۱۴۰۲ آذر ۲۱, سه‌شنبه

حملات حوثی‌های یمن «تهدیدی» برای مسیرهای کشتیرانی اسرائیل است

 حملات حوثی‌های یمن «تهدیدی» برای مسیرهای کشتیرانی اسرائیل است

یک ناوچه نظامی هنگام ترک بندر اشدود
یک ناوچه نظامی هنگام ترک بندر اشدود

بندر اشدود اسرائیل می‌گوید حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری، «تهدیدی» برای مسیرهای کشتیرانی جهانی و ترافیک دریایی به سمت اسرائیل است.

مدیریت این بندر روز سه‌شنبه با اعلام این‌که این حملات تاکنون «هیچ تأثیر مستقیمی بر فعالیت‌های بندری نداشته»، در بیانیه‌ای تأکید کرد که از هر اقدامی «برای حفظ دروازه‌های اسرائیل» دریغ نخواهد کرد.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران همزمان اعلام کردند که در آخرین اعتراض خود به بمباران غزه توسط اسرائیل، یک عملیات نظامی علیه یک نفتکش تجاری نروژی انجام داده‌اند.

مالک این نفتکش نروژی گفت این کشتی هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد و «به صورت آزمایشی» توسط اجاره‌کنندگان برای ارسال مرسوله از بندر اشدود خارج شده است.

با وجود این، مدیریت شرکتی که مالک این کشتی است اعلام کرده که «با توصیه مشاوران امنیتی» تا زمانی که کشتی و خدمه آن در آب‌های امن قرار نگیرند از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری خواهد کرد.

پیش از این بندر اشکلون که از بندر اشدود کوچک‌تر است به‌دلیل نزدیکی به غزه به صورت موقت فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده بود.

اسرائیل برای واردات و صادرات خود به تجارت دریایی وابسته است و بندر اشدود در جنوب و بندر حیفا در شمال،‌ بزرگ‌ترین بنادر آن به حساب می‌آیند.

پیشتر شاخه نظامی گروه حوثی‌های یمن به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده بود اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی این گروه روز ۱۸ آذر با اعلام «ممنوعیت» در خصوص حرکت «تمامی کشتی‌ها» به سمت اسرائیل، گفت: اگر مواد غذایی و داروهای مورد نیاز به نوار غزه نرسد، کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سوی بنادر اسرائیل می‌روند، «صرف‌نظر از ملیت‌شان، هدف نیروهای نظامی ما قرار می‌گیرند.»

حوثی‌ها مسئولیت حمله به نفتکش نروژی را برعهده گرفتند

انصارالله، شاخه نظامی گروه شورشی‌های حوثی یمن، ظهر سه‌شنبه ۲۱ آذر در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به یک نفتکش نروژی در نزدیکی تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را برعهده گرفت و مدعی شد که این کشتی حامل نفت برای اسرائیل بود.

شرکت مالک نفتکش «استریندا» به نام گروه «مووین‌کِلز» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد خدمه کشتی در آتش‌سوزی رخ داده بر عرشه کشتی، براثر اصابت راکت شلیک‌شده به آن آسیبی ندیدند و نفتکش راه خود را به سوی «یک بندر امن» ادامه داده است. ۲۲ تن خدمه این نفتکش نروژی، شهروند هند هستند.

شرکت «مووین‌کلز» افزود که این کشتی حامل مواد سوختی بارگیری‌شده از مالزی به سوی ایتالیا در حرکت بود.

روزنامه نیویورک تایمز این هفته نوشته بود جمهوری اسلامی ایران مشخصات کشتی‌ها و نفتکش‌های به مقصد اسرائیل را به حوثی‌ها در یمن اطلاع می‌دهد. ایران ارتباط خود را با این حملات انکار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر