ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه 30 نوامبر، ترکیه را به همکاری با داعش برای قاچاق نفت متهم کرد.
این اظهارات پوتین پیشنهاد پس از آن صورت می گیرد که او ملاقات با اردوغان در پاریس که از سوی برخی کشورهای اروپایی به وی پیشنهاد شده بود، را قبول نکرد.
رئیس جمهوری روسیه گفت:« دولت ترکیه باید با فساد داخلی مبارزه و از قاچاق نفت بوسیله گروه تروریستی داعش جلوگیری کند».
روسیه هفته گذشته ترکیه را تحریم اقتصادی کرد. بحران بین دو کشور زملنی شدت گرفت که ترکیه یک جنگنده روسیه که حریم هوایی را نقض کرده بود، سرنگون کرد
پوتین که در حاشیه کنفرانس«تغیرات آب و هوا» سخن می گفت، تاکید کرد:«معلوماتی در دست داریم که ادعای ما را در باره قاچاق نفت داعش توسط ترکیه را ثابت می کند».
از سوی دیگر ترکیه همواره حساسیت زیادی نسبت به این ادعای پوتین و دیگر کشورهای غربی نشان داده است. آنکارا و مسکو از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 در دو جبهه مختلف بوده‌اند.
رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت:« در حالی جنگنده روسیه هیچگونه تهدیدی برای ترکیه نداشت پس سرنگونی آن نیز ضروری نبود».
پوتین گفت:« خلبانان روس دو عبارت "برای دفاع از ملتم و برای دفاع از پاریس" را روی بمب‌های جنگنده‌های خود می نوشتند. بنابرین از کدام همکاری و کدام ائتلاف صحبت می کنیم».
پوتین در پایان گفت: همیشه از یک ائتلاف بزرگتر و وسیعتر برای مبارزه با داعش سخن می گوییم اما تا زمانی که برخی ها برای منافع کوتاه مدت خود از گروه های تروریستی بهره برداری می کنند این ائتلاف امکان پذیر نخواهد بود.
روسیه و فرانسه از تشکیل یک ائتلاف ضد داعش خبر دادند اما این ائتلاف به دلیل اختلاف بر مسیر بشار اسد همچنان غیر قابل عملی است.
روسیه شراط عادی سازی روابط با ترکیه را عذرخواهی آنکارا از سرنگونی جنگنده خود دانسته است اما آنکارا نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه اعلام کرد که این روسیه است که باید از ترکیه به خاطر نقض حریم هوایی اش عذر خواهی کند.