۱۴۰۲ آذر ۲۲, چهارشنبه

حوثی‌ها کیستند و از کجا آمده‌اند؟

  حوثی‌ها کیستند و از کجا آمده‌اند؟


حوثی های یمن مزدوران رژیم ایران هستند 

حوثی‌ها گروهی زیدی به شمار می‌روند که هرچند از نظر اعتقادی به شیعیان بسیار نزدیک‌اند اما برخلاف آن‌ها به ۱۲ امام باور ندارند و اصطلاحاً ۱۲ امامی نیستند.

راه شیعیان و زیدی‌ها از بعد از پسرِ حسین بن علی، یعنی زین‌العابدین که امام چهارم شیعیان است، جدا می‌شود. زیدی‌ها به جای محمد باقر پسر زین‌العابدین به نام زید را امام پنجم خود می‌دانند. یحیی پسر زید، معروف به امام‌زاده یحیی ‌بن ‌زید در گنبد کاووس دفن شده و قبرستان درگذشتگان این شهر در شمال شرقی ایران در محوطه اطراف این مقبره واقع شده است.

زیدی‌ها حدود ۳۵ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند و حوثی‌ها هم که طایفه‌ای بزرگ از استان صعده در شمال غربی این کشور هستند، بخشی از آن‌ها به شمار می‌روند.

زیدی‌ها از سال ۸۹۳ میلادی تا ۱۹۶۲ قدرت را در سرزمین یمن در اختیار داشتند، اما از آن زمان به حاشیه رانده شدند. این گروه مذهبی از آن زمان تلاش کرده‌اند آن‌چه را که «اقتدار و نفوذ خود» در یمن می‌خوانند، احیا کنند.

اما اگر بخواهیم تحولات این گروه در سال‌های اخیر را بررسی کنیم، باید به سال ۲۰۱۴ باز گردیم؛ جایی که حوثی‌ها توانستند علیه حکومت مرکزی علی عبدالله صالح به پا خیزند و او را سرنگون کنند. پس از آن، این شبه‌نظامیان زیدی صنعا را به‌عنوان پایتخت خود معرفی کردند.

در سال ۲۰۱۵، همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوئيس، یک ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده به یمن حمله و تلاش کردند حوثی‌ها را شکست دهند. با این حال این جنگ که سال‌ها هم به طول انجامید، در نهایت نتوانست ریاض و ابوظبی را به اهداف‌شان برساند و پس از بر جا گذاشتن ده‌ها هزار کشته و رقم زدن فلاکت گسترده در یمن به آتش‌بس نسبی در سال ۲۰۲۲ رسید.

از آن زمان به بعد و به‌ویژه پس از توافق عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض، عربستان سعودی مذاکرات مستقیمی را با حوثی‌ها انجام داده و رهبران این گروه یمنی در عربستان مورد استقبال مقام‌های این کشور نیز قرار گرفتند.

هرچند آتش‌بس میان دو طرف منقضی شده و طرفین بر سر تمدید آن به توافق نرسیدند، اما ماه‌هاست که دیگر تبادل آتشی میان سعودی و حوثی‌ها صورت نگرفته و طرفین از استمرار این آرامش استقبال می‌کنند.

بر گرفته از رادیو فردا همه مقاله را همینجا کلیک کنید وبخوانید 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر