۱۴۰۲ بهمن ۱۴, شنبه

دولت عراق: اجازه نمی‌دهیم کشورمان جای تسویه حساب‌ها باشد

 دولت عراق: اجازه نمی‌دهیم کشورمان جای تسویه حساب‌ها باشد


مقرات بمباران شده وابستگان سپاه تروریستی قدس در عراق

الحشد الشعبی: حملات آمریکا در عراق، 16 کشته و 36 مجروح برجای گذاشت و عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودین همچنان ادامه دارد.

در اولین واکنش از سوی بغداد نسبت به حمله به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خاک عراق، دولت محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد عراق «جایی برای تسویه حساب‌ها نیست.»
در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری عراق شنبه 14 بهمن منتشر کرد آمده است: «دولت آمریکا یک اقدام متجاوزانه جدید علیه حاکمیت عراق انجام داد و محل استقرار نیروهای امنیتی ما در دو منطقه «عکاشات» و «القائم» و مناطق غیرنظامی مجاور آن را با چندین هواپیما بمباران کرد.»
دولت عراق ضمن تایید کشته شدن 16 نفر از جمله چند غیرنظامی و مجروح شدن 25 نفر دیگر گفت آسیب‌های جدی به ساختمان‌ها و اموال شهروندان عراقی نیز وارد شده است.

با این حال، شبه‌نظامیان حشدالشعبی اعلام کردند حملات آمریکا در عراق، 16 کشته و 36 مجروح برجای گذاشت و عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودین همچنان ادامه دارد.
دولت بغداد که هم‌پیمان حکومت ایران به شمار می‌رود طرف آمریکایی را به «لا پوشانی و جعل حقایق» متهم کرد و خاطرنشان کرد، که «ادعای هماهنگی قبلی» از سوی واشینگتن پیش از انجام حمله «دروغ» است و با هدف «تحریف افکار عمومی بین‌المللی و جهت شانه خالی کردن از مسئولیت این جنایت» بیان شده است.
دولت السودانی افزود: «این حمله امنیت عراق و منطقه را در لبه پرتگاه و شرف جنگ قرار می‌دهد و مغایر با تلاش‌ها برای ایجاد ثبات لازم است.»
دولت عراق همچنین ادعا کرد که «ائتلاف بین‌المللی از ماموریت خود پا را فراتر گذاشته و تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق و توجیهی برای مداخله عراق درجنگ‌های منطقه‌ای و بین المللی شده است.»
این بیانیه افزود: « دولت عراق تمام تلاش‌های خود را طبق مسئولیت اخلاقی، ملی و قانونی برای حمایت از خاک، شهرها و جان شهروندان، به کار خواهد گرفت.»
قابل ذکر است، ایالات متحده شامگاه جمعه 13 بهمن، 85 هدف وابسته به سپاه پاسداران و گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران در خاک عراق و سوریه را در پاسخ به حمله تهاجمی «برج 22» که سه آمریکایی در آن کشته شدند، بمباران کرد.

احضار کاردار سفارت آمریکا

در ادامه واکنش‌ها، خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که وزارت امور خارجه این کشور کاردار سفارت آمریکا در بغداد را روز شنبه احضار کرد تا یادداشت اعتراضی رسمی نسبت به حملات هوایی آمریکا در عراق تحویل او بدهد.

هم‌زمان، ریاست جمهوری عراق حمله آمریکا به شهر القائم را «نقض آشکار حاکمیت عراق» خواند و گفت که این حملات امنیت و ثبات منطقه و مذاکرات بغداد با واشینگتن برای خروج «نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش» از عراق را تهدید می‌کند.

دولت عراق خواستار تشکیل جلسه اضطراری جناح‌های سیاسی برای گفتگو درباره پیامدهای حملات آمریکا و اتخاذ مواضع شفاف و واحد برای حفظ حاکمیت و امنیت این کشور شد.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر