۱۴۰۲ آذر ۲۲, چهارشنبه

از تشکیلات مجاهدین خلق ایران چه می‌دانیم؟نوشته ای ازبی بی سی فارسی

 از تشکیلات مجاهدین خلق ایران چه می‌دانیم؟نوشته  ای ازبی بی سی فارسی 

مریم رجوی و مایک پنس

منبع تصویر،GETTY

توضیح تصویر،

سازمان مجاهدین در سال‌های گذشته بارها میزبان مقام‌های


 ارشد پیشین دولت آمریکا بوده است

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ زمانی که بخش بزرگی از اعضای سازمان مجاهدین از کمپ لیبرتی در عراق به اروپا منتقل شدند، شکل فعالیت این سازمان تغییر کرد.

گمان می‌رود در مقر قدیمی سازمان مجاهدین در حومه پاریس نزدیک به هزار نفر از کادرهای اصلی و در کمپ مشهور به اشرف ۳ در آلبانی هم نزدیک به دو هزار و هفتصد عضو سازمان مستقر باشند.

هر چند هواداران مجاهدین که در کشورهای مختلف ساکنند نیز از نظر سازمانی بخشی منسجمی و تشکیلاتی فعال است که علاوه بر تامین مالی، در رویدادها و گردهمایی‌های این سازمان نقشی مهم بازی می‌کنند.

درباره «نفوذ یا محبوبیت» سازمان مجاهدین آمار دقیقی در دست نیست، اما این سازمان در دهه‌های مختلف نشان داده همچنان از «توان عملیاتی» و «انسجام سازمانی» برخوردار است.

انتشار اسناد محرمانه هسته‌ای ایران در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و هک شبکه اول صدا و سیما و وبسایت وزارت خارجه ایران از جمله اقدامات این گروه در سال‌های اخیر بوده است.

شاید به همین خاطر وزن این سازمان یا جایگاه نمادین همچنان به گونه‌ای است که ممکن است همواره به عنوان «اهرم فشار» یا «کارت بازی» بر روی میز مذاکرات ایران و غرب قرار بگیرد.

سازمانی که(اپورتونیستها به اسم سازمان تصحیح ازسایت افشا)زمانی پیش از انقلاب مستشاران آمریکایی را در ایران ترور کرده بود،(ولی سازمان مجاهدین) نه تنها در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و بریتانیا و آمریکا خارج شد، بلکه در سال‌های گذشته در کمپ خود در آلبانی میزبان مایک پنس و مایک پومپئو، معاون اول پیشین و وزیر خارجه پیشین دولت آمریکا، بود.

در عین حال این سازمان در سال‌های اخیر اگر نه تنها بلکه از نادر گروه‌های ایرانی است که از توان لابی گسترده‌ای در کشورهای غربی برخوردار است.

به نظر می‌رسد محاکمه اخیر سازمان مجاهدین در دادگاه‌های ایران نشانه‌ای دیگر از پرونده باز جدال این گروه و حکومت ایران است.

بخشی ازنوشته ای ازبی بی سی فارسی

کلیک کنید بیشتر بدانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر