۱۴۰۳ مهر ۶, جمعه

جنگ بین حزب‌الله و اسرائيل؛ ایران چه خواهد کرد؟

 جنگ بین حزب‌الله و اسرائيل؛ ایران چه خواهد کرد؟




در حالی‌که آتش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه روز به روز بیشتر می‌شود نگرانی‌ها از شکل‌گیری جنگ تمام عیار نیز در منطقه بیش از همیشه شده است.

بعد از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائيل که حملات اسرائيل به نوار غزه را در پی داشت جمهوری اسلامی بارها خطوط قرمزی را برای پاسخ دادن به اسرائيل تعریف کرد که یکی از آنها حمله زمینی سربازان اسرائيل به نوار غزه بود اما با وجود اینکه ماه‌ها از حضور نظامیان این کشور در این باریکه می‌گذرد همچنان پاسخی از سوی ایران مشاهده نشده است.

در هفته‌های اخیر حالا تنش‌ها با بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نیروی متحد جمهوری اسلامی در منطقه یعنی حزب‌الله بالا گرفته و حملات مکرر اسرائيل باعث کشته شدن تعداد قابل توجهی از فرماندهان ارشد این گروه لبنانی و زخمی شدن تعداد بیشتری از اعضای آن شده است.

حالا حتی احتمال حمله نظامی زمینی اسرائيل به لبنان نیز افزایش یافته است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که جنگ این کشور با حزب‌الله تا زمانی که تمامی شهروندان اسرائيلی به خانه‌های خود در شهرهای شمالی بازنگردند ادامه خواهد داشت. شهروندانی که نتانیاهو می‌گوید به خاطر حملات حزب‌الله مجبور شده‌اند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.

اما آیا در صورتی که اسرائيل گام بعدی را بردارد ایران دست به مداخله خواهد زد؟ علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «استراتژی ایران این است که قدرت خود را بدون دخالت مستقیم، به ویژه از آنجایی که تشدید تنش می‌تواند به نفع اسرائیل باشد و بر انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد، نشان دهد.»

واعظ با اشاره به اینکه اولویت ایران رفع تحریم‌ها و همچنین ثبات اقتصادی است، گفت: «ایران نمی‌خواهد در بازی طراحی شده توسط دشمن سرسختش گام بردارد.»

مقام‌های ایرانی بارها چنین اظهاراتی را به زبان آورده و گفته‌اند کاری نمی‌کنند که نتانیاهو و اسرائيل را خوشحال کند. آنها حتی در ماه آوریل و در پاسخ به حمله هوایی به سفارت ایران در دشمق که به کشته شدن چندین فرمانده اشد سپاه پاسداران انجامید نیز تنها به ارسال موشک ها و پهپادهایی که آن‌هم پیش از شلیک به اطلاع کشورهای غربی رسیده بود بسنده کردند. اقدامی که هدفش ایجاد زمان کافی برای اسرائيل برای خنثی کردن آنها بود.

با این حال در این مدت اسرائيل گام به گام بیشتر جلو رفته و هر بار ضربه سخت‌تری را به ایران آورده است. چند هفته قبل در یک عملیات ترور پیچیده، اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود کشته شد. هرچند اسرائيل مسئولیت انجام آن‌را نه تایید و نه رد کرده اما نوک پیکان اتهامات متوجه این کشور است.

مقام‌های ایرانی بارها اسرائيل را برای آن حمله مقصر و تاکید کردند که به آن پاسخ خواهند داد اما هنوز این پاسخ عملی نشده است.

مسعود پزشکیان در نیویورک در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره و گفت: «کشورهای غربی مدام به ما می‌گفتند که به ترور هنیه پاسخ ندهید تا ظرف یک هفته آتش‌بس برقرار شود و ما هم سعی کردیم پاسخ ندهیم که آتش‌بس برقرار شود اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.»

ایران هرچند تلاش می‌کند از درگیر شدن بیشتر با اسرائيل پرهیز کند اما این انفعال ایران باعث شده تا در طول این ماه‌ها اسرائيل گام‌های بیشتری را برای ضربه زدن به ایران و متحدینش بردارد.

تهران که از فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برد می‌داند که توان لازم برای درگیر شدن یک جنگ تمام عیار را ندارد و به همین دلیل تلاش دارد با مدارا از این شرایط عبور کند اما ادامه اقدامات اسرائيل که با واکنش‌های بین‌المللی چندانی هم رو به رو نمی‌شود باعث شده تا حتی بسیاری در داخل ایران و به ویژه از سوی تندروها لب به اعتراض بگشایند و از آنچه «رویکرد منفعلانه» جمهوری اسلامی می‌خوانند انتقاد کنند.

ایران هرچند تلاش دارد با آغاز گفتگوها مشکلات تحریم‌ها و فشار اقتصادی را از خود باز کند اما قدرت‌های غربی دست‌کم فعلا ضرورتی برای این کار احساس نمی‌کنند و بخش مهمی از ماجرا هم به نزدیک بودن انتخابات در ایالات متحده مربوط است.

با توجه به اینکه در کمتر از ۴۰ روز دیگر رئيس جمهور دیگری در آمریکا انتخاب خواهد شد تمام تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای تازه بی‌نتیجه خواهد بود و تهران و غرب باید منتظر بمانند تا ساکن جدید کاخ سفید انتخاب شود.

از سوی دیگر ایران می‌داند که تشدید تنش می‌تواند هم به بنیامین نتانیاهو و هم شاید به بازگشت ترامپ به کاخ سفید کمک کند، دو اتفاقی که تهران از هیچ کدام آنها استفبال نمی‌کند. علی واعظ در این رابطه می‌گوید: «هرگونه تشدید تنش می‌تواند نتانیاهو را تقویت کند و حتی به بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید نیز کمک کند. این دو به شدت برای منافع ایران خطرناک هستند.» یورو نیوز

IDF مقر حزب الله را در بیروت بمباران کرد؛ سرنوشت نصرالله نامعلوم است

 IDF مقر حزب الله را در بیروت بمباران کرد؛ سرنوشت نصرالله نامعلوم است

شرح عکس: در حملهٔ هوایی ۲۷ سپتامبر اسرائیل، دود بر فراز حومهٔ جنوبی بیروت بهوا خاسته است.
(AFP)
شرح عکس: در حملهٔ هوایی ۲۷ سپتامبر اسرائیل، دود بر
 فراز حومهٔ جنوبی بیروت بهوا خاسته است. (AFP)

مقامات اسرائیل و ایالات متحده گفتند در حملهٔ هوایی، رهبر حزب الله هدف گرفته شد؛‌ گزارش حاکی است انفجارهای متعدد که بیروت را لرزاند، تلفات بسیار بجا گذاشت؛ نیروهای دفاعی اسرائل گفت طرح عملیات زمینی لبنان آماده است.

غروب جمعه نیروی هوایی اسرائیل حملهٔ هوایی هدفمند عظیمی به بیروت، پایتخت لبنان کرد. ارتش میگوید مقر اصلی حزب الله را بمباران کرده است.

پایتخت لبنان در این حمله لرزید و دودی غلیظ آسمان شهر را در هم پیچید. در چندین گزارش از تلفات بسیار ناشی در انفجارهای متعدد خبر داده شد.


در گزارشهای تأیید نشدهٔ رسانه-های عبری آمد که در این حمله حسن نصرالله رهبر حزب الله هدف گرفته شد، و موجب گمانه-زنیهای وسیع و گزارشهای ضدونقیض از سرنوشت وی شد. نیویورک تایمز به نقل چندین مقام اسرائیل و ایالات متحده نصرالله هدف گرفته شد.

یک منبع نزدیک به حزب الله گفت در حمله-های اسرائیل شش ساختمان با خاک یکسان شدند. این سنگینترین حمله به بیروت در طول نزدیک به یکسال زدوخورد میان حزب الله و اسرائیل بود.

یک منبع امنیتی لبنان به رویترز گفت مقامات بالای حزب الله معمولاً در مکانی که هدف گرفته شد، جمع میشوند.

با توجه به ماهیت خارق العادهٔ حملهٔ مزبور، دریابان دانیل هگاری سخنگوی نیروهای دفاعی دقایقی پس از این حمله بیانیه-ای مقابل دوربین ادا کرد. هگاری گفت مرکز فرماندهی اصلی زیر ساختمانهای غیرنظامی در حومهٔ ضاحیه که از سنگرهای شناخته-شدهٔ حزب الله است، ساخته شده بود.


شرح عکس: در عکسی برگرفته از تلویزیون المنار حزب الله، حسن نصرالله رهبر گروه تروریستی لبنانی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ حین سخنرانی برای ملت در محلی نامعلوم دیده میشود. (Al-Manar/AFP)

هگاری نگفت آیا نصرالله هدف بوده و یا گمان میرفته است در محل حاضر باشد.

فیلمی از بیروت انهدام عظیم محل یاد شده را نشان میدهد.

هگاری گفت در حال حاضر تغییری در دستورالعملهای موجود غیرنظامیان اسرائیل داده نشده است.

در هفته-های اخیر اسرائیل بخش بزرگی از بالاترین حلقهٔ رهبری گروه تروریستی حزب الله را معدوم کرده است.

شبکه-های تلویزیونی اصلی اسراسل گزارش کردند که هدف حملهٔ یاد شده نصرالله بود و بمبهایی که در این حمله بکار رفتند در کل حاوی دهها تُن مواد منفجره بودند.

منابع بینام به چندین خروجی رسانه-ای اسرائیلی گفتند اسرائیل در حال بررسی است که آیا نصرالله هنگام بمباران در مقر مزبور بوده است.

منابع نزدیک به حزب الله به خبرگزاری فرانسه و رویترز گفتند نصرالله زنده است، اما رویترز با استناد به یک مقام امنیتی ایرانی گفت تهران دارد از وضعیت او خبر کسب میکند.

هنگامیکه خبر بمباران مزبور رسید، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جلسهٔ خبری با حضور خبرنگاران بعد از سخنرانی سازمان ملل را از نیمه ترک کرد. مشاور نظامی نتانیاهو در گوش وی چیزی گفت، و نتانیاهو سخن کوتاه کرد و سالن را بهمراه مشاوران خود ترک نمود.

20:05 ,2024 سپتامبر 27

جایزه ۲۰میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری مامور ایرانی مرتبط با طرح ترور بولتون

جایزه ۲۰میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری مامور ایرانی مرتبط با طرح ترور بولتون


تحت تعقیب قرار دادن یک ایرانی شهرام پورصفی بخاطر ترور بولتون

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای اطلاعاتی که به دستگیری یا محکومیت شهرام پورصفی منجر شود تا ۲۰ میلیون دلار جایزه می‌دهد. به گزارش نیویورک پست، این فرد به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران تلاش کرده بود تا افرادی را برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، و احتمالا دیگر مقام‌های آمریکایی استخدام کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پورصفی را در فهرست تروریستی قرار داده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پورصفی که در ایران مستقر است، از اکتبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، تلاش کرد در ازای پرداخت ۳۰۰ هزار دلار عناصر تبهکار را در خاک آمریکا استخدام کند تا آقای بولتون را در واشینگتن یا مریلند به قتل برسانند.»

پورصفی که تسهیلات پشتیبانی و منابع لازم برای ترور را فراهم می‌کرد به قاتل احتمالی، که در واقع به منبعی اطلاعاتی برای آمریکا تبدیل شد، گفته بود پس از تکمیل عملیات ترور بولتون، یک ماموریت ترور دیگر برای او در نظر دارد.

پورصفی در صورتی که مجرم شناخته شود، با حکم ۲۵ سال زندان مواجه خواهد شد. اما او همچنان در خارج از آمریکا به سر می‌برد و دستگیر نشده است.

بولتون ۷۵ ساله مخالف صریح جمهوری اسلامی است و در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، مشاور امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ بود. او در سپتامبر ۲۰۱۹، چند ماه پیش از حمله هوایی آمریکا در بغداد که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، منجر شد، سمتش در دولت ترامپ را ترک کرد.

در متن شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه پورصفی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، آمده که این طرح ترور «احتمالا» برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بوده است.

ماه گذشته، یک مامور سرویس مخفی آمریکا به بازرسان کنگره که در حال بررسی سوءقصد نافرجام به ترامپ بودند، گفت این سازمان درباره خطر «حمله پهپادی احتمالی» جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهوری سابق هشدار دریافت کرده بود. ایندپندنت فارسی

خبرگاه؛ حمله اسرائیل به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت

 خبرگاه؛ حمله اسرائیل به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت


حمله هوایی اسرائیل به مقر فرماندهی حزب الله در بیروت



ارتش اسرائیل از حمله هوایی به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت خبر داد. رسانه‌های اسرائیلی هدف این حمله را حسن نصر‌الله، رهبر شبه نظامیان شیعه حزب‌الله دانسته‌اند. منابع حزب‌الله گفته‌اند حسن نصرالله "زنده و سالم" است.

اسرائیل از حمله به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت خبر داد

ارتش اسرائیل از حمله هوایی به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت خبر داد.

 

رسانه‌های اسرائیلی هدف این حمله را حسن نصر‌الله، رهبر شبه نظامیان شیعه حزب‌الله دانسته‌اند. گفته می‌شود که مقر اصلی فرماندهی حزب‌الله در زیر ساختمان‌های مسکونی قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اسرائیل: فرمانده پهپادی حزب‌الله کشته شد

 

شبکه تلویزیونی المنار که به شبه‌نظامیان حزب‌الله نزدیک است، از حملات هوایی پی در پی گزارش داده و شاهدان عینی از وقوع چندین انفجار در بیروت و به دنبال آن ابرهای غلیظ دود خبر داده‌اند.

 

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای در صفحه تلگرام خود نوشت: «مقر فرماندهی حزب‌الله به عمد در زیر ساختمان‌های مسکونی ساخته شده‌ تا از مردم لبنان به عنوان سپر انسانی استفاده شود.» 

منابع حزب‌الله به خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و رسانه‌های محلی در لبنان و ایران گفته‌اند که حسن نصرالله پس از حملات در حومه ضاحیه "زنده و سالم" است.

 

بر اساس ارزیابی اولیه وزارت بهداشت لبنان، حداقل دو نفر در این حمله کشته و ۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان که در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می‌برد گفت: «این حمله نشان می دهد که اسرائیل به تلاش برای دستیابی به آتش بس  اهمیت نمی‌دهد

 

او به مقامات لبنان دستور داد تا ”همه واحدهای مربوطه را بسیج کنند“.

 

https://p.dw.com/p/4lBVc

۱۴۰۳ مهر ۵, پنجشنبه

تایید کشته شدن فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله؛ «محمد سرور» کیست؟

 تایید کشته شدن فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله؛ «محمد سرور» کیست؟


محمد حسین سرور کشته سرکرده پهبادی حزب الله شد

گزارش تصویری «العربیه» این فرمانده ارشد حزب‌الله را در حال آموزش دادن به شبه‌نظامیان حوثی در سال 2016 برای هدف‌گرفتن سعودی نشان می‌دهد

پس از حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت که منطقه «القائم» در نزدیکی جاده هادی نصرالله، مجاور منطقه الجاموس را هدف قرار داده و به کشته شدن فرمانده یگان پهپادی گروه حزب‌الله، معروف به «ابو صالح» منجر شد، ارتش اسرائیل ویدیویی از این حمله و اطلاعاتی درباره او منتشر کرد.

اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود در سکوی «ایکس» از خنثی کردن «محمد حسین سرور» فرمانده یگان هوایی حزب‌الله خبر داد.

ادرعی گفت: «سرور، هدایت و نظارت بر اجرای عملیات‌های تروریستی با پهپادها، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین که به منظور هدف قرار دادن جبهه داخلی اسرائیل طراحی شده بودند را بر عهده داشت.»

این سخنگو در ادامه افزود: «محمد حسین سرور در سال‌های اخیر یکی از پیشگامان پروژه‌های ساخت پهپاد در لبنان به شمار می‌رفت. او پایگاه‌هایی برای ساختن پهپادهای انتحاری و جمع‌آوری اطلاعات در لبنان ایجاد کرده بود که برخی از آن‌ها در زیر ساختمان‌های غیرنظامی در بیروت و سایر مناطق لبنان قرار داشتند.»

اویخای ادرعی همچنین تصریح کرد که این فرمانده نظامی در دهه 1980 به سازمان تروریستی حزب‌الله پیوست و در چندین سمت از جمله فرمانده واحد موشک‌های زمین به هوا و همچنین یگان «عزیز» وابسته به نیروی «رضوان» فعالیت کرد. این در حالی است که حزب‌الله او را به یمن فرستاد تا بر روی سیستم هوایی حوثی‌ها کار کند.»

در همین راستا منابع «العربیه» شامگاه پنج‌شنبه 5 مهر، کشته شدن «محمد حسین سرور» ملقب به «ابوصالح» فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله بر اثر شدت جراحات وارده به او در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به «الضاحیه» در جنوب بیروت را تایید کردند.


به گفته این منابع محمد سرور که فرمانده یگان هوایی و پرتاب موشک و پهپاد در یمن بوده و حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی از یمن را هدایت می‌کرد تنها 3 روز پیش، از این کشور به لبنان بازگشته بود.

گزارش تصویری «العربیه» این فرمانده ارشد حزب‌الله را در حال آموزش دادن به شبه‌نظامیان حوثی در سال 2016 برای هدف‌گرفتن سعودی نشان می‌دهد.

تحریم چندین شرکت و کشتی به‌دلیل انتقال نفت و گاز ایران توسط آمریکا

 تحریم چندین شرکت و کشتی به‌دلیل انتقال نفت و گاز ایران توسط آمریکا

خزانه‌داری آمریکا
خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه چهارم مهر با اعلام سری جدیدی از تحریم‌ها، بیش از ۱۲شرکت و کشتی را به‌دلیل مشارکت در انتقال نفت خام و گاز مایع ایران به سوریه و شرق آسیا تحریم کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌یی در این باره اعلام کرد که چهار کشتی مرتبط با عبدالجلیل ملاح است که به همراه برادرش لوای، که در همین روز مورد تحریم قرار گرفت با استفاده از امپراتوری کشتیرانی خود برای حمایت از فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن فعالیت می‌کنند.
از سویی دیگر بردلی اسمیت، از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، با صدور بیانیه‌یی گفت که رژیم ایران هم‌چنان به‌شدت به فروش غیرقانونی نفت و گاز مایع خود توسط سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان با هدف تأمین بودجه برای گروه‌های نیابتی تروریستی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود متکی است.
این تحریم‌ها در حالی اعلام می‌شود که پیش‌تر شماری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب و به ابتکار آدام شیف با ارسال نامه‌یی به وزارت‌خارجه خواهان استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای اجرای تحریم‌ها علیه رژیم ایران، به‌ویژه در مورد صادرات نفت به چین، شدند.
این نامه با اشاره به سابقه رژیم ایران در اقدامات بدخواهانه و مداخله جویان در منطقه خواهان طیفی از تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌های این رژیم در ایالات متحده، ممنوعیت تجارت آمریکا با رژیم ایران و عدم فروش تسلیحات به این کشور می‌شود.

۱۴۰۳ مهر ۴, چهارشنبه

تشدید درگیریها بین اسراییل و حزب‌الله؛ افزایش حملات و نگرانی‌های بین‌المللی

 تشدید درگیریها بین اسراییل و حزب‌الله؛ افزایش حملات و نگرانی‌های بین‌المللی

درگیریهای اسراییل و حزب‌الله
درگیریهای اسراییل و حزب‌الله

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسراییل پس از چندین روز حملات هوایی به مواضع حزب‌الله در لبنان، دو تیپ ذخیره اضافی را به مرز شمالی خود فراخوانده است. ارتش اسراییل اعلام کرده که این فراخوان با هدف ادامه نبرد علیه حزب‌الله و فراهم کردن شرایط برای بازگشت ساکنان مناطق شمالی اسراییل به خانه‌های خود انجام می‌شود.

در همین حال، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، جان کربی، اعلام کرد که ایالات متحده عمیقاً از حمله موشکی حزب‌الله به اسراییل نگران است و بر این باور است که یک راه‌حل دیپلماتیک می‌تواند به کاهش تنشها در مرز لبنان و اسراییل کمک کند. او هم‌چنین تأکید کرد که آمریکا هم‌چنان از حق اسراییل برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران مانند حزب‌الله حمایت می‌کند.

در ادامه این درگیریها، روز چهارشنبه حزب‌الله مدعی شد که یک موشک بالستیک را به سمت مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو شلیک کرده است. اسراییل اعلام کرد که این موشک را ساقط کرده و در پاسخ، حملات هوایی گسترده‌یی را به جنوب لبنان و پایگاههای حزب‌الله در دره بقاع انجام داده است.

ارتش اسراییل اعلام کرده که وارد مرحله جدیدی از عملیات خود شده است، اما به جزئیات بیشتری درباره احتمال حمله زمینی اشاره نکرده است. در همین حال، وزیر بهداشت لبنان گزارش داد که حملات اسراییل تاکنون منجر به کشته شدن ۵۶۹نفر از جمله ۵۰کودک و زخمی شدن ۱۸۳۵نفر دیگر شده است.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل و پاپ فرانسیس، این درگیریها را به‌شدت محکوم کرده و از خطرات گسترش آن در منطقه هشدار داده‌اند.

جو بایدن: رژیم ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت

 جو بایدن: رژیم ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه سوم مهر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به نقش مخرب رژیم ایران در خاورمیانه گفت: «با هم باید جلوی رسیدن اکسیژن به نیروهای نیابتی تروریست را بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که رژیم ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت».
بایدن در ادامه سخنانش با تأکید بر این‌که ما برای ایجاد صلح و ثبات بیشتر در خاورمیانه تلاش می‌کنیم اضافه کرد: «پیشرفت به سوی صلح در خاورمیانه، جهان را در موقعیت قوی‌تری برای مقابله با تهدید مداوم ایران قرار می‌دهد».

«کینگ» علی خامنه‌ای و «شاهزاده» آق‌مجتبی!

 «کینگ» علی خامنه‌ای و «شاهزاده» آق‌مجتبی!

 «کینگ» علی خامنه‌ای و «شاهزاده» آق‌مجتبی!
«کینگ» علی خامنه‌ای و «شاهزاده» آق‌مجتبی!

با سلطنت موروثی کمابیش آشنا هستیم. شکلی از سلطنت است که در آن تاج و تخت به عنوان نماد قدرت و اقتدار از پادشاه، سلطان، خاقان، امیر یا خلیفه به «اعقاب ذکور» [پسران و نه دختران] او منتقل می‌شود. این قانون برگرفته از قانون سالیک، قانون باستانی فرانک‌های سالی بود که در حدود سال ۵۰۰ میلادی توسط کلوویس، نخستین شاه فرانک نوشته شد.

 

شاه و دستکاری قانون اساسی به نفع جانشینی خود

محمدرضا پهلوی برای هموار کردن و تحکیم سلطنت موروثی خود در ایران چند بار قانون اساسی را مورد بازنگری قرار داد. در یکی از این بازنگریها به موضوع جانشینی خود پرداخت.

در قانون اساسی مؤسسان منتخب شاه آمده است:

«اصل سی و پنجم: سلطنت ودیعه‌یی است که به موهبت الهی از طرف ملت به شخص پادشاه مفوض شده.

اصل سی و ششم: سلطنت مشروطه ایران از طرف ملت به‌وسیله مجلس مؤسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضا شاه پهلوی تفویض شده و در اعقاب ذکور ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود».

این دو اصل همراه با یک اصل دیگر در تاریخ ۲۱آذر ۱۳۰۴ جایگزین اصل‌های ۳۶، ۳۷ سابق متمم قانون اساسی شده است. در آن اصول آمده بود:

«اصل سی و ششم: سلطنت مشروطه ایران در شخص اعلیحضرت شاهنشاهی السلطان محمدعلی شاه قاجار ادام الله سلطنته و اعقاب ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود.

اصل سی و هفتم: ولایت عهد در صورت تعدد اولاد به پسر اکبر پادشاه که مادرش ایرانی‌الاصل و شاهزاده باشد می‌رسد و در صورتی‌که برای پادشاه اولاد ذکور نباشد اکبر خاندان سلطنت با رعایت الاقرب فالاقرب به رتبه ولایت عهد نایل می‌شود و هرگاه در صورت مفروضه فوق اولاد ذکوری برای پادشاه به‌وجود آید حقاً ولایت‌عهد به او خواهد رسید».

 

خمینی، واضع «خلافت موروثی» در پوش «جمهوری»

خمینی، این ولیعهد واقعی شاه برای ادامهٔ سلطنت استبدادی در پوش «جمهوری اسلامی»، اصل ضدایرانی «ولایت فقیه» را در قانون اساسی دستپخت خبرگان گنجاند و به این ترتیب خلافت را به جای سلطنت نهادینه کرد. در محتوا و جوهر، سلطنت و خلافت هیچ فرقی، جز در ظواهر و اشکال با یکدیگر ندارند. منبر به جای تخت نشسته است، عمامه به جای تاج و عبا به جای شنل.

خمینی، این خدایگان دروغین و هیولای خودکامگی، با این‌که سه قوه مملکت را در اختیار شخص خود گرفته بود باز هل من مزید می‌گفت و در پی جایگاهی فراتر از شاه بود. او بعد از مدتی مدعی گردید که اختیارات ولی‌فقیه در اصل ۱۱۰قانون اساسی تنها بعضی از شئون ولایت فقیه را در بر می‌گیرد و کافی نیست. به جای آن در بازنگری قانون اساسی عبارت «ولایت مطلقهٔ فقیه» را به جای «ولایت امر» قرار داد که نام دیگر «سلطنت مطلقهٔ فقیه» است.

هیولای عمامه‌دار در کتاب «کشف‌الاسرار» خود به هم‌ریشه‌گی و هم‌پیشه‌گی «سلطنت» و «خلافت» اعتراف کرده است.

«این‌ها (فقهای شیعه) هم با این نیمه تشکیلات هیچ‌گاه مخالفت نکرده و اساس حکومت را نخواستند به هم بزنند و اگر گاهی هم با شخص سلطانی مخالفت کردند، مخالفت با همان شخص بوده از باب آن‌که بودن او را مخالف صلاح کشور تشخیص دادند وگرنه، با اصل اساس سلطنت تاکنون از این طبقه مخالفتی ابراز نشده [است]؛ بلکه بسیاری از علمای بزرگ عالی‌مقام، در تشکیلات مملکتی با سلاطین همراهی‌ها کردند؛ مانند: خواجه نصیرالدین و علامه حلی و محقق ثانی و شیخ بهایی و محقق داماد و مجلسی و امثال آن‌ها. [...] مجتهدین همیشه خیر و صلاح کشور را بیش از همه می‌خواهند».

 

کینگ علی خامنه‌ای و پرده‌برداری از «شاهزاده آق مجتبی»

خامنه‌ای که تا همین امروز ذره‌یی از اختیارات فرعونی ولی‌فقیه عدول نکرده است، حال می‌خواهد با رونمایی از مجتبی خامنه‌ای به‌عنوان «آیت‌الله»! خلافت موروثی را در «اعقاب ذکور» خود ادامه دهد. تاریخ نشان می‌دهد که مدافعان سلطنت و خلافت موروثی برای تثبیت قدرت در سلسلهٔ خود به جعل القاب و شجره‌نامه‌های آن‌چنانی متوسل می‌شوند. بستن سابقهٔ طولانی در «درس خارج از فقه و اصول» به ریش مجتبی خامنه‌ای و ادعای «ورع و احتیاط شدید»! و «معجزه و کرامات» برای او تمهیدات لو رفته برای چنین وراثتی است.

طبق آنچه نوشته شد، شاه و شیخ در اساس سلطنت، با هم اختلاف‌نظر ندارند. حکومت مورد نظر آنها نیز سلطنت مطلقه‌ٔ استبدادی است. صفت یکی «ظل‌الله است، دیگری «روح‌الله». در استبداد سلطنتی شاه خود را فراقانون می‌بیند، در سلطنت مطلقه‌ٔ فقیه، ولایت فقیه حکم قانون دارد. در هر دو حکومت، تمام قدرت در اختیار یک فرد خودکامه است که به‌هیچ قانون یا طرفی پاسخگو نیست.

 

«انقلاب دموکراتیک»؛ «جمهوری دموکراتیک»

«جمهوری»، برخلاف سلطنت و خلافت - که در آنها ژن‌پرستی و ویژه‌سالاری مدنظر است - ساختاری است که در آن هر فرد فارغ از جنسیت، عقیده، مذهب و قومیت و... به‌عنوان شهروند یک کشور، حق انتخاب کردن و انتخاب‌شدن دارد.

مردم ایران نه شاه می‌خواهند و نه شاهزاده، نه خلیفه و نه بچه خلیفه. آمال آنها از جنبش مشروطیت تا امروز جمهوری، آزادی و دموکراسی است که در ترکیب «جمهوری دموکراتیک» خلاصه می‌شود. این جمهوری با یک «انقلاب دموکراتیک» بر خرابه‌های سلطنت و خلافت بنا خواهد شد.