بولتون: ایران از سال ١۳۵۷ تاکنون بزرگترین تامین کننده مالی تروریسم است
آمریکا به دنبال یافتن نفت جایگزین برای خریداران از ایران است
بولتون: ایران را تحت فشار می‌گذاریم
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ارائه استراتژی ضد تروریسم با محوریت ایران خبرداد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ «بانک مرکزی» جهانی برای تروریسم بین المللی بوده است.
به گزارش الشرق الاوسط، جان بولتون به خبرنگاران گفت: استراتژی جدید دولت ترامپ، بر تحت تعقیب قرار دادن منبع تروریسم و منزوی کردن حامیان آن تاکید دارد و روی مبارزه با ایدئولوژی های افراطی تمرکز بیشتری دارد.
دولت ترامپ از این استراتژی به عنوان اولین استراتژی جامع برای مبارزه با تروریسم از سال ۲۰۱۱ یاد کرده است. در آن سال، دولت باراک اوباما یک استراتژی برای مبارزه با تروریسم ارائه داده بود.
استراتژی دولت ترامپ شامل مبارزه با «تروریسم اسلام رادیکال (افراطی)» می شود، عبارتی که دونالد ترامپ بر آن تاکید داشته است. همچنین این استراتژی شامل تامین امنیت مرزی نیز می شود که رئیس جمهوری آمریکا در دوران انتخابات وعده آن را به حامیانش داده بود.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت گروه های اسلامی تروریستی تهدیدی علیه ایالات متحده و منافع این کشور در خارج از خاک آمریکا هستند. جان بولتون گفت آمریکا با تهدیدهای ایران روبرو بوده است.
 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه استراتژی جدید ملی علیه تروریسم را تایید کرد. دولت او گفته است این استراتژی با استراتژی دوران دولت باراک اوباما تفاوت عمده ای دارد.
جان بولتون گفت «حقیقت این است که تهدید اسلام افراطی که با آن روبرو هستیم نوعی ایدئولوژی است.»
او گفت رئیس جمهوری آمریکا معتقد است تا زمانی که به رسمیت نشناسیم در یک نبرد ایدئولوژیک هستیم، نمی توان به صورت درست با تهدید تروریستی برخورد کرد.
 یکی از نمونه های اختلاف استراتژی دولت ترامپ با دولت اوباما این است که دولت اوباما تغییرات اقلیمی را یکی از عوامل تروریسم می دانست اما در استراتژی دولت ترامپ این مورد وجود ندارد.
جان بولتون به خبرنگاران گفت: «فکر نمی کنم تغییرات اقلیمی یکی از دلایل تروریسم بین المللی باشد.»
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ایمن کردن مرزهای جنوبی در مقابل ورود قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر بازیگران بد از اولویت های دیرین رئیس جمهوری بوده است.
او همچنین گفت برخورد با تروریسم داخلی نیز شامل این استراتژی می شود.
وی افزود: دولت ترامپ روی ابزارهای جذب تروریسم و ایدئولوژی پشت اقدامات تروریستی تمرکز دارد.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از مدافعان تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‎ای با ایران و از حامیان سیاست واشینگتن در اعمال شدیدترین تحریم‌ها بر تهران است، گفت دولت متبوعش در تلاش است تا با فشار بر تمام کشورها وارد کننده نفت از ایران، صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.
وی همچنین در بیان تحریم‎های کشورش علیه ایران گفت، تحریم‌ها هدفمند و بدون استثنا به مورد اجرا گذاشته خواهد شد و با هدف به صفر رساندن میزان صادرات نفت، گاز و میعانات گازی ایران طراحی شده است.
بولتون در ادامه گفت: «نمیخواهم بگویم که ما ضرورتا این هدف را محقق خواهیم کرد، اما در رابطه با این هدف کسی نباید متوهم شود».
و ی افزود:« می توانید تصور کنید که شاید رساندن صادرات نفتی ایران به صفر به طور سریع صورت نگیرد».
ایالات متحده آمریکا در صدد است تا در ۴ نوامبر آینده دور دوم از تحریم‌های نفتی و ارزی را بر ایران اعمال کند تا دخالت‌های تهران در بحران‌های سوریه و عراق را متوقف کرده و ایران را به پای میز مذاکره بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن که تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان است، بکشاند.
جان بولتون، همچنین یک روز قبل از این گفته بود، ایران دهه‌هاست که با موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ایش منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند.
او افزود:«گزارش‌ها نشان میدهد که تهران همچنان به توسعه فعالیت‎های هسته‌ای خود ادامه میدهد».
به گزارش خبرگزاری رویترز، جان بولتون در ادامه گفت:« ایران رژیمی خارج از چارچوب قانون بین المللی است که همواره منطقه خاورمیانه را نه فقط با تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک بلکه با رفتار تهدید آمیز خود تهدید می‌کند و طی این چند دهه به بانک مرکزی حمایت از تروریسم بین المللی تبدیل شده است».
بولتون همچنین اظهار داشت:« رفتار نظامی خصمانه ایران در منطقه خاورمیانه تهدیدی برای امنیت و ثبات بین المللی است».