۱۴۰۲ مهر ۱۷, دوشنبه

بازتاب جنگ حماس و اسرائیل در نشریات ایران

 بازتاب جنگ حماس و اسرائیل در نشریات ایران



درگیری‌های خونین و مرگبار میان اسرائیل و حماس، که در کمتر از یک روز، صدها کشته از هر دو طرف بر جای گذاشت، در غالب نشریات روز یک‌شنبه ۱۶ مهر، در ایران بازتاب داشت و عناوین نخست این نشریات را به خود اختصاص داد. با وجود استفاده از اصطلاح رژیم صهیونیستی یا رژیم اشغالگر در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، غالب نشریات چاپ ایران، از جمله روزنامه کیهان، در بازتاب گزارش‌های جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل، به دفعات، از واژه «اسرائیل» استفاده کردند.

روزنامه کیهان، چاپ تهران، که بخش بزرگی از صفحه نخست شماره روز یک‌شنبه خود را به تصاویری از جنگ اسرائیل و حماس اختصاص داده است، در گزاری «خبری تحلیلی کیهان» زیر عنوان «طوفان‌الاقصی اسرائیل را در هم شکست»،‌ نوشت: نبرد «طوفان الاقصی» با پيشروی بی‌سابقه زمينی نيروهای مقاومت فلسطين و نفوذ به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی، تلفاتی بی‌سابقه را بر "صهيونيست‌ها" تحمیل کرده است.

روزنامه کیهان چاپ تهران به سردبیری حسین شریعتمداری، در بخشی از این گزارش «خبری تحلیلی» نوشته است: در حالیکه دولت اسرائیل در حدود ۸ دهه، با "کابوس وحشتناک سقوط و فروپاشی" روبرو بود، (...) این کابوس صبح دیروز (شنبه) رنگ واقعیت گرفت.   

روزنامه آرمان امروز، با انتشار تصاویری از حملات به مناطق مسکونی، نوشت: «اسرائیل در شوک».

روزنامه آرمان ملی هم در صفحه نخست خود، زیر عنوان «طوفان‌الاقصی صهیونیست‌ها را به کما برد»، نوشت: «رزمندگان مقاومت فلسطین عملیات همه جانبه و پیچیده‌ای را علیه اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند».

روزنامه اقتصادی آسیا از درگیری‌های خونین دو روز اخیر با عنوان «بار دیگر جنگی تمام عیار» یاد کرده و هدف از این عملیات را بر اساس اعلام گردان‌های عزالدین قسام، «پایان دادن به همه جنایت‌های اشغالگری» برشمرد.

تصاویری از ستونی از دود که به دنبال حملات دو طرف در آسمان مشاهده می‌شود، در غالب نشریات روز یک‌شنبه در ایران منتشر شده است.

روزنامه شرق، نیز در عنوان نخست در صفحه اول خود، با اشاره به «حمله بی‌سابقه و گسترده حماس؛ تل‌آویو غافلگیر شد» نوشت: "شنبه سیاه اسرائیل" و در ذیل آن از  این عملیات با عنوان بی‌سابقه‌ترین اتفاقات در تاریخ فلسطین و حتی خاورمیانه یاد کرد.    

در حالیکه در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، بدون نام بردن از دولت اسرائیل، از اصطلاح رژیم صهیونیستی یا رژیم اشغالگر استفاده می‌شود، در بازتاب گزارش‌های جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل، در اغلب نشریات چاپ ایران، از جمله روزنامه کیهان، وابسته به گروه‌‌های تندروی نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی، به دفعات، از واژه اسرائیل استفاده شده است.

ار اف ای فرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر