طراحی و تولید موشک‌ها نه فقط در ایران بلکه در هنگ کنگ و امارات عربی متحده مورد تحریم قرار بگیرند.
بنا بر با تحریم‌های در دست تدوین توسط وزارت خزانه داری امریکا، سرو کار داشتن با شرکت‌ها و اشخاص مورد تحریم برای شرکت‌های امریکایی و دیگر کشور‌ها ممنوع خواهد بود.
ایران دهم اکتبر گذشته، یک موشک دوربرد هدایت پذیر با نام «عماد» را آزمایش کرد.
به گزارش رسانه‌های نزدیک به محافل امنیتی در ایران، برد این موشک که از نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین است ۱۷۰۰ کیلومتر و وزن کلاهک آن تا ۷۵۰ کیلوگرم است و ضریب خطایی کمتر از پنج متر دارد.
پیش از این جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید گفته بود که احتمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بر سر آزمایش موشکی اکتبر امسال ایران وجود دارد.
او افزوده بود اگر گزارش نهادهای امنیتی آمریکا مشخص کند که این تحریم‌ها امنیت آمریکا را تامین خواهند کرد این کار صورت خواهد گرفت.