۱۴۰۳ مرداد ۱۰, چهارشنبه

مرگ هنیه؛ خطر جنگ و زنجیره ضربه‌های بزرگ‌‌تر اسرائیل

 مرگ هنیه؛ خطر جنگ و زنجیره ضربه‌های بزرگ‌‌تر اسرائیل


مرگ هنیه وخطر جنگ گسترده در خاورمیانه 

کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، آن هم پس از حضور او در مراسم تحلیف و دیدار با خامنه‌ای، پیام مهمی برای جمهوری اسلامی داشت که نگرانی‌ها را از وقوع یک جنگ بزرگ منطقه‌ای بیش از هر زمان دیگری دوباره افزایش داده است.

اگر جمهوری اسلامی پاسخ اسرائیل در هدف قراردادن پدافند هوایی در نزدیکی سایت هسته‌ای در اصفهان را لاپوشانی کرد، حالا اما پاسخ اسرائیل به حمایت تهران از شبه‌نظامیان علنی و کوبنده‌تر داده شده است.

در این شرایط بحرانی، وقوع یک جنگ گسترده در منطقه چه تبعاتی برای جمهوری اسلامی و اسرائیل خواهد داشت؟

گسترش جنگ غزه، شکست مذاکرات صلح

طی ۱۰ ماه جنگ ویرانگر غزه، حمایت گسترده جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی موسوم به «محور مقاومت» و دست نیافتن به توافق در مذاکرات صلح، فشار داخلی و بین‌المللی مضاعفی را بر مقام‌های اسرائیل قرار داده است.

در روزهای اخیر، حمله موشکی حزب‌الله لبنان به مجدل شمس و کشته شدن ۱۲ کودک در شمال اسرائیل، دولت نتانیاهو را ناچار به استفاده از پاسخی قدرتمند و دقیق کرد.

به نظر می‌رسد حمله دقیق به شورای حزب‌الله در بیروت و کشته شدن عضو ارشد حزب‌الله در روز نهم مرداد کافی نبود و اسرائیل در یک عملیات موفق و بسیار دقیق محل اقامت مسئول دفتر سیاسی حماس را در محله‌ای حساس در تهران هدف قرار داد.

پیام این عملیات بسیار واضح بود؛ شکست اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، که پس از ترور محسن فخری‌زاده، مقام دخیل در برنامه اتمی ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس آشکار بود. اما این ترور آن هم در ساعاتی پس از مراسم تحلیف نفر دوم حکومت، به این معناست که اسرائیل اگر می‌خواست می‌توانست مراسم تنفیذ و تحلیف را هم هدف قرار دهد.

اگر سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش را بر اثر حادثه در نظر بگیریم، کشتن هنیه در تهران را هم می‌توانیم پاسخ قاطع اسرائیل به عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی در نظر بگیریم.

اسماعیل هنیه در قطر سکونت داشت و بارها در سال اخیر به لبنان و سوریه سفر کرده بود. اشراف اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد این کشور دست‌کم تا قبل از ترور هنیه در تهران، قصد ترور او را نداشته و به مذاکرات صلح امیدوار بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از رهبر گرفته تا روسای قوای سه گانه و مقام‌های لشکری و کشوری همگی بارها وعده انتقام و «مجازات سخت» اسرائیل را داده‌اند.

اگر در نظر بگیریم جمهوری اسلامی عملیات وعده صادق دومی را علیه اسرائیل اجرا می‌کند، ابعاد گسترده‌تری بر آن متحمل خواهد بود. احتمال دارد این پاسخ در سطح حملات سنگین نظیر آنچه در هفتم اکتبر روی داد و صدها شهروندش قتل عام شدند یا در سطح حمله موشکی و پهپادی مستقیم از ایران باشد.

در عین حال آمریکا و متحدان غربی اسرائیل هم نشان دادند که در برابر حملات جمهوری اسلامی، از اسرائیل دفاع خواهند کرد.

پس از ترور هنیه و تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت: «اگر به اسرائیل حمله شود، ما در دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد.» در آن حمله، متحدان اسرائیل و غرب در منطقه نیز به حمایت از اسرائیل برخاستند.

این روند در صورت تکرار ممکن است به درگیری گسترده‌تر در منطقه علیه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا و ناتو و ورود مستقیم آمریکا به جنگ، هر چند با احتمال بسیار پایین‌تر، منجر شود.

پر واضح است در صورت وقوع چنین جنگی، جمهوری اسلامی و شبه نظامیان مورد حمایتش شاید بتوانند به اسرائیل ضربه بزنند، اما احتمالا با پاسخ بسیار سخت‌تری مواجه می‌شوند.

کشتن هنیه در منطقه سعدآباد و شکست امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد آن همه اقتداری که حکومت از آن سخن می‌گوید، قرینه‌ای با واقعیت ندارد.

تبعات جنگ احتمالی برای ایران

گسترش ابعاد جنگ در منطقه، با در نظر گرفتن برتری تکنولوژیک و امکانات متعدد نظامی اسرائیل و متحدان غربی، برای جمهوری اسلامی قطعا چیزی جز شکستی سخت، انزوای جهانی و بدتر شدن وضعیت مردم ایران در پی نخواهد داشت.

در صورت وقوع جنگ گسترده منطقه‌ای، آن‌ها که امیدوار بودند مسعود پزشکیان مسیر جمهوری اسلامی را تغییر دهد، حالا با نتیجه عملی سیاست‌های کلان نظام مواجه می‌شوند که کشور را در آستانه جنگی ویرانگر کشانده است.

در صورت وقوع جنگ، بحران اقتصادی جمهوری اسلامی گسترش می‌یابد و دولت پزشکیان ناگزیر است هزینه‌های دولت را بر دوش مردم بیاندازد. احتمالا قیمت بنزین افزایش می‌یابد، ریال و بورس سقوط می‌کنند و نارضایتی مردم گریبان حکومت را خواهد گرفت.

نتیجه عملی هر چه باشد، یک سوی آن به ضرر منافع ملی ایران و وضعیت مردم تمام می‌شود.

کسانی که به تغییر مسیر با پزشکیان امیدوار بودند، اکنون با نتیجه عملی سیاست‌های حکومت مواجه شده‌اند

تبعات جنگ برای اسرائیل

با وجود برتری نظامی و تسلیحاتی اسرائیل بر جمهوری اسلامی، در صورت وقوع جنگ منطقه‌ای، اسرائیل نیز ممکن است دچار لطمات شدیدی شود.

مرگ هنیه ممکن است با پاسخ حماس در مورد گروگان‌ها همراه شود و فشار داخلی بر نتانیاهو بیش از پیش افزایش یابد.

از طرفی موشک‌های دوربرد ایران با تکنولوژی چین و کره شمالی و روسیه، پهپادهای انتحاری و نیروی انسانی تربیت‌یافته با ایدئولوژی رادیکال اسلامی، قطعا کار را در جنگ احتمالی برای اسرائیل سخت خواهند کرد.

با این حال اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین دارندگان سلاح‌های هسته‌ای است و در صورت بروز جنگ، برای حفظ خود ممکن است دست به هر اقدامی بزند.

استراتژی اسرائیل در غزه بار دیگر نشان داد که در صورت حمله به این کشور، پاسخی نابرابر و با مقیاسی بزرگتر داده می‌شود. در عین حال با اشراف امنیتی اسرائیل و ائتلاف‌های بین‌المللی پشتیبان این کشور، کار برای ضربه زدن به این کشور بسیار دشوار است.

با اینکه در چنین شرایطی راه حل بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، حالا جمهوری اسلامی یا باید تا پایان پای آرمان‌هایش بایستد و بجنگد یا برای حفظ نظام جمهوری اسلامی از سیاست‌های منطقه‌ای علیه اسرائیل و غرب عقب‌نشینی کند. ایران انتر ناشنال

مجتبی هاشمی

روزنامه‌نگار

سه نکته دربارۀ محمدرضا عارف، معاون اول پزشکیان

سه نکته دربارۀ محمدرضا عارف، معاون اول پزشکیان

 

محمدرضا عارف بیش از هر چیز نماد دوران هشت سالۀ ریاست‌جمهوری محمد خاتمی است.

انتصاب محمدرضا عارف، سیاستمدار ۷۲ ساله، به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور از سوی مسعود پزشکیان، اولین عضو و همچنین مهم‌ترین عضو کابینۀ جدید را مشخص کرد.

این انتصاب اگرچه پیش از معرفی اسامی وزیران کابینۀ جدید به مجلس انجام شد، اما تا حدود زیادی سمت‌وسوی دولت جدید را نیز نشان می‌دهد.

عارف چهره‌ای ناشناخته نیست و در این‌جا بر اساس سوابق سیاسی و مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است، به سه ویژگی او می‌پردازیم:

۱- نماد دولت خاتمی

محمدرضا عارف بیش از هر چیز نماد دوران هشت سالۀ ریاست‌جمهوری محمد خاتمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ است.

او که در دولت اول خاتمی، وزیر پست و تلگراف و تلفن و سپس رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود، در دولت دوم خاتمی، معاون اول رئیس‌جمهور شد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ عارف که نامزد انتخابات شده بود به خواست خاتمی به نفع حسن روحانی، دیگر نامزد این انتخابات انصراف داد، اما روحانی او را وارد دولت خود نکرد.

عارف در سال ۱۳۹۴، در جریان انتخابات دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، سرلیست سی نفرهٔ ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران شد؛ فهرستی که محمد خاتمی از آن حمایت کرد.

انتصاب عارف به سمت معاون اول رئیس‌جمهور در شرایطی است که خود مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی بوده است.

سابقۀ همکاری و آشنایی عارف و پزشکیان شاید اصلی‌ترین دلیل برای این انتصاب باشد، اما در هفته‌های اخیر، محمدجواد ظریف که با حکم پزشکیان به عنوان رئیس شورای راهبری دورۀ انتقال دولت چهاردهم انتخاب شده بود، تأکیدش همواره بر این بود که تلاش می‌شود در کابینۀ جدید از چهره‌های جدید و جوان استفاده شود.

همزمان با انتخاب عارف ۷۲ ساله در مقام معاون اول رئیس‌جمهور، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، و از چهره‌های نزدیک به پزشکیان در واکنش به کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت: «در حالی که پیرمرد پرحاشیۀ سیاست آمریکا کناره‌گیری کرد، پیرمردان پرحاشیۀ سیاست ایران همچنان مشغول مجاهده‌اند.»

۲- مورد تأیید رهبر

محمدرضا عارف نه تنها مورد اعتماد محمد خاتمی به عنوان چهرۀ اصلی اصلاح‌طلبان است، بلکه به واسطۀ احکامی که مستقیماً از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای مناصب بالای حکومتی دریافت کرده، مورد تأیید علی خامنه‌ای است.

خامنه‌ای در بیش از دو دهۀ گذشته، عارف را با حکم خود به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی که شامل افراد مورد اعتماد رهبر است، منصوب کرده است.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در کنار محمدرضا عارف
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در کنار محمدرضا عارف

آخرین حکم خامنه‌ای برای عارف در این زمینه مربوط به ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ است که رهبر جمهوری اسلامی او را به عنوان «عضو حقیقی» مجمع منصوب کرد.

اعضای حقیقی، برخلاف اعضای حقوقی، به واسطۀ شخص خودشان به عضویت یک نهاد درمی‌آیند. اعضای حقوقی به واسطۀ مقامی که به‌طور موقت در اختیار دارند، عضو می‌شوند.

خامنه‌ای همچنین حکمی نیز برای عارف برای عضویت او، به عنوان «عضو حقیقی» در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی صادر کرد.

چنین احکامی بدون اعتماد به شخص عارف از سوی خامنه‌ای ممکن نبوده است.

۳- فرزند حاشیه‌ساز

عارف از جمله سیاستمداران جمهوری اسلامی است که متهم هستند فرزندان‌شان، موسوم به «آقازاده‌ها»، از نفوذ و رانت سیاسی آن‌ها برای اهداف اقتصادی استفاده می‌کنند.

حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف، در حالی که پدرش مدتی وزیر پست و تلگراف و تلفن بود در سن پایین وارد معاملات بین‌المللی در حوزۀ ارتباطات تلفنی شد.

او زمانی که پدرش معاون اول دولت خاتمی بود، در سن ۲۴ سالگی پای شرکت «ام‌تی‌ان» آفریقای جنوبی را به ایران باز کرد و در گفت‌وگویی همه موفقیت‌های اقتصادی خود را ناشی از «ژن خوب» پدر و مادرش دانست.

از آن پس، عبارت «ژن خوب» وارد ادبیات سیاسی ایران شد و به شکل کنایه‌آمیز به «آقازاده‌»هایی گفته می‌شد که از رانت پدرشان استفاده می‌کنند.

برخی از فعالان سیاسی حامی دولت کنونی تلاش می‌کنند این نقطه ضعف در کارنامۀ عارف را نادیده بگیرند.

احمد زیدآبادی، از چهره‌های حامی مسعود پزشکیان، دربارۀ فرزند عارف نوشته است که «گاف» او «قابل گذشت است.»

مشخص نیست اکنون که محمدرضا عارف بار دیگر به نفر دوم دولت جمهوری اسلامی تبدیل شده است، پسرش نیز احتمالاً مقامی دولتی به‌دست خواهد آورد و یا از موقعیت جدید پدرش بهرۀ اقتصادی خواهد برد، یا نه. رادیو فردا

اسماعیل هنیه پس از مراسم تحلیف پزشکیان با شلیک موشک در تهران کشته شد

 اسماعیل هنیه پس از مراسم تحلیف پزشکیان با شلیک موشک در تهران کشته شد

اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه

روابط عمومی سپاه پاسداران رژیم صبح امروز (۱۰مرداد) در تهران با انتشار اطلاعیه‌یی از ترور و کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران خبر داد.

العربیه: ترور اسماعیل هنیه در محل استراحت او در تهران صورت گرفت.

اسکای نیوز: حماس اعلام کرد اسماعیل هنیه با شلیک موشک توسط اسراییل به‌محل اقامتش در تهران کشته شد.

سپاه پاسداران: رئیس دفتر سیاسی حماس و محافظش در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامتش در تهران کشته شد.

حماس با انتشار بیانیه‌یی ترور اسماعیل هنیه را اعلام کرد.

حماس اعلام کرد هنیه در مقر اقامت خودش در تهران و بعد از مشارکت در مراسم تحلیف ترور شده است.

موسی ابومرزوق از رهبران حماس: این ترور بزدلانه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

تلگرام چند ثانیه: هنیه با شلیک موشک به‌محل اقامتش در تهران ترور شد.

 

خبرگزاری فرانسه (۱۰مرداد) گزارش کرد: حماس از کشته شدن رهبرش در حمله اسراییل به ایران خبر داد.
حماس روز چهارشنبه گفت که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی آن در حمله اسراییل در ایران، جایی که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور شرکت کرده بود، کشته شد.
... سپاه پاسداران ایران نیز از کشته شدن خبر داده و گفته است که محل سکونت هنیه در تهران مورد اصابت  قرار گرفته و او به همراه یک محافظ کشته شده است.
سپاه پاسداران در بیانیه‌یی اعلام کرد: محل سکونت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفت و بر اثر این حادثه وی و یکی از محافظانش به‌شهادت رسیدند. 
ارتش اسراییل بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر در مورد گزارشهای مربوط به کشته شدن هنیه پاسخ نداد.
هنیه در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برای جانشینی خالد مشعل انتخاب شد، اما پیش از این یک چهره شناخته شده بود که در سال ۲۰۰۶ پس از پیروزی ناراحت‌کننده حماس در انتخابات پارلمانی آن سال، نخست‌وزیر فلسطین شد.
 

آسوشیتدپرس (۱۰مرداد) گزارش کرد: حماس می‌گوید اسماعیل هنیه رهبر آن در تهران در حمله هوایی اسراییل ترور شد
سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه اعلام کرد اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران ترور شد و حماس اسراییل را مسئول این حمله دانست. هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه به تهران سفر کرد.
بیروت (AP) - رژیم ایران و این گروه شبه‌نظامی بامداد چهارشنبه اعلام کردند که اسماعیل هنیه رهبر حماس پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور در ایران ترور شد.
حماس حمله هوایی اسراییل را عامل کشته شدن رئیس دفتر سیاسی این گروه شبه‌نظامی فلسطینی دانست. سپاه پاسداران شبه‌نظامی ایران گفت که در حال بررسی این حمله است و نگفت که چگونه این حمله رخ داده است... .
سخنگوی ارتش اسراییل بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد. اسراییل اغلب درباره ترورهایی که توسط سازمان اطلاعاتی خود موساد انجام می‌شود، اظهارنظر نمی‌کند.
حماس اعلام کرد که هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در روز سه‌شنبه به همراه دیگر مقامات حماس و مقامات حزب‌الله و گروه‌های هم‌پیمان، «در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محل اقامتش در تهران» کشته شد.

مطالب مهم وانعکاسات در رابطه با ترور هنیه سرکرده حماس از ویکی پیدیا

 مطالب مهم وانعکاسات در رابطه با ترور هنیه سرکرده حماس  از ویکی پیدیا


ترور اسماعیل هنیه


ترور اسماعیل هنیه
هنیه در ۲۰۲۲
تاریخ۲:۰۰ بامداد (یوتی‌سی ۳:۳۰+)۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴؛ ۰ روز پیش
مکانتهران، ایران
هدفاسماعیل هنیه
کشته‌هااسماعیل هنیه و یک محافظ

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر و یکی از رهبران سیاسی حماس، در ۲ بامداد (به وقت ایران) ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۰ مرداد ۱۴۰۳)، پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان،[۱] در محل اقامت خود در تهران، ترور شد. یکی از محافظان او هم نیز در این حمله کشته شد.[۲][۳][۴] علت کشته شدن هنیه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دست بررسی است.[۵] وی چند ساعت پیش از این حمله، در روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ با سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو داشت.[۶]

هنیه در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد. او مدتی به عنوان نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس حماس در نوار غزه مسئولیت داشت. وی در سال ۲۰۱۷ رئیس دفتر سیاسی حماس شد. در سال ۲۰۱۸، وزارت امور خارجه آمریکا، او را به عنوان تروریست جهانی تعیین کرد.[۷] قتل هدفمند هنیه، نشان‌دهنده بالاترین قتل یک رهبر سیاسی حماس از زمان حمله ۷ اکتبر به رهبری حماس است.[۸] این ترور پس از آن صورت گرفت که اسرائیل روز قبل یکی از فرماندهان حزب‌الله را در بیروت هدف قرار داد و نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای افزایش یافت.[۹] در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ سه پسر و چهار نوه هنیه در حمله هوایی اسرائیل به غزه کشته شدند.[۸]

زمینه

[ویرایش]

اسماعیل هنیه

[ویرایش]
دیدار هنیه با رهبر ایران، حدود چهارده ساعت پیش از ترور وی

اسماعیل هنیه رهبر حماس محسوب می‌شد. او از سال ۱۹۸۷ یکی از اعضای برجسته جنبش بود و در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. وزارت امور خارجه ایالات متحده او را در سال ۲۰۱۸ به عنوان تروریست جهانی تعیین شده ویژه معرفی کرد. در آوریل ۲۰۲۴، سه پسر و چهار نوه او در یک حمله هوایی در نوار غزه کشته شدند.[۷] هنیه از زمان خروج از نوار غزه در سال ۲۰۱۹ در خارج از کشور در قطر زندگی می‌کرد.[۱۰]

تصاویری از دفتر وی در دوحه پایتخت قطر نشان می‌دهد که هنیه در حال جشن گرفتن حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر همراه با دیگر مقامات حماس، همراه با دعا و ستایش خداوند است. هنیه چهره عمومی این حمله شد و علناً آن را آغاز دوره جدیدی در درگیری فلسطین و اسرائیل توصیف کرد.[۱۱][۱۲]

آخرین تصویر شناخته شده از اسماعیل هنیه که توسط رسانه‌های ایران گزارش شده است، یک روز قبل از نمایشگاه پارک موضوعی تهران گرفته شده است که در آن نشانه‌های «محور مقاومت» به چشم می‌خورد. در این عکس، زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، و گروهی از مردان که با ماکت مسجد الاقصی عکس گرفته‌اند، همراهی می‌کنند.[۱۳]

کشتار مقامات حماس

[ویرایش]

در پاسخ به حمله حماس به اسرائیل در ۲۰۲۳، اسرائیل اعلام کرد که رهبران حماس را در سرتاسر جهان هدف قرار خواهد داد.[۱۴][۱۵][۸][۱۶] در ۲ ژانویه ۲۰۲۴، صالح العاروری معاون حماس در یک حمله هوایی به بگاییدن رفت.[۱۷] خبر ترور هنیه تنها چند ساعت پس از اعلام اسراییل مبنی بر ترور فؤاد شکر، یکی از رهبران ارشد حزب‌الله در بیروت منتشر شد.[۸]

ترور

[ویرایش]

گزارش اولیه قتل اسماعیل هنیه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منتشر شد که جزئیات محدودی در مورد شرایط مرگ وی ارائه کرد که گفته بود حدود ساعت ۲ بامداد ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ رخ داده است و این حادثه در دست بررسی است. هنیه روز قبل برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان در ایران بود.[۱] به گفته حماس، «او در حمله هوایی صهیونیست‌ها به محل اقامتش کشته شد.» دولت اسرائیل هرگونه اظهار نظر فوری را رد کرد.[۱۸] یکی از محافظان وی نیز در این حمله کشته شد.[۱۹] به گزارش فارس، هنیه در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود.[۲۰]

المیادین رسانه لبنانی نزدیک به حزب‌الله لبنان گزارش داد که هنیه توسط موشک پرتاب شده از خارج از ایران هدف ترور قرار گرفته است.[۱۱]

تحلیل

[ویرایش]

جروزالم پست مرگ هنیه را شکستی بزرگ برای ترورهای مورد حمایت ایران توصیف کرد و افزود: «در حالی که برخی از قبل کشتن رهبر تروریست حماس را تشدید تنش می‌دانند، واقعیت این است که مرگ او مقدار کمی عدالت به ازای جنایات ۷ اکتبر است».[۲۱]

واکنش‌ها

[ویرایش]

گروه حماس

[ویرایش]

حماس اظهار داشت که آنها برای مرگ هنیه که مدعی بود در «حمله خیانتکارانه صهیونیستها به محل اقامتش در تهران» کشته شد، عزادار شدند.[۲۲] موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس، گفت که ترور هنیه «اقدامی بزدلانه بود که بیهوده نخواهد گذشت».[۲۳] یکی دیگر از مقامات ارشد، سامی ابوزهری، اسرائیل را به کشتن هنیه متهم کرد و گفت که هدف آن شکستن اراده حماس و فلسطینیان است.[۲۴]

تشکیلات خودگردان فلسطین

[ویرایش]

رئیس، محمود عباس، این قتل را محکوم کرد و آن را «اقدامی بزدلانه و تشدید شدید تنش» خواند. او همچنین خواستار اتحاد مردم فلسطین شد.[۲۵][۲۶][۲۷]

ایران

[ویرایش]
  • رهبر جمهوری اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای، پس از ترور، جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی با مقامات ارشد ایران برگزار کرد.[۴] ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه این ترور را محکوم کرد و گفت که «خون هنیه هرگز هدر نخواهد رفت».[۲۸]
  • مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، در واکنش به ترور اسماعیل هنیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.[۲۹]
  • سپاه پاسداران در اطلاعیه شماره ۲ اعلام کرد: «بی‌تردید جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.»[۳۰]
  • در پی این حادثه، دولت ایران سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.[۳۱]

اسرائیل

[ویرایش]

نیروهای دفاعی اسرائیل به سی‌ان‌ان گفتند که «به گزارش‌های رسانه‌های خارجی پاسخ نمی‌دهند».[۳۲] آمیهای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی، ترور را ستود و گفت که این ترور «جهان را کمی بهتر می‌کند».[۳۳][۳۴] ارتش اسرائیل هیچ دستورالعمل امنیتی جدیدی برای غیرنظامیان منتشر نکرده بود.

بین‌المللی

[ویرایش]
  • افغانستان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان در افغانستان، هنیه را به عنوان یک «رهبر مسلمان باهوش و مدبر» که فداکاری‌های قابل توجهی انجام داد، تحسین کرد. وی تصریح کرد که دولت تحت کنترل طالبان دفاع از حماس را وظیفه اسلامی و انسانی می‌داند.[۳۵]
  • اردن وزارت خارجه اردن شدیدا ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد و گفت که ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نقض قوانین بین‌الملل و قوانین حقوق بشری بین‌المللی و جنایت تنش‌زایی است که منطقه را به سمت تنش و هرج و مرج بیشتر سوق خواهد داد.[۳۶]
  • ترکیه وزارت خارجه ترکیه در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، انجام این ترور را ناشی از «عملیات بزدلانه تروریستی» در تهران دانست و آن را محکوم کرد. این بیانیه تأکید کرد که انجام این ترور بار دیگر نشان داد که کابینه نتانیاهو هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به سازش ندارد.[۳۷][۳۸]
  • افغانستان حکومت سرپرست افغانستان با تسلیت به کشورهای اسلامی گفت: ترور اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن اسرائیل خواهد بود.
  •  شبکه سی‌ان‌ان به روایت از تحلیلگران اسرائیلی گزارش داد: امروز روز بدی برای خانواده‌های اسرای اسرائیلی به‌شمار می‌رود. این تحلیلگران اضافه کردند ترور هنیه تأثیر منفی بر روند مذاکرات توافق تبادل اسرا با جنبش حماس خواهد گذاشت.[۳۹]
  • روسیه میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه این کشور ترور را محکوم کرد و آن را یک «قتل سیاسی غیرقابل قبول» خواند.[۴۰]
  • ایالات متحده آمریکا یک سخنگوی کاخ سفید اذعان کرد که آنها گزارش‌هایی از مرگ هنیه را دیده‌اند، اما از ارائه هر گونه اظهارنظر فوری خودداری کردند.[۴۱] لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که او فکر نمی‌کند جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب ناپذیر باشد، و افزود که ایالات متحده در صورت حمله به اسرائیل به دفاع از اسرائیل کمک خواهد کرد.[۴۲]
  • چین وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که آنها (فلسطین و اسرائیل) باید هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر در جنگ و تقابل، به آتش‌بس دست پیدا کنند. چین قاطعانه با ترور هنیه در ایران مخالف است و آن را محکوم می‌کند و این حادثه می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود.[۴۳]
  • قطر کشور قطر جایی که هنیه به‌طور منظم در آن اقامت می‌کرد، ترور را به شدت محکوم کرد و آن را «جنایتی شنیع، تشدید خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه» توصیف کرد.[۴۴]
  • لبنان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی‌ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.[۴۵]
  • سوریه وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: «سوریه حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد و به ملت مقاوم و استوار فلسطین که با ماشین کشتار جنایتکاران صهیونیست مقابله می‌کنند، تسلیت می‌گوید. سوریه همچنین بر حمایت همیشگی خود از ملت فلسطین در مبارزه عادلانه برای رسیدن به حقوق ملی مشروعشان و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تأکید دارد.»[۴۶]
  • پاکستان دولت پاکستان این ترور را محکوم کرد و نسبت به «ماجراجویی اسرائیل در منطقه» هشدار داد.[۴۷]
  • عراق دولت عراق این عملیات «تهاجمی» را به شدت محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی و تهدید خواند.[۴۸]

گروه‌های مبارز اسلام‌گرا

[ویرایش]
  • حزب‌الله لبنان حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در شبانه روز در تهران، پایتخت ایران، تسلیت خود را صادر کرد.[۴۹]
  •  حوثی‌ها (SRC) محمد علی الحوثی، رهبر کمیته عالی انقلاب حوثی، این حمله را محکوم کرد و آن را «جنایت تروریستی شنیع و نقض آشکار قوانین و ارزش‌های آرمانی» خواند.[۵۰]
  •  جهاد اسلامی فلسطین ترور جنایتکارانه دشمن علیه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، مردم ما را از ادامه مقاومت برای پایان دادن به جنایت رژیم صهیونیستی که از هر حدی فراتر رفته است، منصرف نخواهد کرد. ما بر انسجام خود با برادرانمان در جنبش حماس در مقاومت در برابر رژیم غاصب اسرائیل تأکید می‌کنیم.[۵۱]