۱۴۰۲ بهمن ۱۴, شنبه

ویژگی‌های بمب‌افکن‌ «بی1» مورد استفاده در حملات به شبه‌نظامیان در عراق و سوریه چیست؟

 ویژگی‌های بمب‌افکن‌ «بی1» مورد استفاده در حملات به شبه‌نظامیان در عراق و سوریه چیست؟

هواپیمای غول پیکر لنسر بی۱

بمب‌افکن «بی-1» ستون فقرات نیروی بمب‌افکن دوربرد آمریکا را تشکیل داده و می‌تواند حجم عظیمی از تسلیحات نقطه‌زن و غیردقیق را علیه هر دشمنی، در هر نقطه از جهان و در هر زمان شلیک کند

واشنگتن در پاسخ به حمله پهپادی هفته گذشته به پایگاه «برج 22»، مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی مسلح وابسته به آن را در عراق و سوریه، با استفاده از بمب‌افکن‌های مافوق صوت «لنسر بی-1»، هدف حملات دقیق قرار داد.
در این حملات مراکز فرماندهی، کنترل و جاسوسی و انبارهای ذخیره موشک و پهپاد، هدف گرفت.
واشینگتن پیشتر با تهدید به اجرای عملیات تلافی‌جویانه، تاکید کرده بود که پاسخ علیه شبه‌نظامیان نیابتی ایران (مشخصا کتائب حزب‌الله عراق )که در حمله به «برج 22» دست داشتند، امری قطعی است.
طبق گفته داگلاس سیمز، مدیر عملیات مشترک آمریکا در این حملات، بمب‌افکن‌های «لنسر بی-1» در پروازی بدون توقف از آمریکا، بیش از 85 هدف در عراق و سوریه را بمباران کردند.
سیمز با بیان این که بمب‌افکن‌های«بی-1»نیروی هوایی از جمله هواپیماهای آمریکایی بودند که این حملات را انجام دادند، خاطرنشان کرد: «آنها از ایالات متحده بلند شده و توانستند با یک پرواز بدون توقف به اهداف برسند».
به‌گزارش «سی‌ان‌ان»، سیمز ضمن تاکید بر دقت بالای این حملات، افزود: «شاخص‌های اولیه نشان می‌دهد که ما دقیقاً اهداف مورد نظرمان را همراه با تعدادی اهداف ثانویه مرتبط با مهمات و مواضع لجستیکی، بمباران کردیم».
به‌ گفته سیمز، آمریکا در ارتباط با انتخاب اهداف مزبور، کشته‌شدن شماری از قربانیان را پیش‌بینی کرده بود.

همراهی نیروی هوایی بریتانیا

همزمان بر اساس برخی اظهارات، بمب‌افکن‌ها از پایگاه هوایی «لیکن‌هیت» در بریتانیا پرواز کردند اما این امر از سوی منابع رسمی تائید نشده است.
مقامات دفاعی آمریکا گفتند که در این ماموریت، بمب‌افکن‌های «بی-1» به‌وسیله تانکرهای سوخت‌گیری هوایی«کی‌سی-135» نیروی هوایی بریتانیا به پرواز درآمده از «لیکن‌هیت»، در بازگشت به آمریکا، همراهی شدند.

ویژگی‌های لنسر بی-1

در همین زمینه، مدیر عملیات مشترک آمریکا ضمن تاکید بر دقت هدف‌گیری در این حمله، آن را معلول استفاده از بمب‌افکن‌های «لنسر بی-1 » دانست که واشینگتن پیشتر نیز از آنها برای بمباران اهدافی مرتبط با ایران استفاده کرده و در نوامبر 2023 ، تاسیسات سپاه پاسداران در شرق سوریه را هدف قرار داده بود.
به گفته وب‌گاه نیروی هوایی ایالات متحده، «این بمب‌افکن‌ چندمنظوره، قادر به حمل بزرگترین محموله متعارف تسلیحات هدایت‌شونده و غیرهدایت شونده زرادخانه نیروی هوایی آمریکا است».
«لنسر بی-1»، ستون فقرات نیروی بمب‌افکن دوربرد آمریکا را تشکیل داده و می‌تواند حجم عظیمی از تسلیحات نقطه‌زن و غیردقیق را علیه هر دشمنی، در هر نقطه از جهان و در هر زمان شلیک کند.
اگرچه بمب‌آفکن لانسر از دهه هشتاد قرن گذشته وارد خدمت شد اما انتظار می‌رود تا سال 2040 و پس از آن، در روند دشوار عملیات، مورد استفاده قرا بگیرد و شرکت «بوئینگ» برای تداوم خدمت آن با نیروی هوایی آمریکا، همکاری دارد.
این مدل از بمب‌آفکن اساسا برای توانمندی‌های هسته‌ای طراحی شده و در نیمه دهه 90 قرن گذشته، عهده‌دار ماموریت‌های رزمی شد.

قابلیت حمل موشک‌های ضد کشتی

بر اساس گزارش سایت «نشنال اینترست» این بمب‌افکن برای اجرای ماموریت‌های هوایی با مهمات زیاد داخلی و خارجی طراحی شده و قادر به حمل موشک‌های ضد کشتی «جی‌اس‌او‌دبلیو» نیز هست.
«لنسر بی-1» طولی برابر یا 44.5 متر با ارتفاع 10.4 دارد که وزن آن به 86 هزار کیلو می‌رسد و ظرفیت حمل حداکثر 216 هزار کیلو مهمات را دارد.
ظرفیت مخزن سوخت آن 166هزار لیتر و سرعت آن به 1448 کیلومتر در ساعت می‌رسد و خدمه آن متشکل از یک خلبان، یک کمک خلبان و دو افسر سیستم‌های تسلیحاتی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر