۱۴۰۲ آبان ۱۲, جمعه

پایان انتظار و نفسی آسوده- جنگ بعد از غزه بی درنگ سراغ لبنان وایران خواهد رفت

پایان انتظار و نفسی آسوده- جنگ بعد از غزه بی درنگ سراغ لبنان وایران خواهد رفت 

لبنان

منبع تصویر،REUTERS

  • نویسنده,

رأس ساعت سه بعد از ظهر به وقت بیروت، صدای تفنگ و مسلسل‌ از اقصی نقاط شهر غلغله افکند و خیابان‌ها خلوت شد. یک آن پنداشتم که سرانجام آتش شوم جنگ به پایتخت لبنان هم دامن گسترده، ولی بلافاصله هشدار همکار بیروتی‌ام یادم آمد که گفته بود جنگجویان حزب‌الله معمولا با چنین غلغله و هلهله‌ای آتشین به استقبال سخنرانی‌های رهبرشان می‌روند.

سخنرانی حسن نصرالله در ضاحیه، در حومۀ جنوبی بیروت بود و تیراندازی هوادارانش به هوا، قلب بیروت را می‌لرزاند. شاید هم این بار محکم‌تر؛ چون از روزی که حمله حماس به اسرائیل، جنگ تازه‌ای به راه انداخت تا به امروز، حسن نصرالله گویی روزۀ سکوت گرفته بود. و نه‌تنها در لبنان، بلکه در دیگر کشورهای منطقه هم، نفس‌ها در سینه حبس بود تا امروز (۱۲ آبان) قفل این سکوت با تیراندازی و هیاهو شکست.

حسن نصرالله به اندازۀ سکوتش، بسیار طولانی صحبت کرد. ولی لب کلامش در چند جمله خلاصه می‌شد. اینکه دورنمای تنش و زدوخورد در مرز لبنان بین گروه او و اسرائیل، وابسته به وضعیت میدان نبرد در باریکۀ غزه است؛ یعنی تشدید اوضاع در غزه، بر تحولات مرز میان لبنان و اسرائیل بازتاب خواهد داشت. و اینکه، به گفتۀ حسن نصرالله، «اگر اسرائیل دست به حملۀ پیشگیرانه به لبنان بزند، مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ خود خواهد شد».

سخنانی که به دور از انتظار نبود. و حتی برای برخی از چهره‌های عرب که در شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر کرده‌اند، دل‌سردکننده بوده، چون انتظار لحنی تندتر و تصمیمی قاطعانه‌تر را داشتند. برای نمونه، یاسر ابوهلاله، از مدیران پیشین شبکۀ الجزیره در توییتر (ایکس) سخنرانی حسن نصرالله را «ناامیدکننده» توصیف کرده و نوشته: «در نتیجه، اسرائیل مأموریتش را در غزه به پایان خواهد رساند و بی‌درنگ دست‌بکار لبنان و ایران خواهد شد».

لبنان

منبع تصویر،

REUTERS

اما طارق، یکی از ده‌ها شهروند لبنان که درست پس از سخنرانی حسن نصرالله سراغ‌شان را گرفتم، می‌گوید: «با وجود اینکه سخنان رهبر حزب‌الله از جنس صحبت‌های روزمره بود، به او ارج می‌گذارد که از معدود رهبران عرب آشکارگو است. ولی می‌افزاید که از چنین حالت برزخی لبنان خسته شده و ترجیح می‌دهد که اسرائیل و لبنان رسماً و عملاً به مصاف یکدیگر بروند تا قال قضیه کنده شود.»داریوش رجبیان

  • شغل,خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی در بیروت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر