۱۴۰۲ دی ۱۱, دوشنبه

حوثی-ها از «عواقب» هشدار دادند، همزمان بریتانیا آماده شد به کارزار علیه حوثی-ها بپیوندد

 حوثی-ها از «عواقب» هشدار دادند، همزمان بریتانیا آماده شد به کارزار علیه حوثی-ها بپیوندد

پس از آنکه ۱۰ عضو گروه تحت حمایت ایران که کوشیدند به کشتی کانتینری سوار شوند، در حملهٔ هوایی ایالات متحده کشته شدند، کامرون به تهران گفت [بریتانیا] مسؤولیت دارد به ممانعت از حمله-های حوثی-ها برخیزد.

روزنامهٔ ساندی-تایمز در گزارشی نوشت بریتانیا قصد دارد برای جلوگیری از اختلالی که گروه یمنی تحت حمایت ایران همچنان در مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ ایجاد می-کند، به کارزار نظامی که به راهبری ایالات متحده علیه حوثی-های یمن راه افتاده بپیوندد.

در این گزارش با استناد به یک منبع بینام دولت بریتانیا گفته شد بریتانیا، ایالات متحده، و احتمالاً یک کشور دیگر اروپایی به زودی حمله-های هماهنگی-شده علیه هدفهایی در دریا یا در خورد یمن که پایگاه حوثی-ها است، آغاز خواهند کرد.

منبع مزبور افزود که اقدامات بریتانیا در این چارچوب «محدود» اما «مهم» خواهد بود.

حوثی-های تحت حمایت ایران بارها در مسیر حیاتی کشتیرانی دریای سرخ به کشتی-ها حمله کرده-اند و می-گویند این اقدام در حمایت از فلسطینیان غزه است؛ از پس حملهٔ مرگبار ۷ اکتبر گروه تروریستی حماس به جنوب کشور، اسرائيل با این گروه که حکومت غزه را در دست دارد درگیر جنگ است.

حملهٔ شورشیان یمنی -که گفته-اند اسرائیل و کشتی-های مرتبط با اسرائیل را هدف می-گیرند- مسیر کشتیرانی مزبور که ۱۲ درصد تجارت جهانی از آنجا ترابری می-شود را به خطر انداخته، و موجب شده-اند ایالات متحده در اوایل ماه جاری نیروی چند-ملیتی دریایی برای محافظت از کشتیرانی دریای سرخ تشکیل دهد.

تنگهٔ باب المندب خلیج عدن را به دریای سرخ، و سپس به کانال سوئز وصل می-کند. این مسیر مهم تجاری بازارهای آسیا و اروپا را بهم پیوند می-دهد. جدیّت این حمله-ها که در چند مورد به کشتی-ها آسیب وارد کردند، باعث شد چندین کمپانی کشتیرانی به کشتی-های دستور دهند وارد تنگه نشوند و در جایی که هستند باقی بمانند تا وضعیت امنیتی بهبود یابد. برخی از کمپانی-های بزرگ کشتی-های خود را از مسیر طولانی-تر بردند و آفریقا و دماغهٔ گود-هوپ را دور زدند که به زمان و هزینهٔ سفر افزود.

از هنگامی که «عملیات محافظت رفاه» ایالات متحده اعلام شد، حدود ۱۲۰۰ کشتی بازرگانی از مسیر دریای سرخ گذشتند و اکثر ایشان موفق شدند سفر را بدون حادثه بپایان ببرند.

دریادار براد کوپر، که ریاست ناوگان پنجم را بعهده دارد، در حال حاضر، پنج کشتی جنگی از ایالات متحده، فرانسه، و بریتانیا آبهای جنوبی دریای سرخ و خلیج غربی عدن را نگهبانی می-کنند. وی گفت از شروع عملیات، کشتی-ها در کل ۱۷ پهباد و چهار موشک بالستیک ضد-کشتی را سرنگون کرده-اند.

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید
ttps://www.timesofisrael.com/uk-said-set-to-join-campaign-against-houthis-as-group-warns-of-consequences/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر