۱۴۰۲ آذر ۲۲, چهارشنبه

از زمان آغاز جنگ غزه حوثی‌ها به چند کشتی حمله کرده‌اند؟

 از زمان آغاز جنگ غزه حوثی‌ها به چند کشتی حمله کرده‌اند؟



  • روز یکشنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) حوثی‌ها با هلی‌کوپتر به یک کشتی ژاپنی به نام گلکسی لیدر حمله و اعلام کردند که این نفتکش را که متعلق به یک اسرائيلی است، توقیف کرده‌اند.

نیروهای حوثی پس از حمله به این کشتی که تحت مدیریت یک شرکت ژاپنی قرار دارد، آن‌ را به سمت سواحل خود هدایت و خدمه آن ‌را دستگیر کردند. پیش از آن هم حوثی‌ها چندین بار حملات پهپادی علیه کشتی‌ها در دریای سرخ انجام داده بودند که ناوهای آمریکایی این پهپادها را در هوا سرنگون کردند.

  • روز ۲۶ نوامبر ( ۵ آذر) حوثی‌ها به یک نفتکش بریتانیایی با نام «سنترال پارک» حمله و آن ‌را توقیف کردند. اما یک روز بعد مقام‌های شرکت اسرائيلی- بریتانیایی زودیاک که نفتکش آن‌ها توقیف شده بود، اعلام کردند سنترال پارک آزاد شده است.

جزئیاتی در مورد چگونگی آزادی این کشتی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد این رویداد با حضور گروه ضربت ناوهواپیمابر دوایت آیزنهاور آمریکا صورت گرفته باشد.

  • روز ۲۷ نوامبر (۶ آذر) نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که دو موشک بالیستیک شلیک‌شده از منطقۀ تحت کنترل حوثی‌های یمن در فاصلۀ کمتر از ۲۰ کیلومتری یک ناوگروه آمریکا در خلیج عدن فرود آمده است. این حملات به سمت نفتکش سنترال پارک و کشتی جنگی یو اس‌اس میسون آمریکا صورت گرفته بود. هرچند این حملات خسارتی بر جا نگذاشت، اما سطح تنش‌ها را افزایش داد.
  • روز ۳ دسامبر (۱۲ آذر) حوثی‌ها به سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ حمله کردند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به درخواست کمک این کشتی‌ها ناوشکن کارنی خود را راهی محدوده کرده و به یاری این سه کشتی تجاری شتافته است.

در جریان این عملیات همچنین چندین پهپاد از سوی مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت کشتی‌های نظامی آمریکایی پرتاب شده بود که البته خسارتی بر جا نگذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر