۱۴۰۲ مهر ۱۶, یکشنبه

نوول ابسرواتور : حمله حماس به اسرائیل نشان داد که منافع حکومت ایران ایجاد جنگ در خاورمیانه است

نوول ابسرواتور : حمله حماس به اسرائیل نشان داد که منافع حکومت ایران ایجاد جنگ در خاورمیانه است


خامنه ای واسماعیل هنیه نخست وزیر حماس 

نوول ابسرواتور : "وضعیت شدیداً وخیم اجتماعی و اقتصادی ایران ایجاب می‌کند که حکومت اسلامی این کشور منافع خود را در مسموم و بحرانی کردن مناسبات اعراب و اسرائیل جستجو کند. حماس در حملۀ جدید خود به اسرائیل از حمایت لجستیکی و فنی حکومت ایران برخوردار بوده است. با این حمله خاورمیانه وارد جنگی آشکار و هولناک خواهد شد."

 در پی حملۀ غافلگیرانۀ حماس به اسرائیل، هفته‌نامۀ فرانسوی "اُبس" (نوول ابسرواتور) مطلب تحلیلی به پی آمدهای این جنگ اختصاص داده و نوشته است : همزمان با پنجاهمین سالگرد جنگ کیپور (اکتبر ۱٩٧۳) حملۀ غافلگیرانۀ حماس نه فقط به افسانۀ اسرائیل شکست‌ناپذیر خاتمه داد، بلکه به همین دلیل به زودی از خاطره‌های پاک نخواهد شد. هرگز اسرائیل تا این حد شکننده به نظر نرسیده بود به طوری که به نوشتۀ "اُبس" حملۀ هفتم اکتبر تحقیر اعراب در جنگ کیپور را از خاطره‌ها پاک کرد.

به نوشتۀ "اُبس" آنچه بیش از همه در نتیجۀ این حمله مشاهده می‌شود خطاهای غیرقابل تصور "شین بت" (سرویس‌ اطلاعات داخلی اسرائیل است که به عنوان یکی از بهترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان شناخته می‌شود).

مقاله‌نویس "اُبس" نوشته است که حملۀ هفتم اکتبر پی آمدهای مهمی به دنبال خواهد داشت. در نتیجۀ این حمله بنیامین نتانیاهو در صحنۀ داخلی به دلیل خطاهای سرویس های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل تضعیف خواهد شد. هفته‌نامۀ فرانسوی بعید ندانسته که در نتیجۀ فشارهای گرایش راست افراطی حکومت ائتلافی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو ناچار شود واکنشی درخور و سخت در قیاس با حملۀ افراطیون فلسطینی از خود نشان بدهد.

دیگر پی آمد حملۀ هفتم اکتبر، به نوشتۀ "اُبس"، تقویت موقعیت حماس در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین است. حماس سعی دارد سازمان الفتح را که رو به مرگ است برای همیشه از صحنه بیرون کند و به عنوان تنها نمایندۀ فلسطینیان جای آن را بگیرد.

نبرد جاری میان حماس و اسرائیل ضمن برملاء کردن نقش حکومت ایران، روند عادی شدن مناسبات کشورهای عرب با اسرائیل را متوقف خواهد کرد. چنانکه حزب الله لبنان اعتراف کرده یکی از اهداف حملۀ حماس در هفتم اکتبر رسیدن به چنین مقصودی بوده است. "اُبس" نوشته است : پس از خشونت پاسخ نظامی اسرائیل، بعید است که عربستان با اسرائیل توافق صلح امضاء کند و حکومت ایران که سرگرم عادی کردن مناسبات خود با عربستان است به دیدۀ بسیار منفی به سیاست تنش زدایی میان عربستان و اسرائیل می‌نگرد.

به نوشتۀ "اُبس" با توجه به وضعیت شدیداً وخیم اجتماعی و اقتصادی ایران، منافع حکومت اسلامی این کشور در مسموم و بحرانی شدن مناسبات اعراب و اسرائیل نهفته است. وانگهی، به نوشتۀ "اُبس" حماس در حملۀ جدید خود به اسرائیل از حمایت لجستیکی و فنی حکومت ایران برخوردار بوده که از طریق حزب‌الله به سازمان اسلامگرای فلسطینی منتقل شده است.

نویسندۀ مقالۀ "اُبس" در پایان نوشته است که حملۀ حماس به اسرائیل ائتلاف‌های منطقه‌ای را از نو تغییر خواهد داد و خاورمیانه را وارد جنگی آشکار و هولناک خواهد کرد.   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر