۱۴۰۲ آذر ۲۲, چهارشنبه

آمریکا و بریتانیا شمار دیگری از اعضای کلیدی و تأمین‌کنندگان مالی حماس را تحریم کردند

 آمریکا و بریتانیا شمار دیگری از اعضای کلیدی و تأمین‌کنندگان مالی حماس را تحریم کردند

محمود زهار (وسط) از بنیانگذاران حماس، در تجمعی در غزه در تابستان ۲۰۱۴

دولت‌های آمریکا و بریتانیا با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای تعدادی از عوامل کلیدی و نیز تأمین‌کنندگان مالی حماس در نقاط مختلف جهان به ویژه ترکیه را تحریم کردند.

در این زمینه بریتانیا، چندین چهره کلیدی حماس از جمله محمود زهار از بنیانگذاران حماس را تحریم کرده است.

این تحریم‌ها در چارچوب چهارمین دور تحریم‌های واشینگتن و لندن علیه این گروه افراطی از زمان حمله‌اش به اسرائیل در هفتم اکتبر است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز چهارشنبه ۲۲ آذر منتشر شد، تحریم‌های آمریکا هشت نفر را هدف قرار می‌دهد که جزو نمایندگان گروه افراطی حماس در خارج از غزه و همچنین مسئولان امور مالی این گروه هستند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گروه افراطی حماس همچنان به شبکه‌هایی از مقام‌ها و وابستگان خود که دارای موقعیت‌های خوبی هستند، دسترسی دارد.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که گروه افراطی حماس «از حوزه‌های قضایی به ظاهر مجاز برای هدایت کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی به نفع این گروه و انتقال این درآمدهای غیرقانونی برای حمایت از فعالیت‌های نظامی خود در غزه بهره‌برداری می‌کند.»

کسانی که در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند در غزه، ترکیه، لبنان مستقر هستند.

یکی از این افراد کلیدی در تامین مالی حماس، هارون ناصرالدین است که در ترکیه فعال است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این فرد در شبکه‌ای فعال است که از ترکیه و غزه به مرکز فرماندهی حماس در شهر الخلیل کرانه باختری پول منتقل کرده و به فعالیت‌های حماس برای افزایش ناآرامی‌ها در کرانه باختری کمک مالی کرده است.

آقای نلسون در پایان ماه نوامبر به عمان و ترکیه سفر کرد تا در زمینه تلاش‌های آمریکا برای محروم کردن حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی از توانایی جمع‌آوری پول و انتقال کمک‌های مالی گفت‌وگو کند.

دولت بریتانیا نیز هفت نفر از جمله محمود زهار را که به عنوان «یکی از مقامات حماس در غزه و یکی از بنیانگذاران» این گروه افراطی معرفی می‌شود، هدف قرار داده است.

علی برکه که از سوی واشینگتن به عنوان رئیس روابط خارجی حماس مستقر در لبنان معرفی شده، هدف تحریم‌های دو کشور قرار گرفته است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه این کشور نوشت که تحریم‌های لندن علیه حماس و جهاد اسلامی به قطع دسترسی آنها به منابع مالی و انزوای بیشتر آنها ادامه خواهد داد.

آمریکا و بریتانیا پیشتر سه دور تحریم را علیه گروه افراطی حماس از زمان حمله مرگبار این گروه علیه اسرائیل وضع کرده‌اند.

در جریان حمله حماس به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر که اکثریت آنان غیرنظامی بودند کشته شدند و ۲۴۰ نفر از شهروندان اسرائیلی و اتباع خارجی به گروگان گرفته شدند.

آمریکا در مدت اخیر دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را نیز تحریم کرده است.

به عنوان نمونه، ایالات متحده آمریکا در آبانماه شش عضو ارشد گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» عراق، وابسته به جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

بر اساس گزارش‌های رویترز، وبسایت خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر